​De perfecte uitnodigingsmail voor online surveys

​De perfecte uitnodigingsmail voor online surveys

Vorig artikel Volgend artikel

Uit een onderzoek van Multiscope blijkt dat 9 op de 10 personen het liefst surveys ontvangt via een online kanaal. Liever geen enquêtes en evaluaties via telefoon, post of via interviews. Wat dat betreft, zit je als e-mailmarketeer goed. E-mail is immers een online kanaal. De vraag is dus niet of e-mail geschikt is voor het versturen van surveys, maar veel meer: hoe verleid je je lezer om je survey in te vullen?

Waar voldoet de perfecte uitnodigingsmail aan?

Wil je lezers bewegen om op een call-to-action als Geef je mening te klikken, dan moet de uitnodigingsmail perfect zijn. Kijk je naar onderzoeken als de DDMA Benchmark 2016, het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 of het eerder genoemde onderzoek van Multiscope, dan kun je concluderen dat in een goede uitnodigingsmail rekening is gehouden met de volgende zes punten:

LettenOpUitnodigingsmail

Dit rijtje met aandachtspunten lijkt niet al te bijzonder; zeker niet als je ervaren bent in de e-mailmarketing. Toch blijkt de praktijk weerbarstiger. Het is lastig om een uitnodigingsmail te vinden die op alle punten goed scoort. Het voorbeeld van Renault komt dicht in de buurt, maar de marketeers van Kiyoh mogen er nog wel eens kritisch naar kijken.

Geslaagd voorbeeld: Renault Nederland

De uitnodigingsmail van Renault Nederland voldoet zeker aan 4 van de 6 punten. Een korte toelichting:

renault

Minder geslaagd voorbeeld: Kiyoh namens Ventilatieland

De uitnodigingsmail van Kiyoh is minder geslaagd dan het voorbeeld van Renault. De mail laat het op vijf belangrijke punten afweten. Ik ga ervan uit dat Kiyoh ook graag een hoge respons op hun surveys wil. Laat onderstaande toelichting dan ook een aansporing zijn om het beter te doen:

kiyoh

White paper “In 6 stappen naar een professionele survey via e-mail”

Met een goede uitnodigingsmail heb je een belangrijke stap gezet in het verleiden van je lezer om een survey in te vullen, maar als de vragenlijst na de klik op Geef je mening veel te ingewikkeld is of simpelweg niet klopt dan klikken respondenten alsnog weg. Er komt dus meer bij kijken dan alleen een goede uitnodigingsmail.

Naast deze kennis over een goede uitnodigingsmails is het goed om te weten hoe je de juiste vragen stelt, hoe je de volgorde van je vragen bepaalt of hoe groot je respons moet zijn voordat je valide uitspraken kunt doen over je producten of dienstverlening. Wil je alle informatie over surveys via e-mail, download dan ons white paper “white paper “In 6 stappen een professionele survey via e-mail”.

Hendrik Westerhuis

Hendrik Westerhuis is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) actief als schrijver, ontwikkelaar en publicist van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies