Authenticiteit: trend of bare essential?

Vorig artikel Volgend artikel
Authenticiteit: trend of bare essential?

Authenticiteit is een van de snelst groeiende trends in marketing. Deze 'trend', die ontstond in 2010, wordt door ruim 30% van de marketeers genoemd in het onderzoek naar marketingtrends dat door Berenschot uitgevoerd werd. Deze trend staat daarmee op de derde plaats en stijgt nog verder, vertelt Onno Ponfoort van Berenschot tijdens zijn presentatie op De Marketing Dagen (DMD2012). Uit het onderzoek komen vier toptrends naar voren: Social media, de klant centraal, authenticiteit en mobile marketing. Accountability, ofwel het meten van resultaat, en relevantie staan nog niet in de top maar stijgen snel.

Maar hoe kan authenticiteit een trend zijn? Wat mij betreft is het een voorwaarde voor geloofwaardigheid en vertrouwen in het merk. Wie echt is wordt geloofd en dus gehoord. Authentiek zijn wil zeggen echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig, waarachtig. Juist in marketing en pr en al helemaal in social media is dit essentieel. Authentiek kun je zijn, maar je moet het ook verdienen. Het gaat om vertrouwd en geloofd worden, waar het eigenlijk altijd met pr en marketing om draait. Is dit vertrouwen beschaamd, dan moet je door het stof om het vertrouwen weer terug te winnen. Als het al lukt.

Opvallend is dat retail het meest inzet op authenticiteit. De industrie en de publieke sector hechten juist erg weinig waarde aan echtheid. Verderop in het onderzoek blijkt dat authenticiteit veel invloed heeft op de positionering van een bedrijf. Toch blijkt authentiek zijn voor veel merken in de praktijk moeizaam. Geef je je eigen fouten toe via twitter? Durf je je kwetsbaar op te stellen? Zijn je verdienmodellen en processen transparant? Is je communicatie eenduidig? Geeft het management team vertrouwen? Blijf je je onderscheiden in de markt?

Tijdens de break-out sessie over dit onderwerp gingen we op zoek naar authentieke merken en kwamen we vooral bij Nederlandse merken uit. Merken als Hema, Douwe Egberts, KLM en Hi! passeren de revue. En wat maakt zo'n merk dan authentiek? Toegankelijkheid, openheid, aaibaarheid en geschiedenis worden genoemd als belangrijkste eigenschappen van merken die als authentiek gezien worden. Toch blijkt het vooral een gevoelskwestie. Het klinkt misschien zweverig, maar met je merk wil je een positie in het brein én in het hart van je klant verdienen. En dat begint met jezelf de juiste vragen te stellen. Dus: Hoe authentiek is jouw merk? Een vraag die relevant is en zal blijven, trend of geen trend.

Het onderzoek van Berenschot wordt over 1-2 weken online gepubliceerd.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies