Het is weer maandagochtend. Op Facebook worden we getrakteerd op afbeeldingen van kopjes koffie en op Twitter regent het tweets waarin verlangend naar het tweede of derde kopje espresso wordt uitgekeken. Wanneer de week begint, neemt het verlangen naar koffie kennelijk toe, wanneer je de hashtags op Social Media serieus neemt.
Ook in search is een dergelijk verband te bespeuren. Het viel me op bij het vergelijken van Google Trends (VS data) over juli 2013 en over augustus 2013 dat in juli -evenals in de maanden er voor- “koffie” het meest gebruikte zoekwoord was in de categorie “dranken” en dat dit in augustus ineens “wijn” was. Opvallend was ook dat “bier” stabiel op de tweede plaats bleef staan. Maar waarom was “wijn” in augustus ineens trending in search?
Hieronder een mogelijke verklaring. Dit is de grafiek uit Google voor de maand augustus. In blauw wordt het zoekvolume voor wijn weergegeven, in rood voor koffie. Je ziet dat de piek voor “wijn” net iets eerder ligt (weekend) dan die voor “koffie” (maandagochtend).
Augustus telde 4 maandagochtenden en 5 zaterdagavonden. Juli had 4 zaterdagavonden en 5 maandagochtenden. Meer vraag naar koffie in juli dus terwijl de zomerse zaterdagavonden van augustus de zoekvraag naar wijn deden stijgen. Wens ik jullie een fijne maandag, ik ga nog even een kopje koffie nemen 😉
Verder lezen over Google
Mobile14.08.2024
5 dingen die Google vernieuwt met de Pixel 9-line-up
Gadgets13.08.2024
Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan
Mobile13.08.2024
Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Pixel 9
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Nieuws24.07.2024
5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe
Verder lezen over Trends
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023
Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023
DC Business10.01.2023
Dé onlinemarketingtrends van 2023
Search07.12.2022
Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal
DC Business04.04.2022