Online04.11.2014

Online gemak blijkt vaak nog belangrijker dan privacy


Veel Nederlanders vinden het belangrijk dat persoonlijke informatie vertrouwelijk blijft (86%), en zijn bezorgd over het gebruik van die informatie door bedrijven en overheid (60%). Toch delen zij vaker persoonlijke informatie dan op basis van deze gegevens kan worden verwacht. In ongeveer 1 op de 5 gevallen (18%) vindt men het gegevensgebruik door organisaties eigenlijk onacceptabel, maar besluit men toch om de gevraagde informatie te geven. 

Als reden hiervoor zegt men door het niet delen van deze gegevens vaak voordelen mis te lopen. En vertrouwen dat organisaties zorgvuldig met deze persoonlijke gegevens omgaan speelt hierbij ook een belangrijke rol. Zo blijkt uit een recent onderzoek van van veiliginternetten.nl in opdracht van ECP.

Opvallend is dat juist de ervaren internetter bereid is om meer persoonlijke informatie te geven en minder vreest dat organisaties onzorgvuldig met hun persoonlijke gegevens omgaan. 

Marjolijn Bonthuis van ECP: “Er is vaak ontzettend veel discussie over datagebruik van overheden en organisaties. Maar voor een deel zijn de mensen die heftig negatief reageren op dit nieuws simpelweg niet de mensen die veel persoonlijke informatie online zetten. De mensen die een extreem negatieve attitude hebben en heel wantrouwend/bezorgd zijn over het gebruik van hun gegevens door organisaties geven ook nauwelijks informatie vrij.”

Grote beloning?

In het onderzoek is gevraagd in hoeverre consumenten bereid zijn persoonlijke gegevens te verstrekken in ruil voor bijvoorbeeld een hoge(re) korting. Het geven van een groot voordeel (bijvoorbeeld een gratis tv of 70% korting) in ruil voor persoonlijke informatie lijkt averechts uit te pakken voor organisaties die er juist baat bij hebben dat méér mensen persoonlijke gegevens delen. Wanneer consumenten het gevoel krijgen dat hun gegevens ‘gekocht’ worden en dus blijkbaar veel waard zijn voor een organisatie, roept dat argwaan op en zijn zij hierdoor niet méér (of zelfs minder) bereid om deze gegevens te verstrekken.

Vrouwen (55+) meest bezorgd

Hoewel jongeren (18-35 jaar) het gemakkelijkst persoonlijke gegevens met organisaties delen, zijn zij niet minder bezorgd om hoe organisaties met hun gegevens omgaan. In vergelijking met dertigers en veertigers lijken jongeren ook vaker hun profiel af te schermen. De groep vrouwen in de leeftijd van 56-65 jaar zijn veruit het meest bezorgd om hun privacy, zijn het minst bereid om persoonlijke gegevens te verstrekken en zijn het meest overtuigd dat organisaties de gegevens puur voor eigen gewin gebruiken.

Browser ingesteld op ‘niet volgen’

Op de vraag op welke manier men de online privacy op de PC of laptop beschermt, geeft bijna 2 op de 3 gebruikers aan de ‘basis’ beveiliging wel op orde te hebben. Denk aan het gebruiken van een wachtwoord en beveiligingssoftware. Als het gaat om het nemen van extra beschermingsmaatregelen, dan is een grote groep Nederlanders een stuk minder kritisch. Maar 1 op de 3 gebruikers wist zijn internetgeschiedenis, slechts 13% van de respondenten internet bewust niet op een openbare wifi, bij maar 30% staat de locatiefunctie uitgeschakeld en een klein aantal (12%) heeft de browser ingesteld op ‘niet volgen’.

Marjolijn Bonthuis: “Het blijft vaak onderbelicht, is consumenten zelf ook iets kunnen en moeten doen om hun online privacy te verbeteren. Op de nieuwe website Veiliginternetten.nl staat wat je kunt doen en laten om je persoonlijke gegevens te beschermen. Zoals waar je op moet letten bij het downloaden van een app, hoe je de ‘do not track’-functie van een webbrowser beheert, waar je op kunt letten bij het lezen van de privacy voorwaarden, hoe je cookies kunt wissen, enzovoort.”

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?