Marketing16.11.2017

Welke van de grote merken is het authentiekste van 2017?


Techbedrijven scoren goed

Merken zijn belangrijk: wij als mensen hangen er graag aan en voor veel mensen is het merk van de dingen die ze gebruiken en dragen toch een beetje een onderdeel van hun identiteit. Dan is het wel superbelangrijk als merk dat je als authentiek wordt ervaren, want er is bijna geen mooier compliment dat je kunt krijgen als bedrijf tegenwoordig.

In de VS heeft communicatiebureau Cohn & Wolfe elk jaar een onderzoek naar precies dat aspect van merken, en voor 2017 is er ook weer een winnaar uit de bus gekomen: Amazon. Dit was een wereldwijd onderzoek, dus niet alleen in de VS wordt Amazon blijkbaar als authentiek ervaren. Authentiek moet je trouwens niet verwarren met respectabel: dat is weer een hele andere lijst.

Er zitten in de top twintig natuurlijk nog meer grote bedrijven, dus hebben we even een lijstje gemaakt. Let wel, dat is gefilterd op de bedrijven waar we hier in Europa niet veel mee van doen hebben, zoals bijvoorbeeld Burt’s Bees (3), Newman’s Own (8) en Ghirardelli (13). We hebben zelfs de twijfelaartjes als Hallmark (16) en Hanes (19) weggelaten. Dan krijg je de internationale top elf hieronder.

AdobeStock_171208533
AdobeStock_171208533

De authentiekste bedrijven ter wereld

  1. Amazon
  2. PayPal
  3. M&M’s
  4. Lego
  5. UPS
  6. Intel
  7. Apple
  8. Google
  9. Levi’s
  10. Harley Davidson
  11. Ben & Jerry’s

Deze ranglijst is gemaakt op basis van een aantal kenmerken die door meer dan 15.000 consumenten zijn toegeschreven aan de bedrijven: respect, realiteitszin en betrouwbaarheid. Zoals gezegd is authenticiteit een groot goed: meer dan 90 procent van de consumenten is bereid een merk te belonen met een aankoop, investering of aanbeveling als het als authentiek wordt gezien.

Het wordt wel steeds moeilijker om de consument te overtuigen, want slechts een op de vijf consumenten vertrouwden er op dat merken trouw bleven aan hun originele doel en nog minder vonden dat merken ‘open en eerlijk’ waren. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel, ook voor de merken die het goed hebben gedaan.

[Afbeeldingen © Michail Petrov / bht2000 – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander