Social Media15.02.2010

What’s the Buzz van Google Buzz?


what-s-the-buzz-van-google-buzz.jpg
what-s-the-buzz-van-google-buzz.jpg

Google lijkt zijn stuk van de Social Media taart te pakken te hebben met de lancering van Google Buzz. In de eerste dagen na de lancering weten we inmiddels dat Buzz meer dan 150.000 blogposts en comments afhandelt per uur. Een ongekend succes waarvan de vraag is of Google dat in hun flauwste dromen had kunnen bedenken.
 
Grote vraag is waar dit succes dan vandaan komt? Is het de push-methodiek die je krijgt voorgeschoteld als je Gmail opstart en je wordt gevraagd welke bevriende GMail accounts je wilt gaan “buzzen”? Is het een antwoord op Twitter en Facebook waarbij te veel vrienden en niet-vrienden worden gevolgd in de honger naar meer? Of is het juist het nieuwe inzicht om alleen binnen een veel kleinere cirkel van bekenden te communiceren?

Ik heb de vraag nog maar een voorgelegd aan wat Buzz vrienden wat zij nu denken van Google Buzz. Wordt Google Buzz een success? Aan het woord komen, Erwin Blom, Dick Ahles, Stephan Fellinger, Yvonne van Bokhoven, Mark de Kock en Bas van den Beld

Erwin Blom [The Crowds] : Ja, ik denk dat Buzz een succes wordt. Maar ik denk ook dat er nog veel beter en anders moet. Maar het is ook duidelijk dat Google zelf weet dat er nog veel aan moet gebeuren. Buzz heeft geen Beta stempel gekregen, maar is overduidelijk een product dat door gebruik en feedback moet groeien. Het is de ambitie van Google om een open platform voor tweerichtingsverkeer te maken tussen de verschillende sociale netwerken die er zijn.

Dat is nu nog niet het geval. Je kunt wel Twitter binnenhalen, maar geen Tweet vanuit Buzz plaatsen. Bijvoorbeeld. Als Buzz inderdaad als een echte communicatiehub gaat opereren geloof ik er absoluut in. Ik vind het ook prettig dat Buzz onderdeel uitmaakt van mijn belangrijke communicatiesysteem Gmail, maar dat geldt niet voor iedereen. En ik vind het mooi dat je met groepen ook besloten kunt communiceren zodat  je de functie van intranet kan aannemen. De potentie is er absoluut, maar er is ook nog werk aan de winkel. Gelukkig hebben ze handjes bij Google 😉

Dick Ahles [i-reputation]Tja, ik heb het mij ook allemaal afgevraagd. 1) Vraag die er aan vooraf gaat is waarom twitteren mensen (ik gebruik hier twitter in de betekenis van een soortnaam). Wat voegt het toe aan MSN-e.d. en wat voegt het toe aan mailen? 2) Daarna de vraag waarom we als Gmail gebruiker Buzz installeren als we het krijgen voorgeschotelt, en tenslotte 3) waarom dan Buzz en niet (meer) andere tweetdiensten? Als we dit weten weten we ook of het een succes wordt want niet alle diensten die Google ons voorschotelt zijn natuurlijk een succes geworden.
 
ad. 1: Communicatie is uiteraard een fundamentele drijfveer. Meestal niet om specifieke informatie uit te wisselen, maar soms heb je gewoon wat mee te delen. Meestal tot stand gebracht in directe communicatie (men komt elkaar tegen en men gaat aan het kletsen) vaak zoek je iemand op. E-mail is m.i. vooral om specifieke vragen te stellen of specifieke berichten achter te laten; Chatten is ongericht (gaat om het sociale contact, waarbij het natuurlijk dan ook gebruikt kan worden voor specifieke vragen en/of achterlaten van specifieke berichten) en de deelnemers verwachten ook vooral specifieke communicatie. Bloggen is ego: ik wil iets aan de buitenwereld (ongericht, maar wel uiteindelijk mijn doelgroep) laten weten en men hoeft daar niet op te reageren!). Twitter is mini-blogging en dus ook vooral ongericht, met de hoop/verachting dat heel veel mensen in  jouw opvattingen, gedachten, acties zijn geíntereeerd. Met commentaar, retweet en direct-mesage gaan tweets, wel naadloos over in de functie van MSN en email. maar goed internet heeft het kenmerk dat alle grenzen vervagen. dat twitter aan een communicatie behoefte voldoet bewijzen de grote aantallen tweets en twitteraars. Maar twitter heeft ook wel de voorwaarden geschapen door zijn beperking in lengte, en feit dat men het met zijn mobile op elk gewenst moment kan doen zonder al te veel barieres.
 
ad. 2: Eerstens is het gebruik van webappilcaties natuurlijk enorm in opmars en Gmail ( en hotmail enz) zijn natuurlijk de ultime applicaties; wie heeft geen hotmail/gmail op het net? Maar gmail gebruik zal dus ook blijvengroeien ten opzicht van de outlooks e.d. door de onbeperkte beschikbaarheid van mails los van je hardware en de intergratie met mobiel. Vervolgens heeft het massaal installeren van BUZZ door Gmail gebruikers heeft dus alles te maken met de push methode van Google (daarom zal Chrome uieindelijk ook heel groot worden) en de overwegende gedachte van deze grbuikers dat wat Google verzint, dat doet er altijd toe en is de moeite waard. Het op aangeven van Google eenvoudig installeren van BUZZ zegt dan verder ook niets over de uiteindelijke (2/3 jaar) populariteit van de dienst.
 
ad. 3: Waarom zal Buzz volgens mij toch een succes worden? a) als je eenmaal gmail gebruiker bent dan staat die applicatie bijna per definitie ook de hele dag toch al open en je start en controleert hem als eerste. b) in de applicatie heb je in principe ook alle adressen bij de hand die tot jouw doelgroep (clan) behoren. Het onder de aandacht brengen van jouw mini-blog-activiteiten gaat dus uitermate eenvoudig. de self-marketing van jouw dienst is dus vele malen effectiever dan van bijbv. Twitter. c) emailen, chatten en mini-bloggen overlappen elkaar en nu kan je met gmail ook chatten en twitteren, maar je kan met twitter niet eenvudig chatten en zeker niet emailen. Dus g-mail biedt per definitie meer geïntegreerde functionaliteit dan zijn concurrenten en het is gemakkelijker om tweets toe te voegen aan email-functionaliteit dan andersom aan twitter email faciliteiten koppelen. Als je dan vervolgens je Buzz-ers automatisch naar je andere platvormen kan wegzetten, dan is je inbox natuurlijk een voor de handliggende plek om alles geïntegreerd binnen te krijgen.
 
Al schrijvende denk ik dus: Buzz gaat een succes worden hoewel er verstokte singel twitteraars altijd zullen blijven bestaan. Er is maar één voorwaarde: BUZZ zal snel een omvangrijke kritische massa moeten genereren, maar dat is Google wel toevertrouwd om voor elkaar te krijgen.

Stephan Fellinger [Spinawards] : Laat ik voorop stellen dat ik een haat liefde verhouding heb met Google. Zakelijk bewonder ik ze regelmatig, als privé-persoon heb ik vaak moeite met de manier waarop ze mijn leven binnen komen, maar ja daar kies ik wel zelf voor en pluk ik ook de vruchten van. Ok, terug naar de zakelijke bewondering.

De koppeling met Gmail ligt zo voor de hand, dat je je afvraagt waarom niet veel meer diensten van Google optimaal geïntegreerd zijn binnen mijn Gmail dashboard. Want mijn Gmail dashboard is een belangrijke plek voor me. Ik laat al mijn mail al doorsturen naar Gmail. En een onderschat (sociaal) element is al de koppeling tussen Gmail en Google Calendar. Ook al zo’n dienst waar  mijn privé en zakelijk leven samenkomen en gekoppeld worden aan Gmail en een dienst waar je vanuit sociaal oogpunt nog veel meer mee kan doen.

Maar ik vroeg me al regelmatig af of al de diensten die ik inmiddels afneem bij Google en die allemaal een sociaal karakter hebben niet veel beter op elkaar afgestemd kunnen worden. En ga je dan nog een stap verder, ook de diensten van Twitter en Facebook. En dan is Gmail/Buzz een logische stap om dat sociale dashboard van de grond te krijgen. Wat nog wel veel beter moet is die koppeling en integratie met Facebook en Twitter, want dat is nu nog behelpen. Met Buzz maakt Google een volgende stap in dat sociale dashboard van mijn leven en ze gebruiken Gmail daarvoor als de logische springplank. En uiteindelijk draait het om aandacht. Wanneer ik langere tijd doorbreng binnen Gmail door diensten als Buzz, dan is dat weer winst voor Google. En ik begrijp dat Buzz een open platform is, dus kan ik me verheugen op prachtige Buzz apps om mij het leven nog aangenamer en gemakkelijker te maken. 

Yvonne van Bokhoven [LewisPr]: Volgens mij komt het succes inderdaad door de push-methodiek. Gmail heef al een hoge penetratie in Nederland, een absoluut voordeel voor Buzz. Voor Gmailers is het gemakkelijk op te starten- je hoeft niet iedereen uit te nodigen om een profiel aan te maken in weer een nieuwe community en het is daardoor eenvoudig even uit te testen. Dit geeft het een voorsprong op Facebook en Twitter, die er toch een paar jaar over deden om echt een vlucht te nemen in Nederland. De combinatie met e-mail is fijn, het is super handig om alles in 1 menu te hebben. Dit verklaart m.i. de vliegende start en is zeker ook een troef voor lange termijn succes.

Mark de Kock [Dutchcowboys] : Buzz is een natuurlijke stap van mail naar sociale netwerk communicatie/interactie. Het stelt echter ook wel nieuwe dilemma’s. Zijn mijn mailcontacten per definitie ook mensen die ik in een buzz contact wil zien? Is emailcontact intiem genoeg of juist niet en is dat goed. Door Buzz lijken sommige sociale onderscheiden in interactie wat te vervagen.

Wat is je Hyves vriendje waard vs Linkedin, Facebook, Foursquare of Twitter? Elk platform kent daarin een onderscheidend vermogen danwel natuurlijke filtering op type vriendschap. Denk dat we met z’n allen nog moeten gaan ontdekken welke rol Buzz moet/kan spelen. Vooralsnog ben ik bang dat de “walled garden” aanpak (alleen data van bijv Twitter importeren maar niet de mogelijkheid hebben iets terug te posten) mij wat terughoudend laat zijn..

Bas van den Beld [Nettraject]: Het instant ‘succes’ van Buzz komt volgens mij voort uit het feit dat het direct in Gmail zichtbaar is en je direct mensen ‘followed’ en gevolgd wordt. Dit is overigens meteen ook het gevaar, het wordt mensen ‘opgelegd’. Dat kan op den duur lastig worden omdat mensen dat misschien helemaal niet willen.

Een ander voordeel leek in eerste instantie dat het meer connecten met je vrienden was dan Twitter. Twitter is meer en meer een zend-tool aan het worden, dit is meer communicatie, ook omdat je op een onderwerp kan reageren. Het gevaar van de snelle groei is echter dat dit dan weer verdwijnt omdat je ook followers krijgt die je niet kent. Google Buzz wordt niet een succes, dat is het al. Het zal naast Facebook en Twitter bestaan.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.