E-mail09.09.2010

Email Conferentie 2010: EMMA Awards


email-conferentie-2010-emma-awards.jpg
email-conferentie-2010-emma-awards.jpg

Menno Rigterink ging voor DutchCowboys op stap naar de Email Conferentie 2010. Menno is een relatieve newbee op het gebied van Email Marketing, maar doet uitgebreide ervaring op bij Digital Direct Marketingbureau Ematters.

Een verslag van zijn dag én de winnaars van de EMMA Awards 2010.

Vanochtend kwam ik binnen in de Le Fabrique te Utrecht waar de Email conferentie plaatsvond. Uitgenodigd om de cases van enkele succescampagnes aan te horen, ging ik zonder verwachting naar binnen. Want ja, het blijft toch Email, voor veel ontvangers niet meer dan een bericht in de inbox en tja het gros van mail is zelden het vernoemen waard of regelrechte spam. Maar dat komt waarschijnlijk doordat ik slechts het topje van de ijsberg heb ervaren, want wat een mogelijkheden werden er aangeboden op de stands van verschillende Email marketing software aanbieders.

Zij wisten direct allerlei cases op te lepelen van klanten die hun Email marketing zo inzetten dat processen vereenvoudigd worden, meer klantmomenten worden aangehaald waar service en commercie gemixt worden wat zich vertaald in meer omzet via het Email kanaal. Webshops die na aankoop van een product twee dagen later nog een suggestie doen die past bij de aankoop en daardoor 15% meer verkopen oplevert, vond ik een hele logische, maar dat ik via mijn autodealer per mail wordt gewezen op de strenge winter met weervoorspelling van het KNMI vond ik erg aansprekend en relevant. Dat ik daarop een aanbieding krijg op winterbanden en een onderhoudsbeurt vind ik dan ook uit serviceoogpunt een aardig gegeven. Zo worden huidige processen als het bulk versturen van de winterbanden folder vereenvoudigd en ervaart men direct een enorme kostenbesparing en een duidelijke conversie. Voor veel bedrijven kan dit een eyeopener zijn, de mensen op de conferentie vinden dit heel gewoon en zijn alweer bezig met andere innovatieve zaken binnen de Email marketing.

Zo was ik bij de case van boekvandaag, een bedrijf die dagelijks dagaanbiedingen voor reizen doet, die als missie verklaren “het leveren van relevant verkeer in de reisbranche” met hun dagaanbiedingen via de mail vraag ik me af hoe relevant het is om 365 mails per jaar te ontvangen. Ik ga namelijk maar 2 keer per jaar op vakantie en zou het eerder frustrerend vinden om geen gebruik te kunnen maken van die topaanbieding omdat ik geen tijd of geld op dat moment heb. Desondanks werd het met verve gepresenteerd en ondanks harde cijfers (het bedrijf is een jaar bezig) waren ze genomineerd voor de Bronzen Emma. Kortom, ik zal wel geen doelgroep zijn.

Een andere case was die van KLM Bluebizz, de winnaar van vorig jaar, waar ik een heel warm gevoel bij kreeg. Technieken als video in mail worden gebruikt om betere respons en CTR te realiseren. Vanuit de presentatie begreep ik dat ze erg tevreden waren over het realiseren van de doelstellingen. Wat mij vooral bij blijft is dat de techniek werkt en dat het sympathiek overkomt een aantrekkelijke dame te zien die mij helpt bij het boeken of verrijken van mijn profiel. Het nadert namelijk het gevoel alsof je bij de reisbalie staat. Chapeau KLM!

Natuurlijk waren er nog veel meer inspirerende sessies en ik zou ze graag allemaal toelichten, maar techniek en de praktijk blijken nog weleens niet aan te sluiten. Wat er over tien jaar mogelijk is en hoe we daar als doelgroep mee omgaan, laat ik graag over aan de experts. In de praktijk blijkt mij al te vaak dat we eerst moeten werken aan het doorgronden van de doelgroep en het verrijken van de profielen. Dat lijkt me de eerste aanzet om tot een succesvolle implementatie te komen met de mogelijkheden.

De case van Senior Publications was hier een leuk voorbeeld van. Door altijd respect te hebben voor de ontvanger hebben zij een mooie case opgebouwd; een verrijkte database, extra geld verdienen met advertenties in hun nieuwsbrief. En weten ze nieuwe initiatieven zoals Geld & Recht te laten groeien in abonnees, naar ruim 50.000 inschrijvers in minder dan zes maanden.

Aan het einde van de dag zijn ook de prestigieuze EMMA Awards uitgereikt.

De Bronzen EMMA is voor AirFrance/KLM en UPC Nederland
De Zilveren EMMA is voor BoekVandaag.nl
Er is (vreemd genoeg) geen gouden EMMA uitgereikt

Rest mij de organisatie een compliment te maken voor het congres en de leuke en inspirerende sessies die werden gegeven.

Tot volgend jaar.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.