Marketing06.09.2017

Picnic reclamestuntje met Max Verstappen look-a-like


Kan niet door de beugel en Picnic moet betalen

Update onderaan dit artikel.

Twee dagen geleden geleden lanceerde supermarktketen Jumbo een video waarin Max Verstappen met z’n F1 bolide aan huis boodschappen komt bezorgen. Vandaag komt online-supermarkt Picnic, die er wel van houdt om de concurrentie een beetje uit te dagen, met een persiflage op het Jumbo stuntje met een look-a-like van de echte Max. Onder de noemer als je op tijd vertrekt hoef je niet te racen, rijdt de nep-Max rond in een ouderwetse en uiterst trage bestelauto.

Juridische stappen

Waar ze blijkbaar bij de Jumbo er wel de lol van in zien zou ‘de echte Max’ het allemaal minder leuk vinden. Het team is zich aan het beraden of zij juridische stappen kunnen ondernemen. Er zou oneigenlijk gebruik zijn gemaakt van het beeldmerk van Max Verstappen en het team kijkt nu wat ze daar tegen kunnen doen.

Beste Max Verstappen, blijft alsjeblieft onze F1 held, lach er om en nodig je look-a-like uit bij de eerstvolgende race in de F1. Dan blijf je onze trots in plaats van gaan lopen janken om een leuke grap die echt gericht is op de Jumbo supermarkten. Foei Picnic, maar ga vooral door met grappen maken.

Hierboven de originele reclame waarin Max Verstappen boodschappen bezorgt met z’n F1. En hieronder de parodie van Picnic met een Max Verstappen look-a-like.

Uitspraak 6 september 2017

Vandaag is bekend geworden dat de online-supermarktketen Picnic in de fout is gegaan door een lookalike van Max Verstappen in te zetten voor een reclamefilmpje. In Amsterdam heeft een rechtbank vanmorgen geoordeeld dat het portretrecht van Verstappen is geschonden.

Picnic komt met verklaring in zaak Verstappen

Michiel Muller, een van de oprichters van Picnic is uiteraard teleurgesteld. “Het was een ludiek filmpje, puur bestemd voor onze eigen medewerkers. Het stond alleen op onze eigen Facebookpagina. Toen we vernamen dat Max Verstappen er niet blij mee was, hebben we het er ook meteen weer vanaf gehaald. We kunnen ons niet voorstellen dat de door hem geleden schade in de duizenden euro’s loopt. We hadden het leuker gevonden als hij op ons voorstel was ingegaan om de kosten van advocaten voor deze rechtszaak aan een goed doel te doneren.

De rechter geeft terecht aan dat je voorzichtig moet zijn portretrecht van bekende Nederlanders maar gaat niet mee in de hoge schade-eis van Team Verstappen. Je moet wel kijken wat er werkelijk gebeurd is: één dag een Facebook post die Picnic ook meteen heeft weggehaald op verzoek van Verstappen.

Tot slot stelt Picnic: “We blijven fan van Max Verstappen en we blijven ook de humor in onze communicatie houden.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Viral Marketing

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

In de Amsterdamse IKEA hebben duizenden mensen meegedaan aan het pyjamafeest: het ging door tot 16 uur. Met ontbijt én korting dus.

Marketing01.09.2024

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen', is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaar...

Marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes