KPN grootste merk als het gaat om mediabestedingen

Vorig artikel Volgend artikel
KPN grootste merk als het gaat om mediabestedingen

Volgens de Top 100 Adverteerders 2012 van MarketingTribune is KPN het grootste merk in Nederland als het gaat om mediabestedingen. Met een bedrag van ruim 85 miljoen euro voeren zij de lijst aan. Ze worden gevolgd door Kruidvat en Albert Heijn, die ruim 77 en 75 miljoen uitgeven aan de media. Ook opvallend is de hoge notering van Lidl. De lijst wordt afgesloten met Amstel. Als concern staat Unilever op de eerste plaats met in totaal ruim 231 miljoen euro aan mediabestedingen. De volledige lijst is hieronder terug te vinden. 

Volgens MarketingTribune hebben de 100 grootste adverteerders van Nederland in 2012 bruto voor 2 miljard euro minder reclameruimte ingekocht dan in 2012. Berry Punt van onderzoeksbureau Nielsen zegt het volgende hierover: 'Een deel van het reclamebudget gaat wellicht ook naar media die niet in de registratie van Nielsen zitten, al denk ik niet dat dit het verschil verklaart tussen de daling en een mogelijke "0-groei" of stijging van de mediabestedingen. Het gaat hier dan met name om online. Nielsen registreert de bruto mediabestedingen aan online display advertising, maar voor search zijn geen bruto bestedingen beschikbaar.'

De website presenteert de lijst al sinds 1994 in samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen. Er wordt geen rekening gehouden met bijvoorbeeld kortingen of barters, maar er wordt puur uitgegaan van de tarieven op de tariefkaart.

Top 100 Merken

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies