Gaming17.09.2016

Review: RIVE: het afscheidscadeau van ontwikkelaar Two Tribes

Een hardcore shooter die goed is, maar je tot waanzin kan drijven

Ontwikkelaar Two Tribes heeft aangegeven ermee te stoppen. Echter, voordat ze het bijltje erbij neergooien brengen ze ons nog eenmaal een hardcore shooter, genaamd Rive. Rive is een 360-graden shooter/platformer-hybrid, waar het de bedoeling is om met jouw karakter, Roughshot, uit een mysterieus ruimteschip te ontsnappen. Dat gaat natuurlijk niet zomaar en zul je dit doel al hackend, schieten en zwevend moeten zien te bereiken.

Gelijksoortige games uit dit genre hebben soms nog wel eens de neiging om te makkelijk of te moeilijk te zijn. Rive weet heel goed te schakelen tussen moeilijkere en makkelijkere zones. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de game nog altijd bijzonder uitdagend te noemen is en kan ik de keren dat ik gesneuveld ben al niet meer op 2 handen tellen, ook niet op vijf paar handen trouwens, maar dat even terzijde. Het is wellicht een van de meest uitdagende games die ik in 2016 gespeeld heb.

De moeilijkheidsgraad komt vooral voort uit dat je echt constant wordt opgejaagd door vijanden en je ook nog eens obstakels of vallen dient te ontwijken. Door de geweldige snelheid waarmee dit dient te gebeuren zat ik er meer dan eens naast en mocht ik opnieuw beginnen. Gelukkig saved de game zichzelf op checkpoints die talrijk zijn dus hoef je nooit grote delen opnieuw te spelen. Wat de moeilijkheid nog eens groter maakt is dat de game wel heel erg hard leunt op precisie van de gamer, want mikken is niet altijd even makkelijk vond ik zelf. De vijanden zijn relatief klein en de kans is groot dat je er net naast schiet, wat direct dodelijk is als er een hele horde robots op je af komt.

RIVE-1000x563
RIVE-1000x563

Dat Rive je soms tot het uiterste duwt in sommige zones komt omdat je gedwongen wordt om een obstakel of baas op een specifieke manier uit te schakelen. Op zich niet erg, maar wat het zo verschrikkelijk moeilijk maakt is dat je hiervoor diverse handelingen achter elkaar dient te doen op een bijna perfecte manier. Dat het vaak niet helemaal perfect lukt resulteert negen van de tien keer in een vroegtijdige dood en hierdoor ook dat je soms heel vaak hetzelfde stukje zone achter elkaar zit te spelen. Het is dat ik niet sterk genoeg ben om mijn controller in tweeën te breken, maar het frustratieniveau steeg soms wel heel snel.

Wat Rive voor mij echt een toffe game maakte is dat het veel wisselt van speelstijl. Soms is het een soort sidescroller, soms zit je in zweefzones en dan weer in een zone waar je achtervolgd wordt en moet ontsnappen. Het is heel divers en daar bovenop komt nog dat je gaandeweg leert om robots te hacken en voor eigen gebruik in te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld een healbot of een turret hacken die dan achter je aanzweven(tijdelijk) voor extra health of extra vuurkracht. Verder kun je nog diverse powerups vrijspelen die verschillen van mega-aanvallen die diverse vijanden vernietigen, die extra snelheid geven of bijvoorbeeld extra armor. Het enige wat ik wel jammer vond is dat je bij gelijksoortige games vaak je eigen kanonnen kunt upgraden en dus meer vuurkracht krijgt. Bij Rive start je met een standaard kanon en ditzelfde kanon heb je zes uur later bij de eindbaas nog steeds. Het werkt gewoon, mede dankzij de powerups die je soms kunt gebruiken, maar ik vond het wel een gemis. Wat ook wel jammer was is dat de standaard vijanden vrij snel in herhaling treden. Na ongeveer 1/3 van de game te hebben gespeeld ben je al door het aanbod heen en kom je steeds dezelfde vijanden tegen en zullen enkel de zonebazen je nog kunnen verassen.

Wat wel zwaar aanwezig is in Rive is humor. Je eigen karakter maakt zichzelf veelal belachelijk en ook de “ tutorial-drone” die soms langs komt is best grappig. Je kunt de drone meermaals neerschieten waarna hij vraagt om hiermee op te houden. Doe je dit vaak genoeg dan zal hij een soort schild gaan gebruiken en lullige opmerkingen beginnen te maken. Ik kon het wel waarderen. Het leveldesign is voor dit type game trouwens best mooi te noemen. Het gaat nooit vervelen en er is best nog een hoop te zien. Het heeft ook echt een eigen, ietwat grauwe sfeer wat erg goed werkt. De soundtrack past verder prima bij de game en past goed bij de chaotische snelheid van de game.

Rive is zoals gezegd een afzwaai game geworden voor Two Tribes. Hoewel de game niet met kop en schouders boven de competitie uitsteekt, moet ik zeggen dat ik me er prima mee vermaakt heb. Voor de €12,75 kun je er op Steam in ieder geval geen miskoop aan doen.