Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Het is niet de lancering van nieuwe producten die het succes van Apple verklaren. Integendeel, veel analisten maken zich juist zorgen over de mate waarin het bedrijf afhankelijk is van de iPhone. Maar waar Apple het voorbije jaar wel in uitblonk, was
het uitzetten van strategieën om nieuwe markten te veroveren. Met de ontwikkelingslanden en de bedrijfswereld heeft Apple de afgelopen periode 2 bijzonder veelbelovende en mogelijk gigantische afzetmarkten in het vizier genomen.
Bric-landen
In China slaagde Apple erin zijn iPhone-verkopen in een jaar tijd te verdubbelen tot 14 miljoen exemplaren. In Brazilië, een ander belangrijk Bric-land, wist het bedrijf 97%
meer producten te verkopen dan een jaar geleden. ”
De groei in deze landen was absoluut verbazend,” zo benadrukte Tim Cook, CEO van Apple, in een telefoongesprek met analisten. “De
verkopen groeiden er drie tot vier keer sneller dan hetgeen analist IDC had voorspeld.”
Online werd er dit jaar zelfs meer verkocht in China dan de voorbije 5 jaar samen. Het bedrijf hoopt volgend jaar in China ook 40 fysieke winkels te kunnen openen.
Terwijl sommige analisten zich zorgen maken over de
afhankelijkheid van Apple van de iPhone, boekt het bedrijf dus duidelijk winst met het aanboren van nieuwe markten. Ondertussen probeert het ook zijn productaanbod te diversifiëren, onder meer met de introductie van de Apple Watch en Apple Pay. Dat zijn mogelijk producten die dit jaar nog geen grote winsten zullen opleveren.
Zakelijke markt
Ook op de zakelijke markt heeft Apple enkele voorzichtig succesvolle eerste stappen gezet. Dankzij
de samenwerking met IBM heeft het bedrijf op die markt veel geloofwaardigheid gewonnen.
Een tiental bedrijven zou al contracten hebben getekend om het bedrijfspakket van Apple te gaan gebruiken wanneer het product op de markt komt, terwijl nog eens een 130-tal andere partijen daarover met IBM in gesprek zouden zijn. De markt voor bedrijfsspecifieke applicaties zou de verkoop van de iPad enorm kunnen ondersteunen.
Ook analisten van Citigroup zeggen veel toekomst te zien in de bedrijfsmarkt voor Apple en te verwachten dat de onderneming in die sector grotere investeringen zal doen. Wanneer Apple en IBM samen een bedrijfsvriendelijke mobiele oplossing kunnen ontwikkelen, kan volgens analisten de verkoop van hardware worden gestimuleerd en zou een bron van nieuwe inkomsten kunnen worden aangeboord.
De aandelen van Apple stegen de voorbije 12 maanden met 61% in waarde.
Verder lezen over Apple
Gaming08.04.2024
Je kunt nu een game-emulator gebruiken op je iPhone
Technology04.04.2024
Gerucht: Apple ontwikkelt een huisrobot
Gadgets02.04.2024
Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen
Technology27.03.2024
Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Mobile19.03.2024
iOS-apps download je straks direct vanaf een website
Mobile08.03.2024
Een verre reis? Na een maand stopt je iPhone met app-updates
Van alternatieve appwinkelsVerder lezen over Innovatie
Technology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsTechnology21.03.2024