E-mail12.05.2016

​E-mail marketing versterkt social media, en andersom


Als marketeer ben je dagelijks bezig met het optimaal inzetten van online kanalen. Je post tweets en updates op social media. Ook heb je een database met e-mailadressen die je periodiek aanschrijft. Zo haal je het maximale uit beide kanalen. In ieder geval, uit beide kanalen onafhankelijk. Maar weet je dat deze kanalen ook prima te combineren zijn? Hoe je dat doet? Ik zet een aantal opties voor je op een rij, want met minimale inzet bereik je al snel meer resultaat.

Promoot e-mailings op social media

Social media leent zich uitstekend om jouw online fans te stimuleren zich in te schrijven voor e-mailings. Een leuk voorbeeld van onze klant Organix, in een tab op hun Facebookpagina staat een MailPlus aanmeldformulier.

Geen inspiratie voor een tweet of post? Breng e-mail onder de aandacht. Een succesvolle post bevat de inhoud en de frequentie van de e-mailings. Zo weet de lezer wat te verwachten. Een voorbeeld:

Ontvang jij morgen de trends van het zomerseizoen per mail? Schrijf je in voor onze e-mailings. Dan ben jij wekelijks op de hoogte van de nieuwste collectie, kortingscodes en laatste trends.

Facebook aanmeldformulier
Facebook aanmeldformulier

Gebruik daarnaast social media om je huidige contacten scherp te houden. Verkoop jij producten die een consument niet vaak koopt? Denk aan een vakantie, studieboeken of camera. Geef je contacten dan een wake-up call via social media:

Binnenkort een vakantie boeken? Houd vanavond je inbox in de gaten. Er komen 3 last minutes voorbij die je niet kan weigeren! PS. De aanbieding is maar 24 uur geldig!

Promoot social media in e-mailings

Staan je social media kanalen in de footer van het e-mail template? Zo weet de lezer waar jij actief bent. Besteed ook eens een artikel in je nieuwsbrief aan het uitlichten van een social media kanaal. Dit artikel geeft je ruimte om de lezer te overtuigen waarom ze je moeten volgen. Want wat is er te vinden op dat kanaal? Wat lopen lezers mis als ze je niet volgen?

Neem daarnaast in een e-mail template blokken op waar je social media posts gemakkelijk in plaatst. Denk bijvoorbeeld aan een tweet blok. Plaats hier een goed scorende tweet in en overtuig de lezer van jouw relevantie op Twitter. Daarnaast biedt een dergelijk blok meer afwisseling in je e-mailing.

Plaats verstuurde e-mailings op social media

Een e-mailing alleen naar de inbox sturen, is een gemiste kans. Waarom is de content alleen beschikbaar voor contacten in de database? Gebruik social media voor extra bereik. Deel de webversie van nieuwe e-mailings op social media. Zoals HLB Van Daal & Partners dit doet op LinkedIn, met een direct link naar het aanmeldformulier.

Archieflink
Archieflink

Dit klinkt vrij simpel, maar wordt vaak vergeten. Voeg het delen van de e-mailing op social media toe aan je werkproces. Daarna doen je volgers, vrienden en connecties hun ‘like, share & tweet’-werk.

Plaats social share in e-mailings

Maak delen laagdrempelig met social share via e-mail. Met deze functie verspreiden lezers gemakkelijk de artikelen op social media. Zijn netwerk is snel geïnformeerd. Jouw voordeel is dat je invloed hebt op deze berichten. Dit doe je door de tekst achter de share functie alvast klaar te zetten. Gebruik in deze tekst altijd verwijzingen naar je eigen merk. Doe dit medium specifiek. Is jouw doelgroep heel actief op Twitter? Zorg dan bijvoorbeeld voor hashtags en mentions.

Social share
Social share
Social share Twitter
Social share Twitter

Nog een bijkomend voordeel, naast de standaard e-mail resultaten ontvang je persoonlijke resultaten. In tools die social monitoring bieden, zoals Hootsuite, Tweetdeck en HubSpot, zie je namelijk hoe de artikelen zijn gedeeld. Mét de mening van jouw lezers. Leer lessen uit de opmerkingen en neem deel aan de discussies. Reageer ook op positieve reacties. Een simpel ‘bedankt voor het delen!’-bericht is snel gemaakt, maar laat de loyaliteit van jouw lezers stijgen.

Alle tips op een rij

  • Promoot e-mailings op social media: zorg voor aanmeldmogelijkheden voor e-mail op social media. Kondig nieuwe e-mailings aan in updates.
  • Promoot social media in e-mailings: zet alle social media kanalen in de footer. Besteed aandacht aan social media in een artikel in je e-mailing.
  • Plaats verstuurde e-mailings op social media: Voeg het delen van een verstuurde e-mailing toe aan de werkproces.
  • Plaats social share in e-mailings: zorg dat de lezer gemakkelijk de artikelen kan delen. Monitor de reacties en reageer hier op.

Meer weten over social media en e-mail marketing?

Dat kan! De gehele maand mei voorzien we je van gratis blogs, white papers en andere content over dit onderwerp. Schrijf je in op deze pagina om toegang te krijgen en updates te ontvangen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial