Digitale coupons steeds populairder bij consument

Digitale coupons steeds populairder bij consument

Vorig artikel Volgend artikel

Goedkope etentjes, weekendjes weg of zelfs skydiven met flinke korting. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een kortingsbon voor. Het is daarom ook niet vreemd dat maar liefst 13 miljard coupons per jaar worden uitgegeven. Hiervan is 3,4 miljard digitaal verkregen. Dit blijkt uit een onderzoek van Actiepagina.nl en Centre for Retail Research (CRR).

Opvallend is dat ondanks dat de geprinte coupons in Nederland nog steeds driekwart van de markt beslaan. De groei voornamelijk te zien is in de digitale coupons, codes en vouchers. Meer dan de helft van de digitale coupons wordt gedownload via mobiele apparaten.

Mobiel

Het onderzoek toont ook aan dat ondanks dat mobiel niet het belangrijkste shopping-kanaal is, het bij ruim twee derde (67 procent) van de Nederlanders wel een belangrijke rol speelt bij het zoeken naar aanbiedingen en promoties. Bijna een kwart (23 procent) downloadt en gebruikt coupons via hun mobiel. Het aanbieden van digitale coupons en met name via mobiel wordt dus steeds belangrijker voor retailers.

Inwisselen

Daarnaast blijkt ook dat de digitale coupons vaker worden ingewisseld dan geprinte coupons. Maar liefst tussen de 5 en 17 procent van de digitale coupons wordt vaker ingeruild dan de geprinte exemplaren. Dit komt volgens de onderzoekers door meer gerichte en betere timing van de digitale coupons door gebruik te maken van surfgedrag, locatie, push-berichten en aankoopgeschiedenis van de consument.

Detailhandel

Het aanbieden van digitale coupons is niet alleen interessant voor online retailers, maar ook voor de detailhandel. 41 procent van de Nederlanders geeft aan dat ze het waarderen als ze relevante en gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen op hun smartphone die ze vervolgens kunnen inwisselen in een fysieke winkel. Retailers kunnen dus door het sturen van digitale aanbiedingen en coupons niet alleen de omzet van hun webwinkel verhogen, maar ook de omzet in fysieke winkels vergroten.

Sophie de Kok

Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies