De 3 e-mailcampagnes die iedere e-commercespeler móet inzetten

De 3 e-mailcampagnes die iedere e-commercespeler móet inzetten

Vorig artikel Volgend artikel

In 2016 stegen de online aankopen en bestedingen kwartaal na kwartaal. Ook ten opzichte van de cijfers in diezelfde periode in 2015 groeiden de Nederlandse e-commerce cijfers keihard door (bron: Thuiswinkel.org). Rondom Sinterklaas en Kerst waren de pieken aanzienlijk en in de States braken de online verkopen alle records met bijna 18% groei en ruim 3,3 mld dollar omzet op Black Friday en Cyber Monday (bron: Econsultancy). Wereldwijd consumeren we meer en meer online. Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop meegroeit met de markt en de wensen van de consument?

Omnichannel strategie

Het spreekwoord luidt: “één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.” en dat geldt natuurlijk voor de vraag hoe je ervoor kunt zorgen dat je webshop meegroeit met de markt en de wensen van de consument. Wie daar het antwoord op heeft is spekkoper. Anderzijds als je continu blijft investeren in het optimaliseren van je vindbaarheid, je bereikbaarheid, je conversie pad en retentie via zoveel mogelijk kanalen (omnichannel) dan gaat zich dat uiteindelijk uitbetalen. Zeker als je waarde toevoegt voor de consument (prijs, service, schaarste, uniek concept). Tal van e-commerce bureaus en webshopbouwers in Nederland kunnen je hierin veel beter adviseren dan dat ik dat kan. Daarom beperk ik me voor dit blog tot één van mijn specialismen: E-mail marketing (automation).

E-mail marketing en e-commerce gaan hand in hand

Tal van onderzoeken wijzen uit dat e-mail marketing een belangrijke bijdrage levert aan e-commerce omzetten. Ook als je kijkt naar ROI (Return on Investment) scoort e-mail vaak het beste als het gaat om de inzet van marketingkanalen voor het realiseren van omzet in een shop:

ROI_EM

Bovenstaande grafiek geeft recente cijfers uit de V.S. weer, maar ook uit het Nederlandse Nationaal E-mail Onderzoek 2016 blijkt dat e-mail belangrijk is voor de omzet in e-commerce. 73% van de Nederlanders heeft minimaal één online aankoop gedaan naar aanleiding van een e-mailbericht van een webshop:

NEO_em+ec

Overtuigd van het kanaal e-mail als omzetdriver in je webshop? Lees dan hieronder alles over dé e-mailcampagnes die je echt moet inzetten in je e-mail marketingstrategie.

1. Verlaten Winkelwagen Campagne

Je zult het zelf ook wel zien in de backend van je shop: veel mensen laten hun winkelwagentje achter zonder over te gaan tot aankoop. Diverse Amerikaanse partijen doen hier regelmatig onderzoek naar. Gemiddeld gezien laat 65% van de shoppers een gevuld winkelwagentje achter. Met de juiste e-mail marketingsoftware en de juiste integratie met je shop, kun je deze mensen door middel van automatische campagnes na een gewenst in te stellen verstreken periode per mail herinneren aan het feit dat er nog een gevuld winkelwagentje op ze staat te wachten. Recent onderzoek van Bluecore toont aan dat verlaten winkelwagen-campagnes de hoogste click-to-conversion rates (21,78%) kennen van alle automatisch getriggerde campagnes. Ander onderzoek van Listrak onderschrijft dat (20% conversion rate):

verlaten

2. Back in Stock Campagne

Bovenstaande grafiek van Bluecore geeft het al aan en als we de cijfers van Listrak mogen geloven dan kun je écht niet om een “terug op voorraad”-campagne heen. Een back in stock campagne is een campagne die je instelt op basis van het principe dat voorraad in je shop opraakt en weer wordt aangevuld. Op het moment dat je een product graag wilt hebben, geef je aan dat je een notificatie wilt ontvangen wanneer het product weer te bestellen is. Zodra de voorraad wordt aangevuld, ontvangt iedereen die zich voor de notificatie heeft aangemeld direct een automatisch bericht met een link naar het betreffende product.

back

3. Product of Browse Abondonment Campagne (laatst bekeken)

De laatste campagne waar ik je tot slot graag attent op maak, is wat de Amerikanen een Product of Browse Abondonment Campagne noemen. Bezoekers van je webshop die bepaalde producten bekijken en de site daarna weer verlaten kun je daarna alsnog benaderen per e-mail met een aanbieding op het laatst bekeken product. Door middel van het verrijken van profielen op basis van klikgedrag, kun je automatisch berichten sturen naar iedereen die een product heeft bekeken en daarna is weg gesurfd. De termijn is flexibel in te stellen uiteraard (na 1 uur, na 2 dagen, na een week etc.). On-site kun je diezelfde producten overigens ook weer tonen op het moment dat de bezoeker weer terugkomt in de shop. Je hebt hiervoor slimme recommendations software nodig die je koppelt aan je e-commerce platform én je e-mail marketingsoftware. In hoofdstuk 6 van ons whitepaper: 6 e-mail marketingtips voor e-commercebedrijven gaan we uitgebreid op recommendations in.

laatst

Meer content

Mark van den Berg

Mark van den Berg is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) verantwoordelijk voor het marketing- en partnerkanaal....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies