Overwatch: om in de gaten te houden

Overwatch: om in de gaten te houden

Blizzard's nieuwe titel kan wel eens hoge ogen gaan gooien

Vorig artikel Volgend artikel

Overwatch. Veel gamers, en ondergetekende, kunnen maar niet ophouden om er over te praten. Afgelopen weekeinde mochten we in Amsterdam officieel de consoleversie testen. Een goed moment om jullie even bij te praten over wat het precies is.

Mijn tweede potje in Overwatch stationeer ik Bastion waar ik een goed uitzicht heb op de plek waar de tegenstanders vandaan komen. Tien seconden spurten er drie vol op mij af. Mooi, denk ik. Ik haal de trekker over en mijn wandelende gattling maait de groentjes één voor één neer.

Zo speel je geen Overwatch, daar kwamen de beginnelingen al snel achter. De nieuwste titel van Blizzard ziet eruit als een First Person Shooter, bestuurt als een FPS, maar is geen echte traditionele shooter. Speel je hem als eentje, dan merk je dat je heel snel wordt afgeslacht.

De makers omschrijven Overwatch als een teambased shooter. Wie graag van namen houdt: het is een mix van Team Fortress 2 en Heroes of the Storm. Twee teams van vijf personages nemen het tegen elkaar op en ieder karakter gebruikt daarbij zijn eigen krachten.

Net zo typisch MOBA kent Overwatch diverse klassen: Offense, Defense, Tank en Support, plus twee sluipschutters. Ieder personage heeft in die klasse ook nog een specifieke rol. Niet zo typisch MOBA is dat je tijdens de match kan wisselen van personage, maar daar straks meer over.

Eerst wat over de rolverdeling. Soldier: 76, Tracer en Reaper mogen dan alle drie offensief zijn ingesteld, de eerste is meer voor de frontale aanval, de tweede gaat liever via de flanken erin en de derde houdt vooral van sluipmoordenaar spelen.

Ook in de Tank klasse kunnen personages onderling sterk verschillen. Reinhardt beschermt zijn teamgenoten met een enorm schild, Winston daarentegen is op zijn best wanneer de gorilla door de linies van de vijand rent en daarmee hun aanvallen verstoort.

Dat bleek voor veel mensen best wennen. Misschien dat ze meer traditionele shooters als Battlefield gewend waren, waar de rolverdeling niet zo strikt, maar wel duidelijker is. Velen liepen in het eerste half uur rond als een kip zonder kop, ondanks dat Blizzard veel uitlegt.

Een ander puntje waar mensen over kunnen vallen zijn het gebrek aan game modes. Overwatch kent er drie: Assault, Escort en Control, waarvan een aantal maps een combinatie van de eerste twee zijn. Het draait voornamelijk om het controleren van een bepaald punt, of juist het voorkomen ervan.

Dit klinkt niet zo spannend vergeleken met Heroes of the Storm waar iedere map weer een andere missie had of een Battleborn waar je bijna wordt doodgegooid met variatie, waaronder een aantrekkelijk ogende single player. En vooral dat laatste steekt een beetje.

Overwatch biedt echter een aantal dingen die de game zeer aantrekkelijk maken. Eerst het wisselen van karakter. Wie een te sterk team tegenover zich heeft kan dat counteren door een ander personage te kiezen. Geeft Bastion je kopzorgen? Genji kan zijn kogels recht in zijn gezicht terugkaatsen. Hierdoor krijg je meer tactische diepgang en (als iedereen er gebruik van maakt) hele spannende potjes.

Dan is er Play of the Game. De game beloont degenen die de meeste kills maakt met een herhaling die iedereen na de match zal zien. Inmiddels zijn er al heel veel spectaculaire Plays op het internet te bewonderen - en de game zit pas een half jaar (met pauze van twee maanden) in een gesloten bèta.

Het is alleen jammer dat PotG enkel kills telt in haar berekening. Uit deze video blijkt wel dat je ook op andere manieren kan opvallen. Overwatch is dus een game waar hele goede spelers daar heel erg goed over kunnen opscheppen. En de First Person view maakt het tot een van de meest (zo niet dé) spectaculairste MOBA tot nu toe.

En Overwatch bezit de typische Blizzard charme van een uitgebreide, kleurrijke en diverse bezetting aan personages. De eerste trailer (zie boven) alleen stal al vele harten en sindsdien blijkt de game niet meer van de radar te branden, in tegenstelling tot een andere hero shooter.

Overwatch lijkt daarom hoge ogen te gaan gooien aankomende mei. Misschien niet de makkelijkste of de uitgebreidste game, vergeleken met de concurrentie, maar het maakt het goed met tactische diepgang, waanzinnige skills en heel veel charme. Zal het alleen de aandacht vast blijven houden?

Meer content

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies