Gaming04.03.2016

Street Fighter V: wel goed, niet af


PS4 vechtspel is nog in ontwikkeling - maar je mag wel al betalen

Ik heb al expres langer gewacht met dit verhaal. Als ik in de eerste week van verschijnen een oordeel had moeten vellen over Street Fighter V, Capcoms nieuwste deel in de belangrijkste serie vechtspellen ooit, dan was het er helemaal niet goed vanaf gekomen. De online servers, een belangrijk onderdeel van je game als je besloten hebt het grootste gedeelte van de single-player content pas maanden na release na te leveren, stonden nog net niet in de fik. En zonder online ranked of casual matches heb je met de versie van Street Fighter V die we nu hebben dan bitter weinig te spelen. Het is een soort omgedraaide afbetalingsregeling: “betaal nu, speel later!”

Er is inmiddels al een hoop bombarie over geweest, dus vermoedelijk heb je het al meegekregen. Zo niet: Street Fighter V is niet af. Een aantal modi die je zou verwachten in een game van dit kaliber zitten er domweg niet in, zoals een arcade (of story) mode waarin je een aantal rondes tegen de AI kunt vechten, multiplayer lobbies zodat je met een groep spelers online een toernooitje zou kunnen organiseren, of de challenge mode die je bijbrengt wat de mogelijkheden van je karakters zijn en die je bekend maakt met de nieuwe V-skills, de belangrijkste mechanische verandering voor spelers die de serie nog volgden.

Het idee is dat al die content er via een aantal (gratis) patches later nog in komt, net zoals er elke maand een nieuw karakter wordt toegevoegd. Capcom wil met Street Fighter V geen nieuwe ‘delen’ meer toevoegen maar blijven bouwen op de basisgame: de games-als-service methode. Maar ja, als je nu al wilt spelen betekent dat wel dat je meteen de volle mep moet betalen voor een game die eigenlijk in early access is en die hopelijk binnen een paar maanden (de laatste patch zou in juni moeten landen) wél compleet is.

De hele `roadmap` voor Street Fighter V die Capcom voor release heeft uitgegeven.
De hele `roadmap` voor Street Fighter V die Capcom voor release heeft uitgegeven.

Maar wat kun je dan wel op dit moment? Er is een ‘Story’ modus, die voor elk van de 16 basiskarakters een aantal schetsen (letterlijk) met wat tekst laat zien tussen de twee tot drie gevechten van één ronde tegen de hersendode AI. Of je gaat naar het andere einde van het spectrum met de Survival modus. Neem een karakter en vecht 10, 30, 50 of zelfs 100 potjes achter elkaar tegen de (alweer mentaal gehinderde) AI terwijl je je afvraagt waarom je hier ook alweer aan was begonnen. Oh ja, extra kleuren voor je pakjes. En natuurlijk Fight money.

Ze zijn namelijk wel belangrijk, de virtuele centjes die je straks nodig hebt om nieuw toe te voegen karakters, kostuums en ander DLC-materiaal te kunnen kopen in de shop. De shop, die trouwens ook pas in de eerstvolgende patch (deze maand) zal worden toegevoegd. In de basis is dit trouwens wel een prima idee: beloon actieve spelers van je spel door ze iets van waarde te geven. Er zitten meer goede ideeën in SFV, zoals het Capcom Fighters Network, dat je de mogelijkheid geeft om bepaalde spelers in de game te volgen zodat je al hun matches kunt terugkijken, omdat elke replay beschikbaar is. De training modus is ook prima in orde en geeft je nu de mogelijkheid om een oneindig aantal rondes tegen de AI te vechten zodat je een moeilijke matchup kunt testen.

De grafische stijl is een mooie evolutie van die van <em>Street Fighter IV<\/em>.
De grafische stijl is een mooie evolutie van die van Street Fighter IV.

Het gekke is echter dat er een vreemdsoortige paradox gaande is binnen SFV: voor elke goede beslissing die er gemaakt is, komt er een nieuw nadeel opduiken: het Fighting Network is top omdat je iedereen kunt volgen, maar je moet mensen eerst volgen om ze uit te nodigen in een lobby. Zal te maken hebben met de cross-play (PC en PS4 bezitters kunnen nu tegen elkaar spelen), maar het resultaat is dat mijn Playstation vriendenlijst nutteloos is in SFV. Ik kan in een lobby à la Hearthstone voorgebakken berichtjes achterlaten voor mensen, maar die mogelijkheid is er niet tijdens ranked matches, dus ik kan geen “GG” meer sturen naar iemand die me subliem in elkaar heeft geklopt. Terwijl de karakterdiversiteit beter dan ooit is met nog slechts 16 vechters moet ik per sé een karakter kiezen in een apart menu voordat ik ranked matches ga spelen, terwijl er meer dan genoeg zoektijd is om dat tussendoor te doen, en zo zijn er nog wel een aantal irriterende zaken.

Als je dat alles bij elkaar pakt zou je zeggen dat er meer mis dan goed is aan deze game, maar uiteindelijk kan ik niet voorbij gaan aan het feit dat de gevechten die je kunt hebben tegen andere mensen subliem zijn. De balans is wat Street Fighter V, net zoals zijn voorganger, de de facto standaard in de Fighting Game Community zal maken als het gaat om knokken op hoog niveau. De nieuwe V-skills, die je een extra speciale move geven op karakterbasis, je een mogelijkheid geven om uit een benarde situatie te komen of je tijdelijk sterker maken om een beslissende omslag in een match te kunnen forceren zijn een waardige vervanging voor Street Fighter IV’s Focus Attacks.

De game lijkt aardiger voor spelers in de zin dat het relatief makkelijk is om combo’s aan elkaar te knopen zonder een bovennatuurlijk reactievermogen te hebben en dat maakt het een stuk makkelijker voor de ‘amateurs’ om er in te komen. Net zoals in het vorige deel is het Capcom heel goed gelukt om de barrières die er zijn voor spelers zo veel mogelijk weg te nemen, zo lang je tenminste alleen maar kijkt naar de maximaal 90 seconden tussen ‘Fight!’ en ‘KO!’ Zoals gezegd is het verder bar en boos en uiteindelijk kan ik dan niet anders zeggen dan dit:

Als je dit leest omdat je een sluimerende interesse hebt in vechtspellen en je afvraagt of dit een goede game is, dan is het antwoord: “ja, maar nog even niet.” Op het moment dat Capcom alle ontbrekende onderdelen in SFV heeft gebakken heb je genoeg basis om te leren hoe de vork in de steel zit, heb je een serieuze story mode om te spelen en kun je als je zover bent online gaan om tegen vrienden of onbekenden te gaan spelen. Wacht in elk geval totdat de patch van deze maand is geland voordat je aan de slag gaat.

Ben je al flink in de weer geweest met Street Fighter IV en heb je misschien zelfs nog ergens een arcade stick staan? Dan kun je misschien wel al beginnen. De basis is super solide, de servers staan inmiddels niet meer in de fik en dus kun je gewoon matches vinden en beter nog: je kunt met je oude PS3 stick of joypad spelen als je dat zou willen met de legacy controller-optie in de menu’s. Maar weet dat Street Fighter V op dit moment nog niet veel meer is dan het skelet van een potentieel fantastische game.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.