Battleborn: Meer dan een simpele MOBA

Battleborn: Meer dan een simpele MOBA

En heel anders dan Overwatch

Vorig artikel Volgend artikel

Battleborn dreigt een beetje ondergesneeuwd te raken door al het geweld wat aankomende mei verschijnt. Erger nog, veel gamers verwarren het met Blizzard’s Overwatch. Die vergelijking gaat echter erg mank, daar kwamen we tijdens een speelsessie in Breda achter. Wat is het dan wel?

Overduidelijk een Gearbox game, laat daar geen misverstand over bestaan. De art style, de karakters, het geweld en de grappen, alles – werkelijk alles – gaat overdreven. Fans van Borderlands zullen zich gelijk thuis voelen, anderen zullen misschien af en toe diep moeten zuchten.

Het is wel een vrolijke kleurrijke boel in Battleborn, dat blijkt wel uit de karakters. Gearbox biedt een breed scala aan zwaar idiote karakters, zoals een psychotische robot butler, een vierarmige scheldende chaosheks, een havikman met raketwerper als arm en een pinguïn in een battle mech.

De typische Borderlands humor waart ook rond in Battleborn; soms werkt het, soms niet. Hilarisch is de wat dommige spider robot die om de wereld te redden zichzelf moet opblazen, alleen van het laatste niets weet. Dat hij na de dertigste keer beschoten te zijn nog steeds om zijn moeder jankt is een ander verhaal.

Deze robot moet je trouwens beschermen in Devastation, de single player mode van Battleborn die je maximaal met vijf man kan spelen. Het bestaat uit een aantal korte verhaal missies, waarin je iets moet activeren of escorteren, heel veel vijanden afschiet en je een enorme baas aan het eind bevecht.


Zo namen we het op tegen de Conservator, een torenhoog wezen die regelmatig een enorme, maar langzame, energie-explosie afvuurt die het hele veld beslaat. Aan jou om voortijdig zijn onderknuppels af te maken voordat de knal je verzengt. Een pittig, maar zeer vermakelijk gevecht.

De Meltdown Multiplayer speelden we niet, maar volgens de verhalen moet je minions voeren aan een trashcompactor die denkt dat het een god is. De andere partij moet ook zijn andere ‘afgod’ van ‘offers’ voorzien – en uiteraard moet beide kanten dat zien te voorkomen.

Voornamelijk gingen we met Incursion aan de slag. Gearbox is wat huiverig voor het woord MOBA (liever noemen ze het een hero shooter), maar veel Dota 2 en League of Legends veteranen zullen het gelijk als een titel in hun genre herkennen.

Battleborn doet het wel een tikkeltje anders. Twee teams moeten de twee spider robots van de tegenstander vernietigen. Deze bezitten echter over een te sterk schild, die alleen door minions kan worden uitgeschakeld. Beiden ploegen moeten dus hun eigen minions beschermen en de anderen slopen.

En Battleborn biedt nog meer. In alle drie de modussen kunnen spelers zogenaamde shards verzamelen. Met dit geld kan het Gears (hierover straks meer) en (we noemen het maar even zo) ondersteunend materiaal aanschaffen.

Om met het laatste te beginnen. Door de velden verspreid kun je geschutskoepels, mijnen, grote robots en andere apparatuur voor geld activeren. Sommigen kun je zelfs (voor meer geld) upgraden. Tijdens Incursion kun je je robots dus extra beschermen, zolang je maar voldoende shards hebt.

Je kan ook Gears verzamelen. Dit zijn speciale attributen die je in de games zelf kan vinden, of via speciale packs kan verkrijgen. Deze Gears geven je bonussen, zoals meer schild, extra leven of meer schade. Je kan er maximaal drie stuks per potje meenemen.

Gamers zullen nu wellicht gaan klagen over oneerlijk voordeel, dit lijkt niet per se het geval. Ten eerste kost het meer geld om een Gear te activeren dan een turret. Verder levert het laatste meer experience points op. We weten niet of deze balans ook op hoger niveau gaat werken, maar het klinkt als een prima oplossing.

Waar we ons wel een beetje zorgen om maken is de enorme chaos op het slagveld. Er gebeurt zoveel op het scherm (vijanden, minions, turrets, explosies, de krachten van de tegenstanders) dat we regelmatig het overzicht kwijt raakten. En dan hebben we het niet eens over de upgrades, speciale challenges, items en alle grappen die de game op je afvuurt.

Dat zeggende, vermaakten we ons prima met Battleborn. Het is duidelijk meer dan een simpele multiplayer game, en Devastation lijkt een prima aanvulling te worden. Of het de concurrentie aan kan met een druk bezette mei maand (Overwatch, Homefront en Doom bijvoorbeeld) dat is echter nog even afwachten.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies