Online14.08.2015

​Zo shoppen we over 10 jaar


Ondanks de toenemende verkopen via webshops blijven fysieke winkels een grote rol spelen. Want online kopen we, en offline shoppen we. Daarin ligt een belangrijk verschil opgesloten. Ook in de toekomst. De nadruk ligt bij shoppen op de ervaring en beleving, want dat is nog altijd een zwak punt van de webwinkel. Hoe winkelen we over pakweg 10 jaar? Een kijkje in een winkelcentrum in 2025.

Het warenhuis van de toekomst zet vol in op beleving. Dat begint al bij de etalages. Op het eerste oog zijn het gewone glasplaten met alle voordelen van dien: klanten kunnen naar binnen kijken en er komt genoeg licht de winkels binnen. Maar met een druk op de knop verduistert het glas en verandert het in enorme videomuren met daarop informatie over de laatste producten en nieuwe aanbiedingen. Omdat de ruit communiceert met je smartphone, toont het alleen de voor jou relevante producten. Ondertussen krijg je op je smartphone een aanbieding voor een gratis kop koffie, want je hebt immers gisteren nog voor meer dan 10 euro uit de webshop besteld.

Eenmaal binnen bepalen videowalls opnieuw het beeld. Maar deze keer zijn ze interactief. Producten staan uitgestald op digitale vitrinekasten. Pak je een product op, dan detecteert een sensor dit en laat automatisch een video over het betreffende product afspelen. Niet alleen handig voor jezelf, maar ook voor de winkelier. Hij weet precies welk product hoe vaak is opgepakt en hoe lang je bij welk product hebt gestaan. Op een ander, interactief scherm vind je een enorme hoeveelheid extra productinformatie, zoals prijs, specificaties, specifieke eigenschappen en wasvoorschriften.

Grondige test

Bij enkel platte informatie blijft het niet. Zo kun je op de afdeling voor sportschoenen je gewenste schoen plaatsen op een sensor, die vervolgens een aantal loopoefeningen projecteert op een speciale zone van de winkel waarin je de schoenen eens goed aan de tand kunt voelen. Een video vertelt op welke punten je tijdens die oefeningen extra moet letten om de specifieke voordelen van die schoen te ervaren.

Bij de make-up-afdeling kun je in een interactieve spiegel direct het effect van die lippenstift of foundation op jouw huid zien, zonder dat je de make-up daadwerkelijk hoeft op te doen. En bij de interieurafdeling kun artikelen direct projecteren in een 360-graden 3D-omgeving van je eigen woonkamer, die je daags ervoor met een simpele panoramafoto hebt laten genereren. In de pashokjes van de kledingafdeling kun je met een druk op de interactieve spiegel een ‘selfie’ schieten, versturen en het waardeoordeel overlaten aan die goede vriendin. De in de winkel uitverkochte blauwe variant van dat jurkje bestel je via diezelfde spiegel direct online.

Persoonlijk advies

Op basis van informatie – denk hierbij aan je schoenmaat, lengte, gewicht, sportniveau en ervaring met eerdere modellen – die je zelf aan de fabrikant beschikbaar hebt gesteld, krijg je een gericht advies: past de schoen wel bij jou, of kun je toch beter een met iets meer demping nemen? Een medewerker pakt alvast twee paar die beter bij jouw behoeften aansluiten, zodat je ook die direct kunt testen. Op de tablets die ze bij zich dragen, laten ze precies zien wat de verschillen zijn.

Shop-in-shops

Overal in het warenhuis zijn kleine, specialistische shop-in-shops te vinden. Sommige van nog geen 6 vierkante meter. Ze representeren een webshop van een specifiek merk, of een minifiliaal van een keten met doorgaans grotere winkels. Er staan een beperkt aantal producten uitgestald die je kunt proeven, passen of bekijken.

Interactieve informatieschermen vertellen je niet alleen meer over het product, maar laten je de producten ook direct personaliseren en bestellen. Zo kun je in die shop-in-shop van dat bekende mueslimerk je eigen mix samenstellen, waarbij je op het scherm real-time de voedingswaarden in de gaten houdt. In de meeste shop-in-shops kun je ook meedoen aan quizjes en prijsvragen en direct gratis producten winnen die dezelfde avond nog thuisbezorgd worden, uiteraard op voorwaarde dat je een mailadres achterlaat.

Heb je vragen of wil je nog meer informatie? Dan kun je direct videochatten met een specialiste medewerker bij een groter filiaal. Zo hoeft er geen personeel van die specifieke shop-in-shop op de vloer aanwezig te zijn en hoef je de minder kundige algemene winkelmedewerkers niet lastig te vallen met moeilijke vragen.

Afrekenen

Eenmaal bij de kassa betaal je simpelweg door langs een poortje te lopen. Ieder product is immers voorzien van een RFID-chip die praat met de NFC-ontvanger van je smartphone. Een groen lampje vertelt dat de betaling is geslaagd en je het pand kunt verlaten zonder bewaking op de hielen. De aankopen worden direct geregistreerd op je persoonlijke accounts bij de diverse fabrikanten, zodat zij een scherp beeld behouden van jouw voorkeuren. Als je dat wilt tenminste, want uiteraard is anonimiteit ook in 2025 nog een groot goed.

Ongeloofwaardige science fiction? Helemaal niet. Sterker nog, momenteel experimenteren diverse fabrikanten al met een deel van de in dit blog genoemde concepten. In Den Haag kun je die concepten al ervaren, in de Store of the Future. Dit ‘shopping lab’ toont nieuwe retailconcepten en laat fabrikanten hun ideeën toetsen aan het grote publiek. Store of the Future is nog tot zeker juni 2016 open.

Deze blogpost is geschreven door Mark Raben, EMEA Chief Technology Architect bij SAP Nederland.

[Afbeelding: © pressmaster – Fotolia.com]

Verder lezen over Online Shop

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

Als je van plan bent om in de komende dagen een nieuwe gadget aan te schaffen, dan kun je misschien dus beter even wachten tot de Prime Days plaatsvinden: 16 en 17 juli 2024.

Online25.06.2024

Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Verder lezen over Retail

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen