Social Media23.06.2010

Twitter-volgers van Celebrities hebben weinig autoriteit


twitter-volgers-van-celebrities-hebben-w.jpg
twitter-volgers-van-celebrities-hebben-w.jpg

De meeste beroemdheden hebben op Twitter een grote groep volgers, maar de meeste daarvan hebben zelf een heel beperkte autoriteit. Dit is de conclusie van een onderzoek gedaan door Sysomos.

Het fenomeen is volgens de onderzoekers mogelijk te verklaren door het feit dat beroemdheden mensen uit alle lagen van de bevolking aantrekken, waarbij een grote groep zich wellicht alleen maar op Twitter begeeft om uit te zoeken welke berichten hun idolen plaatsen. De meeste volgers van beroemdheden hebben volgens Sysomos bovendien zelf weinig volgelingen, waardoor hun autoriteit tegenvalt.

Vooraanstaande figuren uit de sociale media trekken daarentegen volgelingen aan die over een veel grotere autoriteit beschikken. Ook blijken de volgelingen van online nieuwssites een grotere invloed te hebben dan hun collega’s van de tradionele media.

Uit het onderzoek van Sysomos blijkt verder dat een volger van de Amerikaanse president Barack Obama een maximale autoriteit heeft van 24%. Obama heeft volgens de onderzoekers 4,3 miljoen volgers, 1 op de 5 haalt echter slechts een autoriteitscore van 10%. Op de tweede plaats staat popzangeres Lady Gaga, die 4,6 miljoen volgers heeft. De maximale autoriteit van die volgers bedraagt 21%. De grootste groep haalt echter een score van 0%. Datzelfde geldt ook voor de vele volgers van acteur Ashton Kutcher en popidool Britney Spears.

Verder wordt er aan toegevoegd dat topfiguren uit de sociale media, burgers die uit eigen beweging op Twitter naam hebben gemaakt, het minste volgelingen hebben, maar daaronder wel figuren tellen die een hoge autoriteit halen. Daarbij wordt onder meer verwezen naar de Amerikaanse mediaspecialist Jason Falls, die “slechts” 27 duizend volgers heeft, maar waarbij wel een gemiddelde autoriteitscore van 48% wordt gehaald.

De nieuwssite Mashable heeft 2 miljoen volgers maar komt wel aan een score van 30%. TechCrunch (1,4 miljoen volgers) en het traditionele Time.com (2,1 miljoen) hebben een gemiddelde autoriteit van 24% en een score van 20% voor de grootste groep volgelingen. Meer over het onderzoek is hier te vinden.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Twitter

X toont je straks helemaal geen likes meer

Likes zijn niet meer te zien op X. Het is niet zo dat de likes helemaal verdwijnen, maar net als op Instagram zie je niet wie liket..

Social Media12.06.2024

X toont je straks helemaal geen likes meer

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Porno mag nu officieel op X/Twitter

We schreven eerder al dat Communities deze NSFW-content konden gaan plaatsen, maar nu is het dus eigenlijk overal toegestaan, behalve in je profielfoto en banner.

Social Media03.06.2024

Porno mag nu officieel op X/Twitter

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes

Je zou denken dat misschien jongeren dit doen, omdat die wat meer beïnvloedbaar zijn, maar niets is minder waar. Het zijn de rijpere dames die verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van al dat nepnieuws.

Social Media31.05.2024

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes

Zo zit het met de All eyes on Rafah-post die nu viral gaat

Je hoeft je Instagram maar te openen of je ziet hem: All eyes on Rafah. Hoe zit het met deze post, die door zoveel mensen wordt opgepakt?

Social Media29.05.2024

Zo zit het met de All eyes on Rafah-post die nu viral gaat

Deze week viral: kip bakken in de trein en worm charming

We kunnen weer door met onze wekelijkse rubriek Deze week viral. Hierin delen we diverse social media-posts en video's die om een verscheidenheid aan redenen viraal gingen.

Social Media25.05.2024

Deze week viral: kip bakken in de trein en worm charming

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

X is definitief X. Het heeft heel lang gebruikgemaakt van de domeinnaam van Twitter, maar dat is nu voorbij.

Social Media17.05.2024

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter