Onderzoek toont aan: VVD domineert op Facebook

Vorig artikel Volgend artikel

Uit onderzoek van Yes2web blijkt dat de VVD met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt op Facebook, wanneer er gekeken wordt naar het aantal likes (42.958). Op een tweede plek komt GroenLinks met 17.578 likes.

Behalve het aantal likes is ook gekeken naar de interactie in de afgelopen 7 dagen (Talking About This). Daaruit blijkt dat de achterban van de VVD het meest actief is, hetgeen logisch is omdat de VVD ook de meeste fans heeft op Facebook. Hier is opvallend is dat de PVV achterban op Facebook haar stem niet durft te laten horen, er wordt weinig over de PVV gesproken op Facebook.

Onderzoek toont aan: VVD domineert op Facebook

Een veel gebruikte indicator voor interactie is IPM+, (het aantal interacties per 1.000 fans). Hiermee is goed te zien hoe actief de achterban is, ongeacht het totaal aantal fans. Ook hier steekt de VVD er met kop en schouders boven uit met een IPM+ van 78, terwijl het gemiddelde van de tien partijen rond een IPM+ van 20 ligt.

verkiezinge2012_interactie_perpartij

Als gekeken wordt naar het huidig aantal zetels in de tweede kamer, dan blijkt de Partij voor de Dieren goed te scoren met gemiddeld 1.818 likes per zetel.

D66 positioneert zichzelf deze verkiezingscampagne als middenpartij, ook op Facebook weet zij deze positie goed in te nemen. Op alle vlakken bevindt de D66 zich in de middenmoot.

In het onderzoek is gekeken naar het volgende (statistieken per 11-9-2012):
- Likes per politieke partij
- Likes per zetel
- Talking about This per politieke partij
- Interactie per politieke partij (IPM+)
- Zetels op basis van aantal Likes

De politieke partijen die zijn onderzocht: VVD, PvdA, CDA, PVV, SP, D66, GroenLinks, ChristenUnie, SGP en Partij voor de Dieren.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies