Start nu met voorbereidingen op nieuwe privacywet!!

Start nu met voorbereidingen op nieuwe privacywet!!

Organisaties zijn vanaf 2018 verplicht tot voeren privacy-administratie

Vorig artikel Volgend artikel

In mei 2018 vervangt de nieuwe Europese privacywet de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens. Deze nieuwe privacywet verplicht bedrijven die meer dan 250 werknemers hebben om een privacy-administratie bij te houden en bedrijven die op grote schaal data verwerken een speciale data protection officer aan te stellen.

Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA roept het bedrijfsleven daarom nu al op om te starten met voorbereidingen.

Een implementatieperiode van twee jaar lijkt lang, maar deze wet heeft een enorme impact op de bedrijfsvoering.”

Plichten voor bedrijven en rechten voor consumenten

De grootste verandering van de Europese privacyverordening (officiële naam: General Data Protection Regulation, GDPR) voor het bedrijfsleven is de veel zwaardere documentatieplicht. Bedrijven die meer dan 250 medewerkers in dienst hebben of op grote schaal persoonsgegevens verwerken moeten een privacy-administratie gaan bijhouden. Welke data wordt er verzameld, via welke bronnen, met welke systemen, hoe zijn die systemen beveiligd en wie kunnen erbij?

Ook worden deze bedrijven verplicht een speciale privacymedewerker of data protection officer aan te stellen. Deze ziet toe op de omgang met gegevens en controleert of de organisatie voldoet aan wet en regelgeving. Bovendien krijgen consumenten door de wet meer controle over hun eigen gegevens. Naast het recht om vergeten te worden, is het makkelijker om gegevens te laten verwijderen of mee te nemen naar een andere dienst.

Boetes

Eerder werd al bekend dat voor schending van de privacywet boetes tot 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijde omzet kunnen worden opgelegd. DDMA-directeur Diana Janssen: “Privacy is nu een serieus bedrijfsrisico. Bescherming van persoonsgegevens is een thema waar directies niet meer om heen kunnen. In een wereld met zoveel consumentengegevens in omloop is dat ontzettend belangrijk. Elke organisatie heeft een gedegen datastrategie nodig waarover op het hoogste niveau wordt gesproken. Ik zie gelukkig dat dit al steeds vaker gebeurt.”

Start nu

Hoewel Nederlandse bedrijven privacy al steeds serieuzer nemen, vergt de nieuwe wet nog veel voorbereiding. De DDMA-directeur roept organisaties op daar zo snel mogelijk mee te beginnen. “Een implementatieperiode van twee jaar lijkt lang, maar gaat sneller voorbij dan je denkt. We hebben al vaker gezien dat bedrijven pas op het laatste moment wakker werden, zoals bij de cookiewet in 2012. De nieuwe privacywet vraagt nog een stuk meer van bedrijven. Vooral de verzwaarde documentatieverplichting heeft een enorme impact op de bedrijfsvoering. Organisaties moeten nu echt aan de slag. De hoge boete zou genoeg reden moeten zijn.

[Header afbeelding © tashatuvango - Fotolia]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies