Gespeeld op Gamescom: Destiny

Gespeeld op Gamescom: Destiny

Hands-on preview van Destiny en een interview met Bungie vanaf Gamescom

Vorig artikel Volgend artikel

Activision pakt groot uit met Destiny deze Gamescom. Voor het publiek is de multiplayer op de showvloer te spelen en de pers kon (nog eens) aan de slag met de beta, waarbij het deel van de maan direct bereikbaar was (in de beta was de maan alleen in de laatste uren toegankelijk). Zelf heb ik de beta gemist, dus voor mij was dit mijn eerste kennismaking met Destiny. Na het spelen bleef ik echter met een vraag zitten: was dit nou leuk? Een mooie insteek voor het interview dat na het spelen volgde.

Destiny is één van de meest ambitieuze projecten voor de huidige generatie. Grote werelden waarin je je kunt verliezen, gevuld met aliens, gebouwen, voertuigen, wapen - alles wat maar tot de verbeelding spreekt. Bungie (vooral bekend van Halo) legt de lat hoog, misschien wel iets té hoog.

Destiny gameplay
Destiny is een echte shooter

Vanuit het menu reis ik direct af naar de maan. In eerste instantie niets meer dan een grote grijze rotsformatie. Gelukkig zijn er een aantal gebouwen die wat kleur in het geheel brengen. Ik ga een gebouw in, richting het icoontje dat mijn doel aangeeft. Daar aangekomen krijg ik een stukje verhaal te horen en loop naar buiten, richting actie.

Vijanden komen op me af rennen en ik schiet ze neer. De wapens schieten lekker en de vijanden die in golven op me af komen zijn redelijk intelligent - meer dan slechts kanonnenvoer. Golf na golf schiet ik ze neer. Na een aantal van die golven weet ik een voertuig te bemachtigen om verder te reizen. Tijdens die reis zijn er nog meer vijanden om af te schieten.

Ik bereik mijn volgende doel, krijg weer een stukje verhaal, schiet weer een paar golven vijanden af. Dan is het nog fantastisch om te doen. Munitie voor mijn sniper rifle is schaars en vijanden worden sterker. Gelukkig is er dan de super. De super is een speciale, klassen-afhankelijke aanval. In mijn geval een revolver met drie kogels, elke kogel doodt de vijand die hij raakt, ongeacht het aantal levens dat die vijand nog heeft. De super laadt gedurende het spelen weer op en is na een tijdje weer opnieuw te gebruiken.

Ik vervolg mijn reis, behaal doelen, schiet vijanden neer en kijk af en toe omhoog naar die prachtige sterrenhemel. Maar dat is het dan ook. Destiny is een echte shooter met wat verhaalelementen en co-op mogelijkheden, maar geen epos zoals Mass Effect. Dan blijkt dus dat die game niet voor mij gemaakt is. Schieten op golven vijanden gaat voor mij helaas niet veel verder dan 'leuk', fantastisch was het nooit tijdens de een uur durende hands-on sessie. Tijd om eens met Bungie te spreken.

Destiny guardians
De drie speelbare klassen in Destiny

In mijn ervaring is Destiny een shooter met een paar verhaalelementen, maar er zit ook een MMO-achtig element in. Hoe zien jullie dat?

Destiny is een echte Bungie game. Het is een actievolle shooter die een co-op ervaring brengt. In Destiny kom je wel eens andere spelers tegen die op hun eigen missie zijn, maar dat zijn er zeker niet zoveel als in MMO's. We willen spelers de kans geven hun eigen manier van spelen te ontdekken: samen of alleen, het verhaal volgen of de wereld verkennen, precies hoe je het zelf wilt.

Destiny speel zich af in ons eigen zonnestelsel, waarom?

We willen dat Destiny zich dicht bij huis afspeelt. Het zijn allemaal locaties die we kennen, alleen worden ze bewoond door buitenaardse rassen. Door spelers naar de maan, Mars of Venus te laten reizen proberen we een gevoel van authenticiteit te creëren.

Maar wordt dat visueel gezien niet saai? Mars is een grote rode rots, de maan is grijs, wordt dat niet eentonig?

Nee. Elke planeet is gevuld met gebouwen, grotten en andere mysterieuze voorwerpen. Op het eerste oog lijkt het allemaal wat eentonig maar er is ontzettend veel te doen op elke locatie en er is ontzettend veel variatie daarin.

Destiny komt uit voor Xbox 360, Xbox One, Playstation 3 en Playstation 4. Een PC versie is 'nog niet bevestigd'. Wat betekent dat precies?

We bekijken de mogelijkheden voor een PC versie. Tegelijkertijd moet je rekening houden met dat dit voor het eerst in de geschiedenis is dat een Bungie-game op zoveel verschillende platformen tegelijkertijd uitkomt. We hebben onze engine zo platform-onafhankelijk opgebouwd als mogelijk is, desondanks moeten we de game wel voor elk platform optimaliseren. Dat is veel werk, en dat moeten we nu al voor vier platformen doen. Een PC versie zou kunnen, maar voorlopig hebben we nog genoeg werk te doen.

Een tijdje geleden was er een hoop ophef rondom Destiny omdat de game 500 miljoen dollar zou kosten om te maken, in hoeverre klopt dat bedrag?

Daar klopt absoluut niets van. De kosten voor de ontwikkeling liggen gewoon op het niveau van elke andere AAA-game. Ja, het maken van grote games is duur, maar het is aan uitgevers om te bepalen hoeveel geld ze ergens in willen pompen. Voor de gamer is er maar een prijs belangrijk: die van het spel in de winkel en bij Destiny is die prijs gewoon zoals alle andere grote games.

Destiny moet nog een lange tijd meegaan. Hoe zorgen jullie ervoor dat iedereen bij Bungie gemotiveerd blijft en dat jullie met elke uitbreiding weer een kwaliteitsgame brengen?

We ondersteunen elkaar. Bij Bungie zijn we een team. We houden het dicht bij waar we van houden: goede games maken. We leggen de lat hoog en proberen deze elke keer nog een stukje hoger te leggen. Maar bovenal gaat het om de spelers. Zij zijn het belangrijkste wat we hebben en daar zijn we erg dankbaar voor.


Meer content

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies