Gaming20.04.2016

MXGP 2 review: modderige vertoning

Matige vertoning van motorcross op meerdere gebieden

Oehoe oehoerend hard. Dat is altijd het eerste wat in mijn hoofd schiet als iemand begint over motorcross. Zo ook toen ik van onze hoofdredacteur Patrick te horen kreeg dat ik MXGP 2 mocht gaan reviewen. Wat toen ook direct te binnen schoot was dat het origineel maar een matige game was. Ontwikkelaar Milestone had echter verbetering beloofd en ik ben dan ook benieuwd wat ze er van gemaakt hebben. Oftewel, oehoe oehoerend hard door naar de review!

Ik zou zo graag willen zeggen dat het waar was, maar helaas kan ik direct al melden dat het niet helemaal waar is wat de ontwikkelaar beloofd heeft. Milestone heeft meer dan twee jaar aan deze opvolger gewerkt, maar ik kan het niet echt een opvolger noemen. Ik merk weinig verschil in vergelijking met het vorige deel, de game kent een behoorlijk aantal bugs/glitches en op grafisch gebied is er ook niets opgepoetst. Zouden ze dan echt enkel alleen het hoesje van de game vernieuwd hebben?

In 3D geprint beeldje
In 3D geprint beeldje

Natuurlijk is er wel iets veranderd aan de game, maar dat zit hem vooral in de licenties en de modi van de game. Milestone heeft alle officiële licenties bemachtigd en het complete rooster van 2015 in de MXGP- en MX2-klassen zit nu in de game verwerkt. Nieuw toegevoegd aan de game is Motocross of Nation (MxoN), evenals de Stadium Series. In de career modus is er ook weer wat uitgebreid, kun je wederom met Realistic Events aan de bak en kun je op achttien verschillende tracks (die overigens echt bestaan en volledig zijn nagemaakt) volledig los gaan met je motor.

Even inzoomend op de twee nieuwe modi race je in de Motocross of Nation met een landelijk team, waarbij je met alle uitverkoren rijders van het gekozen land strijdt om de ultieme titel (misschien dat een Oranje leeuw op een motor meer klaarspeelt dan onze voetballers). De Stadium Series zijn races in stadions. Je rijdt ditmaal dus niet in de buitenlucht met brede paden, grote bochten en dus alle ruimte van de wereld, maar in compactere arena’s. Ik moet zeggen dat ik deze tracks een stuk moeilijker vond dan de grote buitenlocaties en het gaat hier echt 100% om je bochtenwerk. Er zijn echter slechts twee stadions met elk twee tracks, dus vier diverse races die zich binnen afspelen. Je kunt zelf beslissen of je ze in Time Trial, Grand Prix of Championship rijd.

Als je aan de game begint dan lijkt het besturen van de motor nog relatief simpel. Standaard staat er een hoop ondersteuning aan qua sturen en remmen en neemt de game je best goed mee aan de hand. Je kunt dit naargelang je de besturing beter doorkrijgt gedeeltelijk of zelfs helemaal uitzetten, maar om dan nog races te winnen vond ik het toch een pittige kluif worden. Zeker als je de moeilijkheidsgraad omhoog gooit zullen tegenstanders je het leven zuur maken en praktisch geen stuurfout meer ongestraft laten. De besturing is verder wel redelijk goed te noemen en relatief simpel om onder de knie te krijgen. Het bochtenwerk is verder wel echt iets dat je goed onder de knie dient te krijgen en wat nog best lastig kan zijn.

De hardcore cross-fans willen natuurlijk meer dan alleen racen en hun motor ook helemaal tweaken naar hun eigen specificaties en voorkeuren. De aanpassingsmogelijkheden zijn uitgebreid en best nog leuk om te doen aan je motor en je rijder. Door credits te verdienen met racen kun je diverse kledingitems aanpassen en motoronderdelen vervangen. Sommige elementen zijn puur visueel, maar andere banden, vering, remmen en uitlaat zorgen voor een betere performance. De acceleratie kan verhoogd worden, evenals snelheid, betere handeling of harder remmen. Een prima toevoeging, die ook toegankelijk voor nieuwere spelers is, omdat het niet heel moeilijk is om de performance te testen. Zoals gezegd is er op het gebied van graphics weinig veranderd. Milestone heeft getracht het grafisch wat op te poetsen, maar het is nauwelijks merkbaar en de bewegingen van de rijders zijn nog altijd houterig.

Hoewel het geluid van crossmotoren nou nooit echt imposant te noemen is moet ik zeggen dat zelfs dit wat schel of raar klinkt af en toe. Verder is het soms random wanneer je van je motor afvalt als je een stuurfout maakt en is het bloedirritant dat als je een paar centimeter van de racetrack afwijkt je automatisch gereset wordt. Wellicht het grootste punt van ergernis zijn nog wel de laadtijden. Voor een game die niet heel veel grafische kracht toont en relatief simpele omgevingen zijn de laadtijden echt belachelijk lang.

MXGP2 is helaas een titel geworden waar niet de verbetering in zit die beloofd was. Verder blijft het een solide motorcross game die voornamelijk bij de fans van die sport goed in de smaak zal vallen. Voor hen is er genoeg te doen en te versleutelen aan de motoren en zij zullen de tekortkomingen waarschijnlijk wel door de vingers zien. Helaas zal het gros van de gamers dit niet doen en toch met een wat teleurgesteld gevoel achter blijven vrees ik.

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen