​Gamificatie – het beste uit twee werelden: leuker werk én besparingen voor bedrijven

​Gamificatie – het beste uit twee werelden: leuker werk én besparingen voor bedrijven

Vorig artikel Volgend artikel

We leven in een maatschappij waarin we als mens verwend zijn op het gebied van entertainment. We hoeven ons tegenwoordig nooit te vervelen; door middel van streaming-services kunnen we op elke willekeurige plek en op elk moment van de dag van duizenden films, series en muzieknummers genieten. Onze smartphones weten wat we leuk vinden, waar we heen willen en hoe we reizen. Reclames zijn gericht op een maximaal effect voor ons als individu. En we hebben toegang tot eindeloos veel games. Alles is gepersonaliseerd en vermakelijk. Alles behalve werk.

Hoewel veel mensen met plezier naar hun werk gaan, is het toch ook vaak een verplichting. We besteden een derde van ons leven aan werk terwijl het lang niet altijd leuk en uitdagend is. Waarom is werk ook niet gewoon leuk, vermakelijk en prikkelend? Gelukkig is er een manier op dat te bereiken, namelijk met gamificatie. Gamificatie is het gebruiken van game-elementen in de echte wereld om problemen op te lossen die met motivatie en gedrag te maken hebben.

Enkele jaren geleden gingen we anders naar games kijken. Waarom zijn mensen duizenden uren bezig met een digitaal spel? Waarom vergeten mensen te eten door games? Waar komt dat vandaan? Simpel gezegd, games zijn motiverend. Alles binnen een game is zo gemaakt dat jij je als hoofdpersoon altijd goed voelt en gemotiveerd bent om door te gaan. Dit komt door allerlei mechanieken die games gebruiken (ook wel game-mechanieken genoemd). Zulke mechanieken zorgen ervoor dat je niet wil stoppen en altijd gemotiveerd bent om door te gaan. Denk bijvoorbeeld aan puntensystemen die spelers belonen voor het vertonen van gewenst gedrag. Of leaderboards die competitiegevoel aansporen binnen een spel met meerdere spelers. Als we zulke mechanieken in real-life zouden kunnen toepassen, zou het ervoor kunnen zorgen dat werknemers ook op de werkvloer gemotiveerder zijn en meer plezier aan hun werk beleven. Dit noemen we ook wel gamificatie.

Het toevoegen van game-mechanieken in hun dagelijkse leven middels gamificatie creëert toegevoegde waarde voor mensen; het maakt het uitvoeren van taken leuker. Nu denken de meeste lezers wellicht dat ze geen ervaring hebben met gamificatie. Echter, waarschijnlijk is een grote meerderheid in hun dagelijkse leven echter al eens in aanraking geweest met gamificatie zonder dat ze dat door hadden. De volgende twee voorbeelden maken dit duidelijk.

Veel hardlopers zullen ongetwijfeld een app gebruiken om hun sessie vast te zetten. Zulke apps geven vaak feedback terug in de vorm van punten. Uiteindelijk eindig je in een ranglijst met al je vrienden, zodat jekunt zien of je beter of slechter bent dan zij. Een simpele vorm van competitie die zeer motiverend is om te blijven hardlopen.

Of denk bijvoorbeeld ook aan LinkedIn. In de opstartfase van het platform, maakten mensen een account aan en kwamen verder nooit op de website. De introductie van mechanieken als “Profile Strength” en “Endorsements” hebben ervoor gezorgd dat gebruikers de site vaker bezoeken. Zulke simpele methoden voor feedback hebben LinkedIn erg geholpen met hun omzet. Bedrijven kunnen gamificatie inzetten om medewerkers te motiveren en te trainen door spelelementen toe te voegen aan hun dagelijkse werk. Een voorbeeld hiervan is het motiveren en trainen van chauffeurs om hen zuinig te laten rijden. Veel logistieke bedrijven hebben hier baat bij, aangezien besparing op benzinekosten tot miljoenen kan oplopen. Er zijn meerdere initiatieven om dit te bereiken door middel van gamificatie. Sommige autofabrikanten gebruiken bijvoorbeeld een klein boompje in hun dashboard dat groeit als je zuinig rijdt en sterft als je dit niet doet. De bestuurder krijgt deze simpele feedback op zijn rijgedrag direct te horen, waardoor hij zijn rijgedrag kan aanpassen. Andere initiatieven werken met smartphone apps. De bestuurder krijgt informatie te zien op zijn smartphone omtrent zijn rijgedrag. Zo kan hij nagaan of hij goed of slecht optrekt, wat zijn gemiddelde toerental is, of hij zijn auto goed laat uitrollen, hoe hard hij remt en nog veel meer. De smartphone meet allerlei parameters door middel van sensoren en GPS en beoordeelt en beloont de bestuurder na elke rit. Zulke beloningen bestaan vaak uit badges die laten zien dat jij een doel hebt bereikt. Uiteraard kan de bestuurder zichzelf ook vergelijken met vrienden en collega’s om te zien of hij beter rijdt. Dit stimuleert competitie, wat een grote motivator kan zijn.

Als een bedrijf een “human focused” probleem heeft, kan het hoogstwaarschijnlijk opgelost worden door middel van gamificatie. Er zijn risico’s want er is veel kennis nodig om het design en de implementatie te maken. Maar het kan bedrijven veel opleveren: gemotiveerd personeel, minder schade en meer omzet.

Dus…wat kan gamificatie voor jou betekenen?

Deze blogpost is geschreven door Alexander Chatzizacharias, Software Engineer en Gamification Designer bij CGI.

[Afbeelding: © JeremyWhat - Fotolia.com]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies