E-mail09.01.2017

De 3 e-mailcampagnes die iedere e-commercespeler móet inzetten


In 2016 stegen de online aankopen en bestedingen kwartaal na kwartaal. Ook ten opzichte van de cijfers in diezelfde periode in 2015 groeiden de Nederlandse e-commerce cijfers keihard door (bron: Thuiswinkel.org). Rondom Sinterklaas en Kerst waren de pieken aanzienlijk en in de States braken de online verkopen alle records met bijna 18% groei en ruim 3,3 mld dollar omzet op Black Friday en Cyber Monday (bron: Econsultancy). Wereldwijd consumeren we meer en meer online. Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop meegroeit met de markt en de wensen van de consument?

Omnichannel strategie

Het spreekwoord luidt: “één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.” en dat geldt natuurlijk voor de vraag hoe je ervoor kunt zorgen dat je webshop meegroeit met de markt en de wensen van de consument. Wie daar het antwoord op heeft is spekkoper. Anderzijds als je continu blijft investeren in het optimaliseren van je vindbaarheid, je bereikbaarheid, je conversie pad en retentie via zoveel mogelijk kanalen (omnichannel) dan gaat zich dat uiteindelijk uitbetalen. Zeker als je waarde toevoegt voor de consument (prijs, service, schaarste, uniek concept). Tal van e-commerce bureaus en webshopbouwers in Nederland kunnen je hierin veel beter adviseren dan dat ik dat kan. Daarom beperk ik me voor dit blog tot één van mijn specialismen: E-mail marketing (automation).

E-mail marketing en e-commerce gaan hand in hand

Tal van onderzoeken wijzen uit dat e-mail marketing een belangrijke bijdrage levert aan e-commerce omzetten. Ook als je kijkt naar ROI (Return on Investment) scoort e-mail vaak het beste als het gaat om de inzet van marketingkanalen voor het realiseren van omzet in een shop:

ROI_EM
ROI_EM

Bovenstaande grafiek geeft recente cijfers uit de V.S. weer, maar ook uit het Nederlandse Nationaal E-mail Onderzoek 2016 blijkt dat e-mail belangrijk is voor de omzet in e-commerce. 73% van de Nederlanders heeft minimaal één online aankoop gedaan naar aanleiding van een e-mailbericht van een webshop:

NEO_em+ec
NEO_em+ec

Overtuigd van het kanaal e-mail als omzetdriver in je webshop? Lees dan hieronder alles over dé e-mailcampagnes die je echt moet inzetten in je e-mail marketingstrategie.

1. Verlaten Winkelwagen Campagne

Je zult het zelf ook wel zien in de backend van je shop: veel mensen laten hun winkelwagentje achter zonder over te gaan tot aankoop. Diverse Amerikaanse partijen doen hier regelmatig onderzoek naar. Gemiddeld gezien laat 65% van de shoppers een gevuld winkelwagentje achter. Met de juiste e-mail marketingsoftware en de juiste integratie met je shop, kun je deze mensen door middel van automatische campagnes na een gewenst in te stellen verstreken periode per mail herinneren aan het feit dat er nog een gevuld winkelwagentje op ze staat te wachten. Recent onderzoek van Bluecore toont aan dat verlaten winkelwagen-campagnes de hoogste click-to-conversion rates (21,78%) kennen van alle automatisch getriggerde campagnes. Ander onderzoek van Listrak onderschrijft dat (20% conversion rate):

verlaten
verlaten

2. Back in Stock Campagne

Bovenstaande grafiek van Bluecore geeft het al aan en als we de cijfers van Listrak mogen geloven dan kun je écht niet om een “terug op voorraad”-campagne heen. Een back in stock campagne is een campagne die je instelt op basis van het principe dat voorraad in je shop opraakt en weer wordt aangevuld. Op het moment dat je een product graag wilt hebben, geef je aan dat je een notificatie wilt ontvangen wanneer het product weer te bestellen is. Zodra de voorraad wordt aangevuld, ontvangt iedereen die zich voor de notificatie heeft aangemeld direct een automatisch bericht met een link naar het betreffende product.

back
back

3. Product of Browse Abondonment Campagne (laatst bekeken)

De laatste campagne waar ik je tot slot graag attent op maak, is wat de Amerikanen een Product of Browse Abondonment Campagne noemen. Bezoekers van je webshop die bepaalde producten bekijken en de site daarna weer verlaten kun je daarna alsnog benaderen per e-mail met een aanbieding op het laatst bekeken product. Door middel van het verrijken van profielen op basis van klikgedrag, kun je automatisch berichten sturen naar iedereen die een product heeft bekeken en daarna is weg gesurfd. De termijn is flexibel in te stellen uiteraard (na 1 uur, na 2 dagen, na een week etc.). On-site kun je diezelfde producten overigens ook weer tonen op het moment dat de bezoeker weer terugkomt in de shop. Je hebt hiervoor slimme recommendations software nodig die je koppelt aan je e-commerce platform én je e-mail marketingsoftware. In hoofdstuk 6 van ons whitepaper: 6 e-mail marketingtips voor e-commercebedrijven gaan we uitgebreid op recommendations in.

laatst
laatst
Mark van den Berg

Mark van den Berg is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) verantwoordelijk voor het marketing- en partnerkanaal. Hij schrijft voor DutchCowboys voornamelijk blogs op het gebied van e-mail marketing, marketing automation en inbound marketing. Zowel strategische visie artikelen als operationele tips & tricks komen hierbij aan bod.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial