Deus Ex: Mankind Divided aangekondigd

Deus Ex: Mankind Divided aangekondigd

Vroegen we alleen om die malle marketingstunt?

Vorig artikel Volgend artikel

We zaten er al stiekem op te wachten, maar eindelijk is het zo ver: Deus Ex: Mankind Divided komt naar de PS4, Xbox One en PC. Dat was echter niet het grote nieuws. Square Enix deed er namelijk drie dagen over om het vervolg van DE: Human Revolution officieel aan te kondigen.

Adam Jensen zal opnieuw de hoofdrol vervullen. Drie jaar nadat alle cyborgs door het lint gingen door een gesaboteerde chip, worden ze allemaal zwaar gewantrouwd en gediscrimineerd. Gevolg: terrorisme. Aan Jensen de taak hen te stoppen.

Veel meer weten we nog op het moment niet. Anders dan wat nieuwe moves van Jensen en dat deze Deus Ex in ieder geval van de laatste technologie (zoals DirectX 12 en AMD TressFX) gebruik maakt en dat de trailer hieronder weer enorm indrukwekkend en sfeervol uitziet

Het nieuws lag hem meer in de manier waarop uitgever Square Enix de game aankondigde. Die was enigszins apart te noemen. Drie dagen lang konden we op het Twitch-kanaal CantKillProgress live een man aanschouwen ergens in een “politiecel” was opgesloten. Uit hints moesten we de nieuwe game afleiden.

De kijkers konden via het chatkanaal bepalen wat er met de persoon in kwestie moest gebeuren. Dat varieerde van het wisselen van de camera tot kiezen uit een van de twee opties bij een bepaalde scène. Af en toe verscheen er een link naar een vage video in beeld, die vage hints naar de game gaf.

De grootste deel van de tijd zaten de bezoekers echter naar een acteur die in de foetushouding lag te kijken. Pas om de vier uur kwam er weer een nieuwe scène waar mensen konden stemmen. Ook bleek uit de chatbox dat iedereen al snapte dat het om de nieuwe Deus Ex ging.

deus-ex-mankind-divided

Misschien gokte Square Enix op regel 16 van het internet: ,,If you fail in epic proportions, it may just become a winning failure”. Dat bleek wel uit het aantal bezoekers. Er bleken namelijk zo’n kleine 1,6 miljoen naar deze bizarre marketingstunt te hebben gekeken.

Helaas liep het dankzij de Russische site Kanobu toch in de soep. De website lekte dat de nieuwe Deus Ex er aan kwam, waarna de pagina snel offline werd gehaald. Het kwaad was al echter geschied. Gameinformer bevestigde diezelfde avond het bericht, waardoor het bezoekersaantal van de stream rap van 10.000 naar 2.000 vaste kijkers ging. Desondanks ging de marketingstunt daarna nog anderhalve dag door. ,,I didn’t ask for this", zou Adam Jensen zeggen.

Anderzijds besteedde iedere nieuwssite er toch minimaal drie artikelen aan, en was het even een van de grote verhalen op Twitter. Zoals het gezegde luidt: het gaat er niet om hoe ze over je praten, zolang ze maar over je praten. Operatie geslaagd dus.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies