E-mail03.11.2014

​Minimaliseer fouten met klantdata bij het inzetten van e-mail marketing


Koppel systemen en zorg voor uniformiteit van je bedrijf

Zowel grote als kleinere organisaties hebben vaak een berg aan gegevens over klanten en relaties beschikbaar. Een groot probleem is vaak wel dat deze data niet altijd uniform is. Diverse systemen die binnen organisaties gebruikt worden en de verschillende manieren waarop gegevens worden verzameld, zorgen ervoor dat data versnipperd raken. Handmatige im- en exports kunnen simpelweg fouten opleveren waardoor een klant met een tussenvoegsel in zijn naam, bijvoorbeeld meneer de Vries, in de e-mail wordt aangesproken met meneer de de Vries. Dit staat erg slordig en kan negatief overkomen bij de klant. Maar hoe pak je dit soort fouten aan?

Een goed en uniform databestand is erg belangrijk voor organisaties. Als dit niet op orde is, beperkt dit je tevens in het uitoefenen van diverse marketingactiviteiten. Door het koppelen van het CRM-systeem met de e-mail marketing tool zorg je ervoor dat de data uit je CRM leading is waardoor fouten met klantdata worden geminimaliseerd. Daarnaast kun je marketingprocessen aanscherpen en versnellen doordat de systemen ‘met elkaar praten’ waardoor je marketingactiviteiten aan elkaar kunt koppelen met het instellen van triggers. Dit zijn acties die automatisch afgaan nadat een specifieke actie is uitgevoerd, bijvoorbeeld het automatisch versturen van extra informatie via e-mail nadat iemand de brochure op de website heeft gedownload. Andersom kunnen door de koppeling acties en reacties naar aanleiding van je e-mailcampagnes weer netjes bij klanten (en prospects) worden geregistreerd in het CRM-systeem.

Ook afmeldingen en bounces worden in beide systemen verwerkt waardoor de kans flink wordt verkleind dat iemand die zich heeft afgemeld voor de nieuwsbrief toch nog een commerciële e-mail van deze organisatie ontvangt. Uit recentelijk e-mailonderzoek onder 1902 consumenten blijkt namelijk dat maar liefst 36 procent van de respondenten na het afmelden toch nog een of meerdere e-mails ontving. Dit aantal is opvallend hoog en naast dat dit frustrerend is voor degene die zich heeft afgemeld, kunnen bedrijven een fikse boete krijgen door de strenge regels die hieraan zijn verbonden.

Er zijn dus genoeg redenen te bedenken om aan de slag te gaan met klantdata, al is het alleen al voor het overzicht binnen de organisatie en het juiste klantbeeld. De DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) besteedt op donderdag 27 november aandacht aan dit onderwerp in een kennissessie, waarbij KPN, Samsung Electronics Benelux en Thermen Bussloo vertellen hoe zij dit hebben aangepakt. 

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland