​Instagram, wat een showhond nodig heeft voor Advertisement

​Instagram, wat een showhond nodig heeft voor Advertisement

Vorig artikel Volgend artikel

Zuckerberg weet het zeker in 2012: Instagram gaat het helemaal worden. Hij adopteert het kleine netwerk voor een slordige 1 miljard euro. Veel geld voor een puppy, die op dat moment wordt omschreven als een ‘gezellig fotonetwerkje’. En met net zoveel actieve gebruikers als dat er mensen woonachtig zijn in de Benelux.

Sommigen noemden het zelfs een midlife crisis aankoop, zoals heren van middelbare leeftijd toch die net-niet Porsche kopen. Maar Zuckerberg kijkt verder. Ook hij ziet dat beeld veel belangrijker wordt op social media, en op Facebook in het bijzonder. Facebook gebruik je om vrienden en familie te volgen, Instagram is volgens hem veel meer gericht op persoonlijke inspiratie.

Het is september 2015 en de puppy is volwassen geworden. Er staat een bijzondere showhond klaar om het podium te betreden. Met 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers, die gemiddeld zo’n 20 minuten interacteren met foto’s per dag, is Instagram klaar om als advertentieplatform wereldwijd live te gaan. Wat betekent dit concreet? Het netwerk heeft deze maand aangekondigd dat adverteerders gebruik kunnen maken van het platform. Hiervoor is onder andere de maximale speeltijd van video’s op Instagram verlengd tot 30 seconden. Daarnaast is er afscheid genomen van het kenmerkende, vierkante karakter dat het netwerk had. Afbeeldingen kunnen nu ook in landschapsmodus worden getoond.

Wat Instagram interessant maakt is de doelgroep die er actief is. De gemiddelde leeftijd op het netwerk is rond de 20 jaar en deze categorie is immer bezig met merkbeleving. Dit is de generatie die bedrijven en daarmee merken aanspreekt op hun branding en houding. En juist daar zullen bedrijven op in moeten spelen. Het netwerk is uitermate geschikt voor het uitdragen van de bedrijfsboodschap en de dialoog aangaan met de juiste doelgroep. Zo berekende onderzoeksbureau Forrester dat de mate van engagement op Instagram met 4.21% de vloer aanveegt met netwerken zoals Facebook en Twitter (beide ongeveer 0.1%) Keiharde voorwaarde? Goede content. Meer dan ooit staat of valt advertisement op Instagram met het beeld dat je jouw doelgroep wilt voorschotelen. Sterke beelden dragen bij aan het verhaal dat een bedrijf wil vertellen.

Zo is er berekend dat sterke engagement content er langer over doet om meer dan 50% van het de doelgroep te bereiken. Grote voordeel hiervan is dat kwalitatieve content langer blijft ‘hangen’ bij de doelgroep en dat interactie met de content veel sterker wordt.

Voor bedrijven met een duidelijk, visueel product makkelijker dan voor bedrijven die een dienst aanbieden. Het is nu taak om kritisch te kijken naar de inzet van elk social medium en te bepalen wat je welke doelgroep wilt laten zien.

Het hebben van een showhond is niet makkelijk, maar levert je op de lange termijn veel op. Zorgen voor goede hondenbrokken dus!

Deze blogpost is geschreven door Sander Hoogendoorn, Online Consultant bij MrWork.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies