Marketing10.07.2008

Verborgen parels . . .


verborgen-parels.jpg
verborgen-parels.jpg

Een verslag van de Cannes Lions. Ik ben er (helaas) niet bij, maar ik heb het geblogd op verzoek van Karin Muller, die de communicatie en pr voor de Vereniging van Communicatie en Advies bureau’s verzorgt.

De rest van dit stuk is integraal afkomstig van de VEA. In Cannes blijft het mooiste werk soms onopgemerkt doordat veel cases slecht worden uitgelegd. Dit was de conclusie tijdens de Cannes Lions sessie Verborgen Parels.

VEA-commissie Evolve 2.0 organiseerde afgelopen donderdag de Cannes sessie voor de tweede keer. Drie Nederlandse leden van de Cannes jury’s Cyber, Promo en Direct, hadden de opdracht gekregen om op zoek te gaan naar ‘verborgen parels’: mooi werk, maar minder bekend bij het grote publiek. In Strand-West presenteerden ze hun vondsten en kanttekeningen bij het ontdekken van veelbelovende cases.

Mischa Schreuder van 2008, jurylid voor Promo, vertelde dat de inzender van de Franse mobiele operator SFR zichzelf ernstig tekort had gedaan door een lollig filmpje in te sturen zonder duidelijk te maken dat de kern van het idee een Franse versie van ‘Goeiemoggel’ was. “Ja, maar iedereen kent het toch”, zei één van de makers achteraf. Niet dus. De wereld is groter dan Frankrijk. Schreuder’s advies is dan ook: “Leg je case goed uit, want sommige juryleden spreken nauwelijks Engels, laat staan dat ze weten wie Bokito is.”

Martijn Sengers van Euro RSCG 4D constateerde dat 90 procent van de inzendingen in de categorie Cyber eigenlijk gewoon slecht was. Daardoor was het moeilijk, en vermoeiend, om oog te blijven houden voor de kwaliteitscases. Zoals de Japanse Uniqlock. Eigenlijk niet meer dan een klok voor op je desktop of in je Blog, maar dan wel in de vorm van video-dans waarin modellen de tijd uitbeelden in kleding van de adverteerder Uniqlo. Een simpel idee, maar kennelijk minder simpel om uit te leggen, getuige de vele vragende gezichten in de zaal.

 

Veel cases verliezen het ook doordat ze te opzichtig proberen te bedriegen. Sengers toonde een aantal voorbeelden van creatieve ideeën die duidelijk alleen gemaakt bleken om prijzen mee te winnen. Een homepage- takeover op een gezaghebbende krantensite door een plaatselijk zonnestudiootje waardoor zelfs het bleke gezicht van Hillary Clinton een kleurige teint kreeg ging er bij de jury niet in. “Technisch niet mogelijk en dus fake”, was het oordeel.

 

Rob Severein, van &KoenseSeverein en lid van de Direct jury, was duidelijk nog steeds onder de indruk van de Lead India case. Wat simpel begon met een oproep op de voorpagina van de Times of India om na 60 jaar onafhankelijkheid nu toch echt te gaan bouwen aan de toekomst van India, mondde uit in een grootse en meeslepende zoektocht naar nieuwe leiders. Bekroond met een Gouden leeuw, maar niet zonder slag of stoot. “Want, ” zei Severein, “deze case is zo enorm dat het misschien wel helemaal geen reclame meer is.”

Opvallend was dat alledrie de sprekers verzuchtten dat in Cannes te veel tijd ging zitten in het bepalen of een inzending wel of niet thuishoorde in de betreffende categorie. Eigenlijk een overbodige discussie. Zoals Jeroen de Bakker, de moderator van de sessie, zei: “Wat ooit de periferie van het vak was kan ineens het startpunt zijn van grootse campagnes”. Precies. Misschien wint VBAT, die ter afsluiting hun gouden designcase voor de Amstel fles kwamen showen, volgend jaar wel een Cyber Lion. Alles is mogelijk. Als je je case maar goed uitlegt.

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Verder lezen over Cannes Lions

Under Armour reclame met Gisele Bündchen wint Cyber Lion

De reclame van Under Armour met topmodel Gisele Bündchen heeft in Cannes de Grand Prix in de categorie Cyber weten te bemachtigen. Met de reclame 'I Will What I Want' waren ze een van de grote winnaars van de Cannes Lio...

Events26.06.2015

Under Armour reclame met Gisele Bündchen wint Cyber Lion

De beste slides van #Canneslions 2013

Iedereen die in Cannes is geweest weet dat er veel geweldige content voorbij komt, het beoordelen daarvan is een serieuze taak, maar het is JesseDee wederom gelukt er een mooie Slideshare presentatie van te maken.De eers...

Online09.07.2013

De beste slides van #Canneslions 2013

De beste slides van de Cannes Lions 2012

Iedereen die aanwezig is geweest bij het Cannes Lions International Festival of Creativity, weet dat er veel geweldige content voorbij komt, maar de echte uitdaging is eigenlijk om te beaplen welke sessies je wel/niet g...

Online29.06.2012

De beste slides van de Cannes Lions 2012

12 trends van Cannes 2011

De heren van The Social Practice hebben een korte maar mooie preso gemaakt die nog eens alle trends laat zien die dit jaar gespot zijn tijdens de Cyber Lions in Cannes van dit jaar. Van Social TV naar HTML5 en de kracht...

Online05.07.2011

12 trends van Cannes 2011

The Gift wint Cannes Lions

Bijna 3 maanden geleden waren we al diep onder de indruk van Parallel lines, een campagne van Philips in samenwerking met Tribal DDB. Inmiddels is de korte film The Gift wereldwijd al meer dan een half miljoen keer bekek...

Video28.06.2010

The Gift wint Cannes Lions

De Nederlandse kanshebbers bij de Cannes Lions

Cannes Lions is weer bezig. De 57e editie van het internationale advertising festival. Of zoals ze het zelf noemen "The world's only truly global meeting place for professionals in the communications industry."Uiteraard...

Online22.06.2010

De Nederlandse kanshebbers bij de Cannes Lions

Youtube Cannes Lions Ad Contest 2009

In December 2009, the UN will be having its summit on climate change in Copenhagen. Join the global movement of people in making global decision makers sign an effective and ambitious agreement that can save the world...

Video25.05.2009

Youtube Cannes Lions Ad Contest 2009

Heus niet naar Cannes

Cannes Lions geldt als hét evenement binnen de advertisingindustrie, maar is het wel verantwoord om in tijden van crisis naar Cannes te gaan? Als we de berichten moeten geloven wordt het rustig dit jaar in Cannes. De cr...

Advertising19.05.2009

Heus niet naar Cannes