Marketing02.12.2010

EMP2010: Affiliate Marketing in Nederland


emp2010-affiliate-marketing-in-nederland.jpg
emp2010-affiliate-marketing-in-nederland.jpg

Het IAB presenteerde in de Grote Zaal het eerste grote onderzoek op het gebied van Affiliate Marketing in Nederland. De aankondiging geeft aan dat het in elk geval veel groter is dan iedereen denkt. Winni Notenboom van het IAB Taskforce Affiliate Marketing gaf ons inzicht in de resultaten van het onderzoek.

Doel van het onderzoek was “inzicht krijgen in de marktomvang en verwachte ontwikkelingen en trends op het gebied van afiliate marketing in Nederland”.

De 10 grootste netwerken binnen Nederland hebben meegewerkt aan het onderzoek en de omzetcijfers die gepresenteerd werden, zijn van het kalenderjaar 2009.

Gefactureerde omzet en orderwaarde in 2009:

  • 97 miljoen euro omzet (kosten voor adverteerder);
  • 1,3 miljard euro orderwaarde aan producten door consumenten;
  • 72% van de omzet gaat direct naar de affiliates en 28% naar de affiliate netwerken;
  • 70% van de omzet werd gerealiseerd in de 3 onderstaande branches:
    • Travel;
    • Retail;
    • Telecom.

De verwachtingen voor 2010 van elke respondent is een groei waarbij het gemiddelde groeicijfer tussen de 20% en 30% ligt.

Kwalitatieve conclusies vanuit het onderzoek:

  • Regelgeving / Code of conduct – De branchevereniging heeft dit nodig om transparantie te vergroten.
  • Herzien waade van attributie – Nu geldt het last cookie counts principe, maar is dat nog wel ‘eerlijk’?
  • Anticiperen op regelgeving (bijv. privacy vanuit de overheid)
  • Concurretieveld van netwerken zal veranderen – concurrentie op basis van dienstverlening in plaats van prijs.

Belangrijk is wel dat de Netwerken in het bovenstaande lead moeten nemen!

Voor de toekomst gaat Affiliate Marketing een nieuwe periode beleven. De verwachte pijlers van deze nieuwe periode, Affiliate Marketing 2.0, zijn:

  • Cashback & Voucher codes 2.0;
  • Conversie attributie;
  • Affiliate Marketing & Mobile;
  • Affiliate Marketing & Social media.
Het IAB heeft het doel gesteld elk jaar een onderzoek als deze uit te voeren.
Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.