Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De meeste beroemdheden hebben op Twitter een grote groep volgers, maar de meeste daarvan hebben zelf een heel beperkte autoriteit. Dit is de conclusie van een onderzoek gedaan door Sysomos.
Het fenomeen is volgens de onderzoekers mogelijk te verklaren door het feit dat beroemdheden mensen uit alle lagen van de bevolking aantrekken, waarbij een grote groep zich wellicht alleen maar op Twitter begeeft om uit te zoeken welke berichten hun idolen plaatsen. De meeste volgers van beroemdheden hebben volgens Sysomos bovendien zelf weinig volgelingen, waardoor hun autoriteit tegenvalt.
Vooraanstaande figuren uit de sociale media trekken daarentegen volgelingen aan die over een veel grotere autoriteit beschikken. Ook blijken de volgelingen van online nieuwssites een grotere invloed te hebben dan hun collega’s van de tradionele media.
Uit het onderzoek van Sysomos blijkt verder dat een volger van de Amerikaanse president Barack Obama een maximale autoriteit heeft van 24%. Obama heeft volgens de onderzoekers 4,3 miljoen volgers, 1 op de 5 haalt echter slechts een autoriteitscore van 10%. Op de tweede plaats staat popzangeres Lady Gaga, die 4,6 miljoen volgers heeft. De maximale autoriteit van die volgers bedraagt 21%. De grootste groep haalt echter een score van 0%. Datzelfde geldt ook voor de vele volgers van acteur Ashton Kutcher en popidool Britney Spears.
Verder wordt er aan toegevoegd dat topfiguren uit de sociale media, burgers die uit eigen beweging op Twitter naam hebben gemaakt, het minste volgelingen hebben, maar daaronder wel figuren tellen die een hoge autoriteit halen. Daarbij wordt onder meer verwezen naar de Amerikaanse mediaspecialist Jason Falls, die “slechts” 27 duizend volgers heeft, maar waarbij wel een gemiddelde autoriteitscore van 48% wordt gehaald.
De nieuwssite Mashable heeft 2 miljoen volgers maar komt wel aan een score van 30%. TechCrunch (1,4 miljoen volgers) en het traditionele Time.com (2,1 miljoen) hebben een gemiddelde autoriteit van 24% en een score van 20% voor de grootste groep volgelingen. Meer over het onderzoek is hier te vinden.
Verder lezen over Twitter
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024