Gaming13.08.2014

Sony Gamescom persconferentie


10 miljoen PS4's verkocht, exclusieve games en virtueel samen op de bank

Nadat Microsoft eerder op de dag een solide maar weinig wereldschokkende persconferentie had gegeven was het in de avond de beurt aan Sony, die meteen met de deur in huis viel. 10 Miljoen PlayStation 4’s zijn er namelijk verkocht, binnen 9 maanden. Een record. Voordat iedereen goed en wel bijgekomen was van dat cijfer werd er echter weer gefocust op waar het om draaide deze week.

De inmiddels alomtegenwoordige indiegames mochten aftrappen. Een nieuwe titel van Q-Games (Pixeljunk) genaamd The Tomorrow Children leek geënt op het oude Rusland en draait voor zover we het konden zien om het mijnen van relieken door een soort jaren ’80-oostblok-klei-animatie-mensjes. Misschien kunnen jullie beter de trailer bekijken.

Nieuw dit jaar is inderdaad the term “first to console”, wat zoveel betekent dat de andere console de game in kwestie in ieder geval (nog) niet heeft. In die categorie vielen games als het occulte The Vanishing of Ethan Carter, de stealthgame Volume van Mike Bithell (Thomas was Alone) en, niet onbelangrijk, het inmiddels heel groot groeiende DayZ.

Iets minder indie, maar wel in dezelfde exclusiviteitsboot zat Hellblade, de nieuwe game van Ninja Theory (Heavenly Sword, DMC) die doet wat je van de ontwikkelaar zou verwachten: vrouw met zwaard slaat erop los. Ook horrorgame P.T. zag er interessant uit en er is nu al een demo te downloaden via de PSN store, dus dat is makkelijk gecheckt. Sterker nog: als je horrorfan bent moet je dit meteen gaan downloaden en spelen. Er zit namelijk een verrassing in en die is maar wát leuk.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain kwam even langs, mét Hideo Kojima en een heel korte maar hilarische demonstratie van de mogelijkheden van de kartonnen doos in de game. Natuurlijk werd Destiny genoemd, met de zoveelste exclusieve content, maar dat had bijna geen impact meer op de aanwezigen. Far Cry 4 wel, helaas mede door de mededeling dat het delen van de game met iemand die hem niet heeft beperkt wordt tot 10 sessies waarvoor je een digitale sleutel moet overhandigen die bij de game geleverd wordt.

Wél echt exclusieve games waren er echter ook, en niet de minste, te beginnen met Tearaway: Unfolded, een versie van de heel goed ontvangen maar nauwelijks verkochte Vita-titel. Niet verrassend trouwens, dat die niet verkocht heeft, want Sony komt de Vita aan de straatstenen niet kwijt en heeft ook tijdens deze conferentie (net als op de E3) de handheld zo goed als doodgezwegen. Daarom dus een PS4-versie, die ook van alle trucjes die de Dual Shock 4-controller in zich heeft gebruik maakt. Charmant en innovatief, maar misschien net iets te dicht bij LittleBigPlanet 3 om echt indruk te maken op het grote publiek.

Ook was er een nieuwe trailer van het al eerder aangekondigde Rime, een prachtige game die er letterlijk uitziet als een speelbare cartoon waarin je een fantasiewereld moet verkennen. Het oogt een klein beetje als Nintendo’s Zelda: the Wind Waker, maar dan iets afgeronder en scherper en de combinatie tussen exploratie, puzzels en actie die de trailer laat zien belooft wat.

Ook terug van weggeweest: Until Dawn, een horrorgame (eerder voor de PS3 bedoeld) waarmee spelers een interactieve ervaring ‘op maat’ kunnen opbouwen op basis van hun acties. Het is gebaseerd op een leuk horrorcliché: de vrienden die samen in een hutje op de hei zitten en een hele donkere nacht tegemoet gaan, waarbij jij mag bepalen wie het overleeft (behalve de sexy blondine, want die moet dood. Regels zijn regels.) De grootste exclusieve klapper leek echter WiLD, de nieuwe game van gamelegende Michel Ancel (Rayman, Beyond Good & Evil) waarvan de trailer weinig echt duidelijk maakte, behalve dat hij sfeer kan neerzetten zoals weinig anderen. Je hebt geen idee van wat er gebeurt, maar je interesse is meteen gewekt.

En als je denkt, hoe zit het dan met LittleBigPlanet 3, The Order: 1886, Infamous: First Light, Driveclub en Bloodbourne? Alleen van die laatste twee werd er iets nieuws getoond (de eerste gameplaybeelden van Bloodbourne en de sociale aspecten van Driveclub) en verder werd dat lijstje eigenlijk al afgewerkt voordat er iemand op het podium kwam te staan, met uitzondering van de Driveclub demo.

Er werd ook nog kort over de andere plannen van sony gepraat, met de 2.0 update van de PlayStation 4 software waarin Youtube export (fijn), een Intuitive Friend Finder (onduidelijk) en Share Play, een functie waarmee je volgens Sony op afstand met elkaar kunt spelen alsof je naast elkaar op de bank zit. Moeilijk stuk in een game? Met Shareplay zou een andere speler de besturing op afstand kunnen overnemen en het voor je spelen. Samen spelen? Kan ook gewoon via internet, als het werkt zoals Sony belooft. Het is feitelijk eenzelfde truc als die bij Far Cry 4 wordt gebruikt, maar dan op systeemniveau. De beperkingen? Die werden niet genoemd, maar daar kunnen we natuurlijk op wachten.

Project Morpheus, Sony’s VR-bril, werd ook kort aangestipt met de mededeling dat er op de show getest kon worden. Dat gaan we dan maar doen in de komende dagen, want ik ben erg benieuwd hoe het zich verhoudt tot de Oculus Rift. Datzelfde werd gedaan met Playstation Now, de streaming dienst van Sony waarbij je games kunt huren. Verteld werd dat het in Europa allemaal iets moeilijker was, maar dat we echt in 2015 konden gaan proberen hoe het werkte.

Zo lang hoeven we niet te wachten op de PlayStation TV, een soort van mini-Vita zonder scherm die je op je TV kunt aansluiten om (de meeste) Vita-games en klassieke PS-games te kunnen spelen. Het zal weinig mensen iets interesseren, en terecht: zelfs met de aangekondigde prijs van €99 zal het weinig impact maken als het apparaatje op 14 november verschijnt.

Al met al was het een verdomd goed gevulde persconferentie die weinig aan duidelijkheid te wensen overliet: Sony wil deze generatie echt winnen en is op alle fronten haar best aan het doen om de voorsprong die ze nu heeft te behouden. En dat is goed nieuws, zeker als je een PS4 hebt of krijgt voordat 2015 (oftewel het jaar dat alle spellen uitkomen) gaat beginnen.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Gamescom

Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s

Gamescom 2022 is in volle gang. Het is te merken aan het gamenieuws, maar ook aan de gezelligheid in Keulen. Na twee jaar is het evenement weer terug. Ditkeer geen 373.000 bezoekers op Gamescom zoals in 2019, want mede d...

Gaming24.08.2022

Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s

​Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar

E3 is half digitaal geworden, maar die is toch helemaal in Los Angeles. Hoe zit het met Gamescom? De grote gamebeurs in Keulen wordt elk jaar weer door honderdduizenden gamers bezocht, waaronder een heleboel uit Nederlan...

Gaming18.05.2020

​Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar

De hoogtepunten van Gamescom 2019

Gamescom 2019 is nog in volle gang in Keulen, maar de aanwezige gamebedrijven hebben wel hun moment alvast gepakt om aankondigingen te doen. Bijvoorbeeld bij de openingsshow op maandagavond, of in een eigen presentatie,...

Gaming22.08.2019

De hoogtepunten van Gamescom 2019

Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar

Diverse mensen vonden E3 flink tegenvallen en nu de nieuwe generatie consoles nog niet echt in zicht is, kun je je afvragen of je je wel in de gekte die Gamescom heet moet storten. Het is warm, het is druk en je moet vee...

Gaming18.07.2019

Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar

Gamescom 2018: EA leunt op grote namen

EA was niet groot aanwezig op deze Gamescom, want ze hadden op de beursvloer alleen maar FIFA 19 en Battlefield V en achter gesloten deuren was het niet veel anders. Er was stiekem wel een mogelijkheid om Anthem te bekij...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: EA leunt op grote namen

Battlefield V en FIFA 19
Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis

Bandai Namco is het bedrijf waar je moet zijn als je van Anime houdt. En fighting games. Dat is niet verkeerd bedoeld, trouwens: de kwaliteit van games als Naruto, Dragon Ball en One Piece blijft maar vooruit gaan en Ban...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis

Fighters, anime en indies allemaal samen
Gamescom 2018: Nintendo houdt het gezellig

We waren uitgenodigd door Nintendo om op Gamescom naar de nieuwste games te komen kijken. Niet dat er spectaculaire aankondigingen waren, maar vooral om de nieuwe games zelf te kunnen spelen. Naast een bootlading indiega...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: Nintendo houdt het gezellig

Pokémon Let's Go, Super Mario Party en indies van hier tot Kyoto
Gamescom 2018: Microsoft’s games spelen lekker weg

We kregen kort de mogelijkheid om bij Microsoft naar hun nieuwe games te gaan kijken. Dat gaf ons mooi de kans om het echte Gamescom-gevoel te krijgen door in de rij te moeten gaan staan voor sommige games, waarbij duide...

Gaming29.08.2018

Gamescom 2018: Microsoft’s games spelen lekker weg

Impressies van Devil May Cry 5, Forza Horizon 4, Metro Exodus en Ori en andere indiegames