Social Media23.06.2010

Twitter-volgers van Celebrities hebben weinig autoriteit


twitter-volgers-van-celebrities-hebben-w.jpg
twitter-volgers-van-celebrities-hebben-w.jpg

De meeste beroemdheden hebben op Twitter een grote groep volgers, maar de meeste daarvan hebben zelf een heel beperkte autoriteit. Dit is de conclusie van een onderzoek gedaan door Sysomos.

Het fenomeen is volgens de onderzoekers mogelijk te verklaren door het feit dat beroemdheden mensen uit alle lagen van de bevolking aantrekken, waarbij een grote groep zich wellicht alleen maar op Twitter begeeft om uit te zoeken welke berichten hun idolen plaatsen. De meeste volgers van beroemdheden hebben volgens Sysomos bovendien zelf weinig volgelingen, waardoor hun autoriteit tegenvalt.

Vooraanstaande figuren uit de sociale media trekken daarentegen volgelingen aan die over een veel grotere autoriteit beschikken. Ook blijken de volgelingen van online nieuwssites een grotere invloed te hebben dan hun collega’s van de tradionele media.

Uit het onderzoek van Sysomos blijkt verder dat een volger van de Amerikaanse president Barack Obama een maximale autoriteit heeft van 24%. Obama heeft volgens de onderzoekers 4,3 miljoen volgers, 1 op de 5 haalt echter slechts een autoriteitscore van 10%. Op de tweede plaats staat popzangeres Lady Gaga, die 4,6 miljoen volgers heeft. De maximale autoriteit van die volgers bedraagt 21%. De grootste groep haalt echter een score van 0%. Datzelfde geldt ook voor de vele volgers van acteur Ashton Kutcher en popidool Britney Spears.

Verder wordt er aan toegevoegd dat topfiguren uit de sociale media, burgers die uit eigen beweging op Twitter naam hebben gemaakt, het minste volgelingen hebben, maar daaronder wel figuren tellen die een hoge autoriteit halen. Daarbij wordt onder meer verwezen naar de Amerikaanse mediaspecialist Jason Falls, die “slechts” 27 duizend volgers heeft, maar waarbij wel een gemiddelde autoriteitscore van 48% wordt gehaald.

De nieuwssite Mashable heeft 2 miljoen volgers maar komt wel aan een score van 30%. TechCrunch (1,4 miljoen volgers) en het traditionele Time.com (2,1 miljoen) hebben een gemiddelde autoriteit van 24% en een score van 20% voor de grootste groep volgelingen. Meer over het onderzoek is hier te vinden.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Twitter

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze week gingen er natuurlijk wat meer voetbalgrappen en -grollen viral door het EK, en dat vinden we helemaal niet erg. De leukste virals delen we traditiegetrouw met je in het weekend.

Social Media22.06.2024

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

Deze week hebben we veel viral zien gaan, maar we kunnen maar met één viral video beginnen en dat is de haaienspeech van Trump. Let's go!

Social Media16.06.2024

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

X toont je straks helemaal geen likes meer

Likes zijn niet meer te zien op X. Het is niet zo dat de likes helemaal verdwijnen, maar net als op Instagram zie je niet wie liket..

Social Media12.06.2024

X toont je straks helemaal geen likes meer

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Porno mag nu officieel op X/Twitter

We schreven eerder al dat Communities deze NSFW-content konden gaan plaatsen, maar nu is het dus eigenlijk overal toegestaan, behalve in je profielfoto en banner.

Social Media03.06.2024

Porno mag nu officieel op X/Twitter

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel