​Oude wijn in nieuwe zakken

​Oude wijn in nieuwe zakken

Vorig artikel Volgend artikel

De gemiddelde Nederlander drinkt maar liefst 20,3 liter wijn in één jaar. Ter illustratie; dit zijn ongeveer zeventwintig flessen wijn per persoon. Ruim 31% van deze wijndrinkers doet alsof ze veel verstand hebben van wijn, maar weet er in werkelijkheid bar weinig van af. Maar hoe komen deze ‘wijnkenners’ dan aan die informatie? Consumenten gaan steeds vaker naar proeverijen om wijnen te leren beoordelen. Een gewoon wijntje bestaat bijna niet meer in de dagelijkse cultuur, maar is dit wel echt zo? Worden deze beginnende wijnkenners slimmer door het écht proeven van de wijnen of misschien toch door alles wat op internet te vinden is? Zijn onze smaakpapillen de laatste jaren verbeterd of zijn we gewoon lui?

Iedereen kent wel het gevoel wanneer op een feestje de eerste wijnfles wordt geopend en de gast, onder toeziend oog van de gastheer, huiverig een slok neemt van de Sauvignon Blanc. “Ach, hij is zeer fruitig, maar ook lekker stuivend. Er gebeurt echt iets. Proef ik nou ook limoen en tonen van citrusvrucht?” zal niet het antwoord zijn wat ik zal geven, maar toch is dit een waargebeurd verhaal. De gastheer kreeg een goedkeurend knikje en schonk het plastic bekertje verder in. Het was lastig om mij in te houden toen ik de man ietwat later die avond tegenkwam en hij een plakje leverworst nuttigde. Ik vroeg de man of de Sauvignon Blanc ook zo goed smaakte in combinatie met de snack die hij in één keer in zijn mond had gedeponeerd. Het was eigenlijk wel te verwachten, maar ik werd bijzonder vreemd aangekeken. De volgende ochtend besloot ik om mij meer te gaan verdiepen in wijn en alles wat daarbij komt kijken. Op het internet is genoeg over elke fles te vinden wat mij deed twijfelen over de daadwerkelijke wijnkennis van mijn nieuwe ‘vriend’ die ik gisteravond ontmoet had.

Wijnspeciaalzaak

Het is een regenachtige dinsdagmiddag en ik heb een afspraak in een wijnspeciaalzaak in het Gooische Huizen. De zaak straalt een hoop warmte uit en ik word hartelijk ontvangen door wijnspecialist Tom den Otter. Na een korte rondleiding door de zaak en een schatkamer met flessen die een hogere leeftijd hebben dan mijn grootouders is het tijd om dan daadwerkelijk ook wijn te proeven. Persoonlijk heb ik nog nooit een hap uit het meubilair van mijn oom en tante genomen dus ik herken de tonen van mahonie hout niet terug in de rode wijn. Misschien proefde ik het niet omdat ik de wijn logischerwijs doorslikte in plaats van het professionele uitspugen in de spittoon wat mijn overbuurman deed. Na een paar wijnen te hebben geproefd (dit keer in de spittoon), begin ik eindelijk wat termen en smaaksensaties te herkennen. Zo kan wijn vlak, droog, kruidig of juist zeer complex zijn. Tom den Otter heeft hier uiteraard wel voor gestudeerd en vertelt mij over zijn grootste irritaties die hij dagelijks ondervindt in de winkel. “Het gebeurt vaak genoeg dat mensen zich presenteren als wijnkenner en even later volledig door de mand vallen wanneer zij de naam van de druif of de streek niet eens goed weten uit te spreken. Ik weet dan al precies hoe laat het is en met welke wijn zij uiteindelijk de deur uit lopen.” Volgens Tom (na drie wijntjes mag ik hem zo noemen) hebben deze personen hun kennis opgedaan op feestjes en proeverijen waar zij kennelijk niet goed genoeg hebben opgelet. Maar het wereldwijde web is misschien wel de belangrijkste bron voor de consument.

Websites

De meest populaire sites als wijn.nl, wine-searcher.com en vivino.com worden door veel mensen dagelijks bezocht. Op deze websites is het mogelijk om door een database van wijnen op zoek te gaan naar dat ene wijntje waar je op dat zonnige terras ergens in Toscane zo van hebt genoten, de daadwerkelijke verkoopprijs te achterhalen en direct online te bestellen. Ideaal zou je kunnen zeggen, maar wat denkt de detailhandel hiervan? Tom maakt wel eens mee dat mensen in de winkel gaan staan afdingen omdat zij de wijn op het internet voor een andere prijs hebben zien staan. “’Het is menseigen om de goedkoopste weg te kiezen, maar toch vinden heel veel klanten het fijn om het product fysiek in handen te hebben. Wij kunnen de mensen garanderen dat de wijn goed is, dat het uit het juiste jaar komt en dat wanneer er klachten zijn de mensen altijd kunnen terugkomen. Wij horen te vaak dat het online bestellen niet goed is afgelopen en dat die mensen vanaf dat moment alleen nog maar bij ons langs komen voor gericht advies. Dat is goed om te horen. Daar ben je ook wijnhandelaar voor. Ons doel is om mensen te adviseren bij het kopen van een wijn. In onze ogen is wijn drinken een beleving en die begint al bij het aanschaffen van de fles.” .

Goed nieuws dus voor de wijnhandelaars. Maar waarom doet de ene wijnhandelaar het dan zo veel beter dan de andere? Ik vraag mij af wat een succesvolle wijnhandel voor middelen inzet om de kracht van het vakmanschap te behouden en de strijd tegen de online koopgekte en grote supermarktketens te winnen. Volgens Tom speelt social media hier een grote rol bij. Het wijnimperium (fysieke winkel en verschillende webshops) waar hij werkzaam is, speelt hier goed op in door hun actieve houding op verschillende sociale netwerken. Zo heeft het bedrijf een bekend Youtube kanaal met interessante video’s over de achtergronden van de wijnen en wijnhuizen en tutorials die voor iedereen toegankelijk zijn. Deze video’s worden ook op sociale netwerken gedeeld en op de eigen website geplaatst. “Het is belangrijk om met de tijd mee te gaan en je als onderneming te richten op nieuwere media in plaats van de klassieke folder of flyer die mensen na ontvangst in de brievenbus vrijwel direct weggooien. Wij hebben als winkel bijvoorbeeld ook een app ontwikkeld die behalve het praktische aspect ook het educatieve aspect belicht.”

App

De vraag is of mensen ook daadwerkelijk de app zullen downloaden met al het aanbod wat er momenteel in de appstore verkrijgbaar is. De kracht van apps als Winestein en Vivino kennen we inmiddels wel; gerechten bij wijnen, wijnen bij gerechten, etiketten scannen en wijnen beoordelen. Het brein achter het idee van de app is eigenaar Rutger Siersma die mij er met veel enthousiasme meer over kon vertellen.

In de app is een heuse quiz verwerkt waarmee je door multiplechoice vragen punten verdient en spaart voor kortingen in de winkel. Daarmee wordt de app pas écht interessant voor de consument. De mogelijkheid om kortingen te verdienen en tegelijkertijd geld te besparen, is toch een ware droom? Als ondernemer hoef je dus enkel te investeren in een goede app developer en je weet de klant voorgoed aan je te binden. Nog niet eens gesproken over de vergroting van je naamsbekendheid, want deze app zal een prima gespreksonderwerp zijn op feesten en partijen. Een ander voordeel van een app voor een bedrijf als dit zijn de onbeperkte pushberichten (aanbiedingen, openingstijden etc.) die je kunt verzenden waarmee je veel kosten bespaart.

Met apps als die van Rutger worden we dus daadwerkelijk slimmer. Misschien niet door het intensief proeven van wijnen en nieuwe smaken leren kennen maar wel door de interactieve manier. Is dit de toekomst voor wijndrinkend Nederland en weten we over een paar jaar net zo veel als een afgestuurde vinoloog? Dat laatste kunnen we zeker weten ontkennen want proeven is ervaren en meten is weten.

Deze blogpost is geschreven door Fabiënne Kamer. Studente Communicatiemanagement aan de Hogeschool Utrecht met affiniteit voor marketing, fotografie en oog voor creative design.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies