Marketing25.08.2010

2011: Online groeit sneller dan de totale advertentiebudgetten


2011-online-groeit-sneller-dan-de-totale.jpg
2011-online-groeit-sneller-dan-de-totale.jpg

Het Amerikaanse onderzoek- en consultancybureau Borrell Associates hebben een onderzoek gedaan naar de verwachte advertentieuitgaven in Amerika 2011. De conclusie van het onderzoek, is geen verrassende: het algehele beschikbare mediabudget zal stijgen waarbij de grootste stijging plaatsvindt bij de online mediabudgetten (inclusief mobiel).

In het algemeen zullen adverteerders hun uitgaven volgend jaar verhogen met minder dan 5% boven verwachte niveau van dit jaar, waardoor de Amerikaanse advertentie-uitgaven stijgen tot 238,6 miljard dollar. De totale online uitgaven nemen met ongeveer 14% toe van 45,6 miljard in 2010 tot 51,9 miljard in 2011. De snelstgroeiden segmenten hierin zijn de lokale sector (18%, 16,1 miljard in 2011), alle type targetingcampagnes en sociale media.

-896.jpg
-896.jpg

Het onderzoek wees verder uit dat de budgetten van de verschillende advertentie-uitingen de onderstaande verschillen laten zien:

  • Target Display: 60% groei naar 10,9 miljard;
  • Run-of-site Display: 14% daling naar 8,2 miljard;
  • Paid Search: 11,3% daling in 2011 (flink daling nationaal en stijging lokale uitgaven);
  • Email Advertising: 9% groei naar 16 miljard;
  • Streaming video: 60% groei naar 5,6 miljard;
  • Mobile marketing: 20% groei in 2011.
Al met al interessante cijfers, maar de vraag is direct of die gelijk te trekken zijn met de Europese, en daarmee ook de Nederlandse, markt. Nederland kent bijvoorbeeld niet zo’n segmentatie als het gaat om lokaal en nationaal, zoals dat in grote landen als Amerika is. In Nederland worden de uitgaven voor het overgrote deel gewoon nationaal ‘gedaan’. Een daling in de paid search zal daarom in Nederland lang niet zo groot zijn, als we al van een daling uit kunnen gaan. In mijn ervaring stijgen de search budgetten namelijk nog steeds.

Het volledige onderzoek is terug te lezen op de website van Borrell Associates.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.