Gamescom 2016: Destiny heeft weer (even) toekomst

Gamescom 2016: Destiny heeft weer (even) toekomst

Nieuwe expansie Rise of Iron ziet er al goed uit

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds Destiny in 2014 is uitgekomen is er veel gebeurd: het spel is opgehemeld, afgebrand, uit de as herrezen met expansie The Taken King en daarna weer in semi-hibernatie gegaan. Het is een rare bedoening, zeker omdat Destiny de twijfelachtige eer heeft om de eerste grote console game te zijn die bijna als een online game content-updates blijft krijgen. Rise of Iron, vanaf 20 september beschikbaar, is inmiddels alweer de vierde update die de space-loot-shooter (Halo meets World of Warcraft) krijgt. We mochten met ontwikkelaar Bungie praten en schieten op Gamescom en het beeld dat daaruit naar voren komt is simpel: ze zijn klaar voor een grote opleving in september.

Bungie had op Gamescom een aantal demo's bij zich, allereerst een voorproefje van de nieuwe PvP-modus Supremacy. Denk aan Call of Duty's Kill Confirmed, waarbij iedereen die je neerschiet een item dropt dat opgeraapt moet worden voordat de kill echt telt. Een prima concept dat werd getoond op twee van de nieuwe multiplayermaps, beide relatief klein en heel geschikt voor een modus als dit waar je toch moet gaan waar de vijand was om verder te komen.

Daarnaast mochten we als voorproefje nieuwe strike The Wretched Eye spelen. Erg gaaf, zonder al te veel te verklappen van de in ieder geval geniale baas aan het einde. Natuurlijk is dat niet alles; in een interview gaven de ontwikkelaars aan dat er naast die nieuwe strike ook een vijftal verhaalmissies geleverd worden, waarna het nieuwe Plaguelands-patrolgebied opengaat en er nog meer extra missies en quests vrijkomen, waaronder die voor de nieuwe Gjallarhorn en andere oude bekende uit het eerste jaar, Thorn. Ook Archon's Forge, een nieuw soort arena, zal dan opengaan en ook daar kun je als we Bungie moeten geloven heel wat uurtjes doorbrengen.

Er is nog veel meer op detailniveau dat Destiny-fans zullen waarderen, zoals nieuwe cosmetische opties, een herstructurering van de eerder nutteloze artifacts, nieuwe Exotic gear die nog onbekende dingen doet, een hoger lightlevel om achteraan te jagen en veel manieren om dat te bereiken. O je nu samen met je vrienden tegen 'de computer', tegen anderen in PvP en nu zelfs (met de nieuw toe te voegen private matches) tegen je vrienden in PvP speelt, alles leidt naar het nieuwe 380 light level.

Wat je ook doet, je blijft altijd vooruit gaan en dat moet ook wel want het belangrijkste nieuwe dat Rise of Iron brengt is de nieuwe raid Wrath of the Machine. De raids in Destiny zijn het toppunt van Bungie's design en er gaat niets boven blind zo'n raid inlopen met een groep en proberen uit te vinden wat je moet doen om te overleven, laat staan verder te komen. Dat wordt dus gegarandeerd genieten.

Dat belooft dus nogal wat voor de fans, maar als je nog steeds niet aan Destiny begonnen bent of misschien alleen maar toen in 2014 gespeeld hebt en daarna geen expansie meer hebt aangeschaft is er inmiddels een hele goede deal met Destiny: The Collection. Het is in elk geval een stuk goedkoper dan alle expansies apart halen en zeker als je Destiny zelf niet hebt krijg je voor de prijs van één game...eh...één game. Maar dan wel eentje waarbij het grootste kritiekpunt (er is niet genoeg van) ruimschoots is opgelost en er zoveel is geschaafd dat we de eerste versie van Destiny inmiddels bijna early access zouden kunnen noemen.

[Afbeelding © Bungie]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies