Google+ Project, real-live sharing, Google's next move in Social Media

Google+ is het volgens kenners na Orkut en Google Buzz nu Google's 3e en mogelijk laatste poging om een footprint te krijgen in de wereld van Social Media. Of het eerder vandaag gelanceerde sociale netwerk Google+ daarmee het juiste antwoord is valt niet te voorspellen.

Google+ is duidelijk een andere vorm van social networking die veel meer gebaseerd is om specifieke en relevantie informatie met verschillende groepen te delen. Google noemt deze groepen Circles (zie video).  De gedachte hierachter is niet vreemd, in het dagelijks leven deel je immers ook niet al je informatie met iedereen, iets wat voor velen via Twitter en Facebook in de meeste gevallen duidelijk anders is. Dat laatste is wel een reden waarom Twitter vandaag populair is. De 140 characters berichten worden gezien als een soort van live-registratie van wat er nu in de wereld gezegd wordt en gebeurd.

Google noemt zelf 3 redenen waarin Circles zich onderscheiden van de populaire sociale netwerken. Deze zijn immers sloppy, scary en intensive.

- It’s sloppy. We only want to connect with certain people at certain times, but online we hear from everyone all the time.
- It’s scary. Every online conversation (with over 100 “friends”) is a public performance, so we often share less because of stage fright.
- It’s insensitive. We all define “friend” and “family” differently—in our own way, on our own terms—but we lose this nuance online.




Google+ bevat verder een zoekfunctie waarmee je op basis van de interesses van gebruikers (in je Google profile, als je deze hebt aangemaakt) mensen voor jouw Circle kunt uitnodigen. Als laatste biedt Google+ je de mogelijkheid om naar een Hangout te gaan waar je met gelijkgestemden, you better hope, elkaar mbv een webcam kunt ontmoeten.



Met de sociale zoekmachine Sparks kun je zoeken binnen Google+ op je eigen interesses. De gevonden video’s, foto’s en artikelen kun je daarna delen met je andere deelnemers binnen een van je Circles.

Op dit moment is Google+ nog in beta-mode waardoor nog niet alles optimaal werkt. Wie wil deelnemen aan Google+ kan zich hier aanmelden. We zijn heel erg benieuwd wat jullie van Google+ gaan vinden. Wordt Google+ echt een concurrent voor Facebook of is het slecht een "nieuwe" vorm van social networking en zal het lastig worden voor Google om daadwerkelijk andere sociale netwerken te verdringen.

2d600050395e57e734f486cf6df66dec7accd832_42066_90_90_1Henk de Hooge

is oprichter en hoofdredacteur van Dutchcowboys. Daarnaast is hij online-uitgever, internet entrepreneur en MD van Red Banana, een creatief content marketing en communicatie bureau. Henk volgen kun je via Twitter @Henkey via zijn Facebook pagina en Google+. Zijn foto's kun je vinden door hem te volgen op Instagram.

Reacties (9)

  • Ik kreeg gisteren een invite vanuit een Google medewerker. Ziet er erg cool uit met een mooie interface. Ben wel erg benieuwd of deze head-on met Facebook gaat slagen (het personaliseren van de webexperience is wel een erg mooie stap).
    We gaan het zien...

    Wo 29 jun 2011, 10:50 [reply]

  • eerst panda, toen merchant center, eergisteren de pagerank upate, gisteren de +1 button en het mysterieuze www.wdyl.com, vandaag een nieuwe layout (zwarte balk bovenin) en een nieuw social network... Ben benieuwd waar ze morgen mee komen!

    Wo 29 jun 2011, 11:01 [reply]

  • Hello,
    this sounds very interesting.
    If you are interested in www.spreadly.com, please feel free to contact me.
    Best regards,
    Jenny

    Do 30 jun 2011, 12:07 [reply]

    • cyril

    Zodra Facebook met een werkbare vriendengroep-indeling komt (zoals de vriendenradar op Hyves)... komt alles weer op z'n pootjes terecht voor Zuckerberg.

    Ma 4 jul 2011, 11:04 [reply]

  • De vriendenradar op Hyves kon ik nog niet, al had Hyves eerder wel een soort vrindengroepen, waar je alleen erg moeilijk bijkomt, net als de groepenindeling op Facebook, die al langer bestaat. De vriendenradar van Hyves gebruikt helaas niet de oude vriendengroepen, dus weer een uur werk te doen daar, of maar niet?

    Ma 4 jul 2011, 14:44 [reply]

  • Wat Google+ betreft, kan ik er niet eens bijkomen. Bij Google Buzz heb ik maar een handjevol vrienden plus nog onpersoonlijke volgers. Of Google+ nu wel mijn echte vrienden weet te bereiken zonder dat ik ze moet spammen? Het laatste lijkt me een reden waarom veel mensen niet meedoen aan de social media, laat staan telkens nieuwe systemen.

    Vanaf het begin de vrienden in voor elkaar onderling relevante groepen indelen lijkt me wel een nuttige uitbreiding. Maar zoiets gaat snel lijken op de interessegroepen, waar iedereen zelf toe kan toetreden in plaats van dat je ze er zelf moet instoppen.

    Ma 4 jul 2011, 14:50 [reply]

    • Janwillem

    "Google+ is het volgens kenners na Orkut en Google Buzz nu Google's 3e en mogelijk laatste poging om een footprint te krijgen in de wereld van Social Media."

    En vergeet het geflopte übervage Google Wave niet.

    Wo 6 jul 2011, 11:11 [reply]

  • Facebook en Hvyes kennen al heel lang de mogelijkheid vrienden onder te verdelen. Hoewel mensen posten of sturen wel eens berichtjes aan betreffende vriendengroepen? Als dat nooit gedaan wordt, valt niet te verwachten dat zoiets bij Google+ wel het geval is. Ik blijk het nooit te gebruiken, al had ik mijn vrienden bij beide netjes ingedeeld, afgezien van enkele vergeten later geaccepteerde vrienden.

    Wo 6 jul 2011, 18:14 [reply]

    • plop

    ik vraag me dan af wanneer deze beta versie voorbij is en het echte werk komt.
    zodat iedereen kan meegenieten van google+.
    ben benieuwd.

    Za 13 aug 2011, 00:30 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines