Wat is online autoriteit en hoe maak je er gebruik van?

Wat is online autoriteit en hoe maak je er gebruik van?

Vorig artikel Volgend artikel

Wanneer je ergens goed in bent of veel kennis hebt correspondeert dit met een bepaald aanzien dat je hebt. De waarde die een ander aan je toekent stijgt, oftewel je autoriteit krijgt een boost. Op online gebied wordt dit de online autoriteit genoemd. Dat wil zeggen de positie die je inneemt bij een bepaald segment ten op zichten van de concurrentie. Dat klinkt wellicht nog als ‘hocus pocus’, daarom wordt in dit artikel uitgelicht wat online autoriteit is, waarom het belangrijk is en hoe je deze autoriteit kan uitbouwen.

Louis van Gaal

Om een beeld te krijgen van hoe online autoriteit werkt is het goed een voorbeeld te nemen. Stel je wilt een voetbal kopen, dan is de keuze reuze, je zoekt dus hulp bij deze keuze. Een (wellicht groot) onderdeel van de keuze is de beïnvloeding door externe factoren. Hiermee worden bijvoorbeeld personen bedoeld die invloed hebben op de keuze. De mate van invloed is echter verschillend, afhankelijk van de autoriteit van deze personen. Zegt bijvoorbeeld een wildvreemde dat je voor een bepaald merk bal moet kiezen, dan hecht je hier minder waarde aan dan dat je beste vriend dit zegt. Sterker nog, zegt Louis van Gaal (‘himself’) tegen je welke keuze je het beste kan maken, dan ben je vast eerder geneigd hierin mee te gaan. In dat geval is Louis (dat vindt hij zelf vast ook) de toonaangevende autoriteit wanneer het aankomt op kennis, ervaring en kunde bij de keuze voor een bepaalde voetbal.

Online-autoriteit-2

Op dezelfde manier werkt online autoriteit eigenlijk ook. Wanneer een website met een sterke autoriteit, in hetzelfde segment als jouw product en in de juiste context naar jouw website verwijst, dan heeft dit veel waarde. Een verwijzing van bijvoorbeeld een startpagina met lage autoriteit heeft dan veel minder waarde. Concreet, verwijst De Financiële Telegraaf in een artikel over beleggen naar je website over beleggingsinstrumenten, dan heeft dit een hogere waarde, dan een verwijzing vanuit het persoonlijke blog van Louis van Gaal in deze situatie.

Google

Dit is ook de wijze waarop Google kijkt naar een website op autoriteit gebied. Daarbij valt onderscheid te maken in het aantal websites wat zegt ‘daar moet je zijn’ en de autoriteit van deze websites. Voor Google is namelijk het feit veel sterke autoriteiten naar je verwijzen, een indicatie dat je zelf ook een waardige autoriteit bent op een bepaald gebied. In combinatie met de content op je website en de techniek die ervoor zorgt dat Google zijn weg vindt, is je plaats in de organische zoekresultaten bepaald. Genoeg reden dus om te zorgen dat je online autoriteit groeit en je daarmee een prominentere (en waarschijnlijk rendabelere) plaats te geven.

Meetbaar

Een mooi voordeel van online autoriteit is de meetbaarheid hiervan. Er zijn namelijk verschillende tools waarmee gekwantificeerd kan worden welke autoriteit je hebt en hoe dit in relatie staat tot het linkprofiel en de concurrentie. Goede tools om dit te visualiseren zijn onder andere: MajesticSEO, MOZ Open Site Explorer of Ahreft.com.

Online-autoriteit-3

Bovenstaand voorbeeld heeft in dit geval betrekking op de online autoriteit van DutchCowboys gegenereerd door MajecticSEO. Hierbij valt direct het onderscheid op dat wordt gemaakt tussen Trust Flow en Citation Flow. De Trust Flow wordt gebaseerd op het aantal kwalitatieve verwijzingen van sterke autoriteiten naar jouw domein. De Citation Flow heeft vooral betrekking op het aantal verwijzingen gericht op de gehele website. Tools als Majestic geven dan ook een mooie indicatie hoe de online autoriteit van je bedrijf ervoor staat ten op zichten van de concurrentie.

Bouwen

De vraag die nu natuurlijk door je hoofd spookt is hoe je zelf kan bouwen aan de online autoriteit van je eigen website. Om dit succesvol en rendabel te kunnen doen, is allereerst een doordachte strategie een goed startpunt. Zoals inmiddels duidelijk is geworden zijn goede verwijzingen essentieel voor het opbouwen van autoriteit. Overigens wordt het uitbouwen van online autoriteit ook wel linkbuilding genoemd, wellicht klinkt je dat al bekender in de oren. Maar hoe ga je nu deze verwijzingen genereren? Verwacht namelijk niet dat een autoritaire website als bijvoorbeeld de Telegraaf ‘zomaar’ een verwijzing naar je op gaat nemen. Nee, daar ga je toch echt iets meer energie in moeten steken.

Je zoekt dus naar manieren om dit te doen. Denk dan eens aan het delen van kennis via blogs, persberichten, interviews, onderzoeken maar ook het beschikbaar zetten van statistieken of bepaalde data kan helpen bij het verkrijgen van een verwijzing. Een aantal mogelijkheden om te werken aan je online autoriteit, belangrijk hierbij is dat je originaliteit toont en daadwerkelijk een reden creëert voor een target website om überhaupt te verwijzen naar je website.

Online-autoriteit-4

Om kwalitatieve verwijzingen te genereren dien je te redeneren vanuit het oogpunt van deze target websites. Zij zoeken namelijk naar een goede toegevoegde waarde voor de bezoeker (lezer). Wanneer je dit kan aanleveren is de kans op een plaatsing en dus hopelijk een goede verwijzing groter. Hierbij moet je uitgaan van je eigen kracht; de expertise die je in huis hebt die interessant kan zijn voor de doelgroep. Vervolgens ga je bekijken bij welke websites jouw expertise past en nog belangrijker, waar het een toegevoegde waarde kan brengen.

Kern is in ieder geval altijd te zoeken naar het bieden van kwaliteit in combinatie met een toegevoegde waarde voor je doelgroep en een plaatsing op de relevante websites. Blijf hierbij weg van ‘trucjes’ (denk aan linknetwerken) die afgestraft kunnen worden door Google. Een zoekmachine als Google redeneert namelijk vanuit het oog van de gebruiker. Alles om de gebruiker het beste antwoord te geven. Neem dit dan ook mee in je denkwijze wanneer het aankomt op online autoriteit en ga hierin mooie stappen maken in de toekomst.

Meer content

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies