Kies voor een sociaal georiënteerd CMS-systeem

Vorig artikel Volgend artikel
Kies voor een sociaal georiënteerd CMS-systeem

Bedrijven beginnen steeds vaker de voordelen te zien van de inzet van sociale netwerken voor het delen van meningen, ideeën, klachten, tips, kortingen, etc. Dit brengt hen namelijk dichter bij hun klanten en geeft, belangrijker nog, een open en transparante uitstraling naar de buitenwereld. Wat willen bedrijven immers het liefst: verkoop genereren. En hiervoor is het van cruciaal belang dat de klant het bedrijf of product vertrouwt, zich erbij betrokken voelt en zich aan een merk of organisatie wilt binden.

Dit zijn allemaal termen die in de marketing- & communicatiewereld niet nieuw zijn. Wat wel nieuw is, is dat bedrijven inmiddels diverse mogelijkheden hebben om snel en eenvoudig de online gemeenschap aan te spreken. Pak als bedrijf deze mogelijkheden dan ook aan en zorg voor een goede, sociale en gestructureerde online aanwezigheid. Dit begint bij een sociaal CMS-systeem.

Op zoek naar het beste CMS
De website dient als het centrale (verzamel)punt; waar alle informatie over de organisatie, de producten en diensten op het web bij elkaar komen en vanuit waar alle gegevens zich online verspreiden naar klanten, prospects en andere stakeholders. Het content managementsysteem (CMS) is de kern van de website, en biedt een geautomatiseerde, uniforme en structurele presentatie van bedrijfsgegevens. Helaas zijn er nog te veel organisaties die worstelen met de keuze voor een bepaald CMS-systeem. De verantwoordelijke afdeling weet vaak niet hoe de activiteiten op de website volledig te monitoren en te benutten zijn en hoe zij de veranderende digitale wereld bij kunnen houden. Een effectieve online aanwezigheid is in de eerste plaats te realiseren door een CMS te gebruiken die ontworpen is om de klantbetrokkenheid te maximaliseren, om via verschillende kanalen discussies te voeren en om te zorgen dat stakeholders zich vertrouwd gaan voelen bij het bedrijf of merk.

Goed CMS levert een sociale website
Organisaties hebben dan ook een CMS-systeem nodig die interactie mogelijk maakt, die huidige behoeftes bedient en schaalbaarheid biedt voor veranderingen in de toekomst. Kortom: kies voor een sociaal georiënteerd CMS-systeem.

Maar wat houdt een dergelijk sociaal CMS of ‘sociale bedrijfswebsite’ dan precies in? Hierbij gaat het in principe om een systeem dat de kenmerken van social media-platforms biedt, maar uit zichzelf geen sociaal netwerk is. Denk dan aan de mogelijkheid om bezoekers met elkaar in contact te brengen, om statusupdates op een prikbord achter te laten en om de website ook in mobiele vorm voor iOS, Android en Windows-telefoons, of tablets en notebooks, aan te bieden. De organisatie creëert op deze manier als het ware zijn eigen gemeenschap (‘community’) via de zakelijke website. Dit stelt de marketing- en/of IT-afdeling in staat om - bijvoorbeeld - te achterhalen welke discussies er rond hun merk de ronde doen en waar eventuele knelpunten liggen. Analyses van de gegevens (aantal bezoekers/ doorklikpercentage/ interactie/ aandeel per bezoeker) bieden dan zeer waardevolle informatie. Het zorgt namelijk voor een efficiënte verbetering van de relatie met bezoekers en klanten.

Get social met DotNetNuke
Een dergelijke sociaal georiënteerd CMS-systeem is DotNetNuke (DNN). DotNetNuke is een open source contentmanagementoplossing dat standaard is voorzien van mogelijkheden om webcontent te koppelen aan sociale netwerken.

Bij de realisatie van DNN hebben we erop gelet dat bezoekers op de website direct de sociale kenmerken herkennen en kunnen gebruiken”, zegt André van Ramshorst, Business Developer DNN bij XCESS. “Zo kunnen klanten bijdragen aan de servicegerichtheid of themadiscussies voeren via een (al dan niet gesloten) platform en kunnen zij met andere bezoekers communiceren en samenwerken. Het CMS zorgt er bovendien voor dat de website op zowel een PC als via smartphones of tablets met een internetverbinding te raadplegen is.”

XCESS biedt de DNN Professional Edition aan. Nu kunnen web-ontwikkelaars, via Webfarm, ook de schaalbaarheid van aantallen bezoekers, content en interactie verzorgen. De beheertools signaleren standaard en proactief de performance en stabiliteit van de IT-omgeving. Daarnaast zijn er 10.000 extensies leverbaar. Hiermee kan de beheerder extra functies en voorzieningen aan de website toevoegen. De website blijft op deze manier altijd up-to-date en beschikbaar in een digitale wereld die continu aan verandering onderhevig is.    

DotNetNuke maakt het voor web-ontwikkelaars mogelijk om de website aan bestaande social mediaplatforms als Facebook, Twitter en LinkedIn, te koppelen. Met een enkele muisklik kan de bezoeker die koppeling tot stand brengen. Dit betekent dat de website niet alleen zelf steeds meer als een sociaal netwerk gaat functioneren, maar ook dat de website nog steeds directe links legt met populaire en reeds bestaande social mediaplatforms. Deze wisselwerking tussen website en social media biedt weer nieuwe mogelijkheden om prospects aan te spreken en new business te creëren”, aldus van Ramshorst.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies