Customer journey staat centraal in 2015

Customer journey staat centraal in 2015

Marketeers zetten nog meer in op social, mobile en e-mail marketing​

Vorig artikel Volgend artikel

Marketeers gaan in 2015 nog meer inzetten op social media, mobile (tracking en apps) en e-mail marketing, om zo te komen tot een samenhangende customer journey.

Zo is te lezen in het ' State of Marketing 2015 rapport,' gepubliceerd door Salesforce en gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder meer dan 5.000 marketeers. Die zijn allemaal positief over de vooruitzichten: ruim 84% van de respondenten is van plan de marketingbudgetten in 2015 te verhogen of te handhaven, met social en mobile marketing bovenaan de prioriteitenlijst.

"De toekomst van marketing ligt bij het opbouwen van intensieve customer journeys vanuit sales, service en marketing. Het is belangrijker dan ooit om echt verbinding te maken met elke persoon die met je merk te maken heeft en zijn of haar customer journey te personaliseren op basis van acties en voorkeuren," aldus Scott McCorkle, CEO, Salesforce Marketing Cloud. "Ons 2015 State of Marketing-rapport toont aan dat dit het jaar wordt dat bedrijven daadwerkelijk inzetten op een echte multi-channel aanpak om de klant nauwer bij het bedrijf te betrekken."

customer-journey
© Mathias Rosenthal - Fotolia.com

Customer journey

De customer journey is een essentieel onderdeel geworden van het marketingproces. Er is een enorme verschuiving van campagnegerichte marketing naar gepersonaliseerde 1:1 customer journeys. 86% van de senior marketeers vindt het essentieel om een samenhangende customer journey te creëren waarbij alle touchpoints en kanalen worden meegenomen. In het rapport, noemen respondenten mobiele apps, marketing analytics en customer relationship management (CRM) instrumenten als de technologieën die het meest effectief zijn bij het creëren van zo'n samenhangende customer journey.

Social groeit

Budgetten voor social groeien sneller dan die voor elk ander digitaal marketingkanaal. Er is een grote verschuiving in de manier waarop marketeers naar social kijken: 64% van de marketeers ziet social als een cruciale enabler van producten en diensten, een stijging van 25% ten opzichte van 2014. 70% van de marketeers zegt ook de uitgaven voor social media advertising te zullen verhogen.

Mobiel geïntegreerd

Marketeers integreren mobiele kanalen steeds meer in hun totale marketingstrategie om hun klanten met 1:1 interacties in real-time te kunnen bereiken. 68% procent geeft aan mobiel te hebben geïntegreerd in hun totale marketingstrategie, een stijging van 48% ten opzichte van vorig jaar. 65% is van plan het budget voor mobiele push-notificaties met een derde of meer te laten stijgen en 58% heeft nu een special team voor mobile marketing, een stijging van 35%.

3. E-mail nog steeds de motor

E-mail is nog steeds de motor van digitale marketing. 73% van de marketeers is het erover eens dat e-mail de kern is van het marketingproces, en 92% geeft aan dat e-mail een duidelijke return on investment (ROI) levert.

47% van de deelnemers aan de enquête ziet click-through rates als de belangrijkste maatstaf voor succes van e-mail marketing, terwijl net iets minder, 43%, conversiepercentage als belangrijkste criterium ziet.

Meer info is te vinden in onderstaande infographic:

state-of-marketing-infographic

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies