Swarmation: chaos theory in een browsergame

Vorig artikel Volgend artikel

Als je ooit vol met vieze koffie en een klef broodje achter de kiezen geblinddoekt hebt rondgedwaald tijdens een een team-building sessie, zogenaamd om onderling vertrouwen te kweken en te leren samenwerken, dan heb je een redelijk idee van hoe het is om Swarmation te spelen.

Waarom zou je het dan willen doen? Goede vraag, maar door het abstracte karakter van deze game, waar je niets meer dan een pixel speelt, wordt de ervaring opeens heel anders dan je verwacht.

Swarmation: chaos theory in een browsergame

Je geeft je namelijk over aan het gevoel van de groep, maar de menselijke kant en de relaties onderling maken heel veel verschil in zo'n situatie en daar heb je op het internet geen last van. Geen schaamte, ongemakkelijkheid, gewoon kijken wat je samen kunt bereiken. En geloof me: als je met 150 andere spelers (want elke pixel is iemand, er zijn geen AI-gecontroleerde pixels in de game) tegelijk iets probeert te maken is het één grote janboel, want van communicatie (behalve het laten knipperen van je pixel) is helemaal geen sprake. Geen chat, geen emoticons, niks.

En dan begint het: rechts in beeld wordt een vorm getoond en die moet je met z'n allen binnen de tijdslimiet weten te maken. Het maakt niet uit of het linksom, rechtom, ondersteboven of hoe dan ook is, als je de vorm hebt gemaakt krijg je punten. Maar maak je geen onderdeel uit van een groep die de vorm heeft als de teller op nul staat, dan krijg je strafpunten. De vormen zijn helamaal niet zo spannend, maar je zult je sterk vergissen hoeveel moeite het kost om een vorm te maken die iets anders is dan een rechte lijn van vier (juist ja, de Tetris) of een solide blok.

Al het andere is een crime, omdat niemand weet wie het centrale punt is en iedereen denkt de vorm te zien en dan een andere kant uitgaat, om daarmee de vorm in wording te verstoren, etc., etc. Die kettingreactie aan ongeduld, gebrek aan inschattingsvermogen en simpele desinteresse zorgen er voor dat Swarmation een volstrekt bizarre maar hoogst intrigerende bezigheid is. Het gaat nergens over, maar op deze manier steek je wel nog iets op over groepsgedrag.

Het team dat de game gemaakt heeft, Stefano J. AttardiZach Bialecki en David Miranda zitten net in de opstartfase van de game, dus er valt naar hun eigen zeggen nog veel te verbeteren en ze vragen ook om feedback. Eens kijken wat ze van mijn suggestie van teamplay zeggen, maar tot die tijd kun je best even in de schoenen van een pixel stappen, proberen om het middelpunt van een Fortress te worden.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies