Destiny: Rise of Iron review

Destiny: Rise of Iron review

Niet veel content, maar wel goed

Net zoals het opeens een drukke boel was in World of Warcraft toen Legion uitkwam, komen de Guardians weer uit alle hoeken en gaten om zich te laven aan nieuwe content in Destiny, het net-niet-mmo schietspel dat Halo-makers Bungie al sinds 2014 aan het maken zijn. Rise of Iron, alweer de vierde expansie, is nu een week uit en inmiddels hebben we het grootste gedeelte van wat het te bieden heeft gezien.

Eerlijk is eerlijk: het is geen Taken King, want de vorige expansie had genoeg content om spelers wekenlang bezig te houden en dat ontbreekt bij Rise of Iron wel. Een aantal verhaalmissies, een nieuwe en een paar opgepoetste strikes, een nieuw (en wel groot) patrol-gebied en - altijd belangrijk - een nieuwe raid, genaamd Wrath of the Machine.

Het structurele probleem van Destiny is altijd geweest dat er niet genoeg content was om de altijd hongerige spelers tevreden te stellen, een trend die ook nu niet zal veranderen. Wat er is werkt: het fantastische openingslevel eindigt in de nieuwe Iron Temple, een sociale plek waar nog wat geheimen in zitten ook. Van daaruit word je al snel naar de nieuwe gebieden op de aarde (waar alles zich afspeelt) gestuurd en ook de Plaguelands, het nieuwe open gebied is veel te zien en te doen.

Daar zit ook Archon's Forge in, een soort arena waar je tegen groepen vijanden kunt vechten samen met vrienden of ofbekenden. Het leek een gaaf idee, maar de plaatsing van de Forge, uit de loop van het gebied, en de manier waarop je geknepen wordt in hoe vaak je dit kunt doen maken het in eerste instantie niet heel aanlokkelijk. De nieuwe strike en de nieuw aangepaste oude varianten zijn wel een succes en zorgen dat je zonder al te veel herhalingen strikes kunt doen. Niet onbelangrijk, omdat je daar veel tijd moet doorbrengen om je level te verhogen zodat je klaar bent voor de raid.

Ah, Wrath of the Machine. Het zou een snellere raid worden dan King's Fall uit de laatste expansie, aldus Bungie. Dat is zeker waar, want als je eenmaal de puzzels hebt opgelost (of opgezocht, als je ongeduldig bent) ga je er snel doorheen. Het is wel een raid met veel actie, gave gevechten en de mogelijkheid om het op heroïsche wijze te redden als je nog met één of twee spelers in het veld staat en iedereen verder op zijn of haar kant ligt.

Daar bovenop zit het weer vol met allerlei geheimen, sommige die je kunt vinden, anderen waarbij de hele community bij elkaar is moeten komen om er brood van te bakken. Na de eerste week in het wild begint duidelijk te worden dat dit geen expansie is die ons de winter gaat door helpen, maar met Iron Banner, Trials of Osiris en de andere specifieke evenementen die Bungie beloofd heeft voor het einde van het jaar zitten we nog even goed.

Het is een tussendoortje, maar smaakt vooral naar meer. Met alle geruchten dat Destiny 2 volgend najaar gaat komen is dit niet genoeg om ons zo lang bezig te houden, maar wat er is werkt. Voor zo lang het duurt.

[Afbeeldingen © Bungie]