E-mail04.02.2015

E-mailmarketing maakt online retailers nog succesvoller


E-mailmarketing is de oudste tool in de online marketingmix. Reeds in 1978 (mijn geboortejaar) werd de
eerste e-mailmarketinguiting gedaan. Ondanks de komst van vele nieuwe tools en kanalen blijft e-mail een uiterst effectief, zo niet het effectiefste kanaal, in online marketing. Diverse onderzoeken wijzen dat uit. Een recent onderzoek van Custora toont aan dat in 2014 in de V.S. e-mailmarketing voor respectievelijk 27,3% en 23,9% van alle verkopen op Black Friday en Cyber Monday verantwoordelijk was.

Twinkle100 online retailers vergeten e-mailmarketing

Oké, dat is niet waar. Ze zetten e-mailmarketing wel degelijk in. De Twinkle100 is overigens samen goed voor ruim € 8 miljard omzet in Nederland. Dat is niet niks. Sterker nog, de totale omzet in de e-commerce branche wordt door Thuiswinkel.org voor 2014 op ruim € 13 miljard geschat. Toch denk ik dat ze kansen laten liggen en nog succesvoller zouden kunnen zijn. Uit onlangs

gepubliceerd onderzoek blijkt dat het werven van nieuwe nieuwsbriefabonnees behoorlijk onderbelicht is. Daarom: ‘Twinkle100 retailers vergeten e-mailmarketing.’

Werving van nieuwsbriefabonnees is essentieel voor succes met e-mailmarketing

De vraag die je jezelf zou kunnen stellen is natuurlijk: waarom zou je zo je best moeten doen om nieuwe abonnees voor je nieuwsbrief te werven? Het antwoord is vrij simpel. Een bestand met nieuwsbriefabonnees vormt de basis van e-mail marketingcampagnes. E-mail marketingcampagnes leveren geld op. Het onderzoek van Custora toont dat aan, maar ook uit onderzoek onder consumenten blijkt dat zij e-mail als ‘koopkanaal’ zien.

<i>Bron: Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014</i>
Bron: Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014

Echter door afmeldingen van abonnees en door het feit dat e-mailadressen verouderen, worden opgeheven en mensen van functie wisselen, loopt zo’n bestand jaarlijks gemiddeld met 22,5% terug. (Online) retailers en e-commerce bedrijven moeten daarom continu bezig zijn met het werven van nieuwe nieuwsbriefabonnees. Doen ze dat niet, dan houden ze (bijna) niemand meer over om te mailen en gaan ze dus veel omzet mislopen.

<i>Bron: Marketing Sherpa</i>
Bron: Marketing Sherpa

Marktstudie “Werving van nieuwsbriefabonnees” door online retailers uit de Twinkle100

De marktstudie waar ik het over heb, gaat in op 7 best practices die de online retailers uit de Twinkle100 zouden moeten toepassen om heel actief en nadrukkelijk nieuwe abonnees te werven voor hun nieuwsbrieven en e-mail marketingcampagnes. De resultaten van deze 7 best practices zet ik hieronder even kort op een rij.

1. Prominente aandacht voor nieuwsbriefinschrijvingen op de homepage

Bij 23% van de webwinkels staat de optie om in te schrijven voor de nieuwsbrief prominent op de homepage. Anders gezegd, bij 77% is dat dus niet zo(!). Een gemiste kans, zo lijkt me. Je homepage is als je visitekaartje. Zijn mensen enthousiast, dan wil je ze aan je binden, ook al kopen ze misschien niets in eerste instantie. Een nieuwsbriefinschrijving zorgt hiervoor.

2. Gebruik van fast lanes

60% van de webwinkels biedt een e-mail fast lane aan in de footer of sidebar. Een goede zaak, hoewel het percentage hoger kan uiteraard. Door deze keuze komt je nieuwsbriefinschrijving op iedere pagina van je webwinkel terug.

3. Gebruik van pop-ups

5% van de webwinkels gebruikt een pop-up voor extra inschrijvers. In de V.S. en de U.K. is dat percentage 25% (bron: Experian – Email Market Study). Wij denken dat de consument niet gediend is van een pop-up, maar niets is minder waar. Het leidt tot veel meer inschrijvingen en zelfs meer engagement bij die inschrijvers.

pop-up-cijfers
pop-up-cijfers

4. Aanmeldformulier op Facebook

De Twinkle100 bedrijven hebben grote schare fans, ook op hun Facebook pagina’s. Slechts 6% van de online retailers biedt op haar Facebookpagina echter een nieuwsbrief aanmeldoptie aan. Facebook biedt mooie opties om dit te integreren.

5. Gebruik van incentives

Magazines doen het al jaren. Als je abonnee wordt, krijg je een welkomstcadeau of –korting. Zo werven ze nieuwe lezers. Dit trucje kun je natuurlijk ook toepassen voor het inschrijven op je nieuwsbrief. Een korting of een tweede product gratis bij een eerste bestelling werkt erg goed. Het is een investering in nieuwe omzet, want zonder de inschrijving zou je helemaal geen omzet hebben van de persoon die zich nu wel inschrijft. Echter, slechts 28% van de webwinkels biedt de bezoeker een incentive om zich aan te melden voor de nieuwsbrief.

6. Juiste voorlichting

Een opvallend feit uit de marktstudie: bijna 40% van de webwinkels voldoet niet aan de wet m.b.t. de Code E-mail. In de Code E-mail staat dat het verplicht is om bij het aanmelden op de nieuwsbrief te vermelden welke inhoud de lezer gaat ontvangen. Als je dat niet doet, dan ben je eigenlijk in overtreding.

7. Single (confirmed) opt-in

Het laatste opvallende feit is dat bijna de helft van de webwinkels nog met double opt-in werkt (44%). Wettelijk gezien is dit niet nodig en de extra click die moet worden gedaan om vanuit de bevestigingsmail je inschrijving definitief te maken, zorgt ervoor dat je veel inschrijvingen gaat missen, omdat mensen dit niet doen, vergeten of niet vertrouwen. Een simpele bevestigingsmail op het moment dat de inschrijving is gelukt, oftewel een single confirmed opt-in, voldoet prima.

Zoals je kunt zien, kan er nogal wat verbeterd worden. Verbeteringen die leiden tot meer inschrijvingen en dus een groter potentieel en dus meer omzet. Mijn advies aan de Twinkle100: ga aan de slag met de werving van je nieuwsbriefabonnees!


Marktstudie aanvragen
Alle conclusies en resultaten per best practice zijn na te lezen in de Marktstudie “Werving van nieuwsbriefabonnees” door online retailers uit de Twinkle100. Dit document is gratis te downloaden via de website van Blinker.

Mark van den Berg

Mark van den Berg is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) verantwoordelijk voor het marketing- en partnerkanaal. Hij schrijft voor DutchCowboys voornamelijk blogs op het gebied van e-mail marketing, marketing automation en inbound marketing. Zowel strategische visie artikelen als operationele tips & tricks komen hierbij aan bod.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland