E-mail27.01.2015

De 10 gouden regels voor het toepassen van e-mailmarketing


[Infographic]

In mijn continue zoektocht naar content en informatie over mijn vak e-mailmarketing kwam ik onderstaande infographic tegen. De 10 gouden regels voor het toepassen van e-mailmarketing. Nadat ik hem even goed had doorgenomen, ben ik tot de conclusie gekomen dat deze checklist een meer dan aardig handvat biedt voor e-mailmarketeers die hun prestaties willen verbeteren.

Tien plus één tips

Het lijken open deuren, maar vaak zoeken we naar moeilijke oplossingen, terwijl het antwoord voor de hand ligt. Zo is deze infographic ook ingestoken. Simpele, heldere waarheden die voor iedere e-mailmarketeer gelden.

1) Niet mailen naar mensen die zich niet hebben aangemeld voor je nieuwsbrief
In Nederland heb je een opt-in (toestemming) nodig van de ontvanger om hem of haar te mogen mailen. Heb je dat niet, dan kun je die persoon ook niet zomaar een nieuwsbrief sturen.

2) Zorg dat je database niet wordt vervuild en gestructureerd is ingedeeld
Een gestructureerde database met goed gevulde databasevelden zorgen voor nette personalisatiemogelijkheden en voorkomt bounces.

3) Behandel je abonnees als klanten en niet als e-mailadressen
E-mail is het meest directe persoonlijke kanaal. Een gemiste kans als je niet denkt in termen van personen en ontvangers. Je wil zelf ook niet als nummertje behandelt worden.

4) Gebruik een duidelijke afzender. Maak duidelijke wie je bent
Hoe persoonlijker de afzender hoe groter de herkenning en het openpercentage. Dus bij voorkeur geen algemene e-mailadressen, maar persoonlijke e-mailadressen als afzender.

5) Meet de resultaten van je campagnes
Meten is weten. Dat geldt ook voor de inzet van e-mailcampagnes. Zo krijg je inzicht in wat wel werkt en wat niet werkt voor je doelgroep.

6) Analyseer het gedrag van je doelgroep en pas je er op aan
In het verlengde van punt 5, ligt punt 6. Het gedrag van je ontvangers geven je inzicht in welke content en informatie voor hen relevant is en daar kun je jouw strategie op aanpassen.

7) Besteed aandacht aan het design van je e-mail template
Je design is je visitekaartje, dus het moet passen bij je huisstijl en herkenbaar zijn voor ontvangers en hou er rekening mee dat meer dan 40% van de consument e-mail leest op mobiele devices. Je template moet hierop aangepast zijn (responsive).

8) Innoveer, verras en ben niet saai
Mensen ontvangen dagelijks heel veel mail, zowel zakelijk als privé. Als je niet opvalt in de inbox wordt je mail niet gelezen. Bovendien wil je het beter doen dan je concurrent, dus zorg dat je onderscheidend blijft.

9) Denk mobiel
Bij punt 7 haalde ik het al aan. Ontvangers lezen veel van hun e-mail op een mobiel device. Dat betekent dat je nieuwsbrief hierop aangepast moet zijn. Niet alleen qua design, maar ook qua content en navigatie.

10) Werk samen met een betrouwbare technologie partner
Ontegenzeggelijk waar. Betrouwbare en innovatieve partijen kunnen je niet alleen helpen met software die doorontwikkeld wordt en aan alle eisen van e-mailmarketing voldoen, ze kunnen je ook helpen je eigen e-mailmarketing strategie naar een hoger niveau te tillen.

Tot slot wil ik nog een extra gouden regel toevoegen:

11) Werk continu aan bestandsgroei
Onderzoek van Marketing Sherpa wijst uit dat e-mailmarketing databases van nature met ongeveer met 22,5% per jaar slinken vanwege afmeldingen en bounces. Dus als je niet aan bestandsgroei werkt dan krimpt je bereik. Een groter bereik in de doelgroep betekent een grotere kans op succes binnen deze doelgroep. Of dat nou gaat om inschrijvingen voor een klantevent, downloads van nieuwe whitepapers of kennisbundels of daadwerkelijke transacties in je webshop, met een groter bereik, bereik je meer.

10GoldenRulesOfEmailMarketing
10GoldenRulesOfEmailMarketing

Wil je weten hoe je jouw database kan laten groeien? Ik heb 25 tips voor je om concreet e-mailadressen te verzamelen. Heb je zelf nog een gouden regel of meer tips, laat het me weten, ik voeg hem graag toe aan deze blog!

Mark van den Berg

Mark van den Berg is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) verantwoordelijk voor het marketing- en partnerkanaal. Hij schrijft voor DutchCowboys voornamelijk blogs op het gebied van e-mail marketing, marketing automation en inbound marketing. Zowel strategische visie artikelen als operationele tips & tricks komen hierbij aan bod.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Infographic

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Inmiddels is alles al wel zo’n beetje gezegd over de millennial. En dus is het nu tijd voor Generatie Z om in de schijnwerpers te stappen. (Generatie Z is de groep jongeren die na 1992 zijn geboren.) Wat zijn de dromen...

Online13.04.2018

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Infographic
AI is dé tool voor marketeers [infographic]

Consumenten van vandaag de dag zijn geëvolueerd en verwachten veel meer van de merken waarmee ze willen communiceren. En dus is de missie van de moderne marketeer van cruciaal belang en zal het nodig zijn om iedere erva...

Marketing05.03.2018

AI is dé tool voor marketeers [infographic]