E-mail05.10.2016

Smartphone belangrijk voor e-mail en e-commerce


Het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 dat op 4 oktober verscheen, geeft een volledig beeld van hoe de Nederlander omgaat met het kanaal e-mail en hoe de Nederlander zijn social media gebruikt. En het onderzoek maakt duidelijk via welke devices wij e-mail en social media raadplegen. Zo blijkt dat wij onze smartphone niet alleen voor social media gebruiken, maar dat wij ook het liefst onze e-mails op een smartphone lezen. En we gebruiken dit device ook steeds vaker om online aankopen te doen. Kortom, de smartphone wordt steeds belangrijker voor het kanaal e-mail en het device speelt een steeds grotere rol in de e-commerce.

Lezen van e-mails? Bij voorkeur op een smartphone

Als we het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 erbij pakken, dan blijkt dat 37% van de Nederlanders zijn e-mails het liefst op een smartphone leest, gevolgd door de laptop met 30%. De desktop staat op drie met 22% en tablets gebruiken Nederlanders het minst voor het lezen van hun e-mails. Slechts 11% geeft aan dit apparaat het vaakst te gebruiken voor het lezen van e-mails.

Op welk device leest u het vaakst uw e-mail?

<em>Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016 | n = 2148<\/em><em><\/em><em><\/em>
Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016 | n = 2148

In het onderzoek is ook terug te vinden hoe deze gemiddelden zich verhouden tot verschillende leeftijdsgroepen. En zoals te verwachten valt, jongeren spreken een grotere voorkeur uit voor de smartphone als leesdevice voor e-mails dan ouderen. Onder 25-34-jarigen is de voorkeur 59% voor de smartphone en 25% voor de laptop, maar voor 65-plussers ligt de voorkeur nog bij de ouderwetse desktop met 43%. Slechts 8% van de ouderen pakt het liefst zijn smartphone erbij om e-mails te lezen.

Hier zijn ongetwijfeld uiteenlopende redenen voor te geven. Denk aan: grootte van het scherm, penetratiegraad van smartphonebezit onder ouderen of de technische skills om e-mailaccounts toe te voegen, maar het feit blijft: in 2014 las 30% van de Nederlanders zijn e-mails op een smartphone. Dat dit percentage in 2016 zeven procentpunten hoger ligt, rechtvaardigt de conclusie dat de smartphone voor het kanaal e-mail steeds belangrijker wordt.

Online aankopen doen? Steeds meer op een smartphone

Deze positieve relatie met smartphones zien we ook terug als je kijkt op welk device wij het liefst een online aankoop doen. Op dit terrein heeft de smartphone nog wel een inhaalslag te maken op de desktop en de laptop, maar de 10% voorkeur voor de smartphone is best opmerkelijk. In 2014 lag dit percentage namelijk nog op 4%.

Via welk device doet u het vaakst online aankopen?

<em>Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016 | n = 2148<\/em>
Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016 | n = 2148

Ook hier is het interessant om te kijken hoe het zit met de verschillende leeftijdsgroepen. Zo zegt 21% van de 25-34-jarigen een smartphone het vaakst te gebruiken voor online aankopen. Dat percentage ligt al een stuk hoger dan het gemiddelde van 10%. Het betekent natuurlijk ook dat er een leeftijdsgroep ver onder het gemiddelde scoort. Niet verwonderlijk: 65-plussers trekken het gemiddelde naar beneden. Slechts 1% uit deze leeftijdsgroep gebruikt het liefst een smartphone voor online aankopen.

Smartphone en e-mail gaan steeds meer samen

Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 blijkt dat de smartphone voor online aankopen steeds belangrijker wordt en dat steeds meer Nederlanders dit device erbij pakken om e-mails op te lezen. Als ook de oudere Nederlander de smartphone meer gaat gebruiken, dan zal dit een positief effect hebben op het e-mailleesgedrag via smartphones en op de online aankopen via dit device.

Nationaal E-mail Onderzoek 2016

Deze en nog veel andere cijfers zijn terug te lezen in het Nationaal E-mail Onderzoek 2016. Dit onderzoek is een publicatie van Blinker en CG Selecties. Het onderzoek geeft niet alleen aan welk device wij het liefst gebruiken voor het lezen van e-mails, maar het geeft ook aan hoe de Nederlander e-mail in zijn algemeenheid gebruikt. Denk aan: de doelen waarvoor wij ons e-mailadres gebruiken, de samenstelling van onze inbox, onze leesmomenten en de populariteit van e-mail. En in de editie van 2016 is e-mail op al deze terreinen vergeleken met social media. Geen enkel ander onderzoek maakt deze relatie zo expliciet duidelijk.

Wil je meer weten over hoe Nederland anno 2016 e-mail en social media gebruikt? Download dan het Nationaal E-mail Onderzoek 2016.

Deze blogpost is geschreven door Hendrik Westerhuis – Senior Content Developer – Blinker BV.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Onderzoek

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

Mensen geven dieren meer virussen dan andersom. Ze zeggen vaak dat je niet met je kat of hond in bed moet slapen, omdat het ziekteverwekkers zouden zijn. De darmbacteriën van je dier komen zo veel te dichtbij en je kunt...

Nieuws26.03.2024

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial