Gezien op Gamescom: Act of Aggression

Gezien op Gamescom: Act of Aggression

Diepgaande strategy game voor mensen die liever denken dan snel klikken

Vorig artikel Volgend artikel

Bij het Franse Eugen Systems is het realtime strategy genre heilig verklaard. Eerder maakten ze games als R.U.S.E. en Wargame: Red Dragon en nu komen ze met Act of Aggression. Tijdens een hands-off preview kreeg ik precies te weten waarom deze RTS-game gemaakt is voor liefhebbers van dat genre. Act of Aggression heeft eigenlijk geen bijzonderheden. Er zijn geen hooks of gimmicks die spelers moeten lokken. Het is gewoon een RTS, maar dan wel een waarbij je moet nadenken in plaats van snel klikken.

Het begint allemaal met het verkrijgen van resources. Dingen als goud, olie en aluminium worden random verspreid over de kaart, elke keer dat je speelt moet je dus opnieuw opzoek naar deze dingen. Bij een groep resources bouw je een raffinaderij om de grondstoffen bruikbaar te maken. Vanuit deze raffinaderij rijden vrachtwagens terug naar je basis. Pas als de grondstoffen in je basis zijn kun je ze gebruiken.

Het opslaan van de grondstoffen in je basis gebeurt lokaal. Als je een tweede basis bouwt zul je ook daar grondstoffen heen moeten brengen wil je die basis kunnen gebruiken. Wegen zijn hier essentieel: de bewegingssnelheid van voertuigen is afhankelijk van het terrein waar ze op rijden.

Het bouwen van een basis wordt streng gereguleerd. Je kunt gebouwen slechts op specifieke plekken neerzetten. Zo zorgt de ontwikkelaar ervoor dat je een échte basis bouwt, en geen verzameling van gebouwen. Barakken en fabrieken staan netjes gerangschikt naast elkaar en dankzij een zoom-functie kun je je basis van heel ver weg tot heel dichtbij bewonderen.

Zoals gewoonlijk gebruik je gebouwen als barakken en fabrieken voor het maken van eenheden. Elke factie (er zijn er drie) heeft zo'n twintig unieke eenheden. Elke eenheid kan worden geüpgraded, zo zijn er meer dan honderd (!) verschillende combinaties te maken. Daarnaast is het niet vanzelfsprekend dat elke eenheid aan een stuk door kan blijven schieten. De meesten moeten worden voorzien van munitie tijdens het vechten. Ook hier speelt het terrein en het beveiligen van een route een belangrijke rol.

ActofAgression_04-pcgh
De unieke zoom-functie laat je de game vanaf elke afstand bekijken.

Het tactisch belang van het beveiligen van een route om grondstoffen naar je basis en munitie naar het front te brengen is enorm. Volgens de ontwikkelaar verandert het de game volledig: nadenken wint gevechten in Act of Aggression, niet snel klikken zoals in de meeste andere RTS-games. Dat is heel andere koek dan een game als Starcraft 2!

Act of Aggression is een RTS voor mensen die rustig willen spelen. Gevechten die langer dan een uur duren zullen geen uitzondering zijn, zeker niet in de multiplayer waar je maximaal 20 versus 20 kunt spelen. Het is oorlog op een heel ander niveau, en dat is volgens mij in het huidige RTS-landschap hard nodig. Zo kunnen mensen die niet alleen oefenen op hun acties per minuut ook nog eens leuk spelen.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies