E-mail19.02.2015

​5 e-mail marketingtips: van snippet tot afmeldlink


Eind 2014 heeft Blinker de “nieuwsbrief-APK”-actie uitgevoerd onder Blinkerklanten. Dit hield in dat een Blinker projectleider én designer de e-mail nieuwsbrief van de klant kritisch bekeken om tips te bieden ter optimalisatie. De bevindingen en adviezen die hieruit voortkwamen bleken voor veel klanten een eyeopener of zelfs een motivatie om werkwijzen om te gooien. Hieronder lees je de top vijf meest gegeven adviezen, zodat jij er ook je voordeel mee kunt doen.

1. Zorg dat je mobiele lezers de mail optimaal getoond krijgen

Wees ervan bewust dat de mobiele doelgroep groeit en blijft groeien. Zo hadden sommige van de gecontroleerde mailings tot wel 40 procent mobiele lezers. Omdat de templates van deze mailings niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel, zijn ze dus niet prettig te lezen. Wil jij dat ook je mobiele lezer je mail opent? Dan is ons advies duidelijk: laat je
template responsive maken.

2. Creëer herkenbaarheid: zowel in de mail als in de inbox

In sommige inboxen, zoals die van tablets, wordt alleen de naam vóór het @-teken als afzendernaam weergegeven. Als dit een persoonsnaam of een algemene term zoals “info” is dan verlies je daarmee herkenbaarheid.
Gebruik daarom een mailadres waar je bedrijfsnaam voor het @-teken staat. Verhoog daarnaast je herkenbaarheid door je mailings te laten aansluiten op de stijl van je website
. Zo ontwikkel je een eenduidige, professionele uitstraling richting je lezer.

3. Onderschat het belang van een pre-header niet

Wel aanwezig maar niet opvallend, dat is wat een goede pre-header moet zijn. Het bevat 3 onderdelen.

  • Een snippet: een snippet gebruik je als extensie van de onderwerpsregel om zo de lezer nieuwsgierig te maken.
  • Een “lees online” link: neem daarnaast een korte “lees online”-link op in je pre-header. Laat de “Wanneer deze e-mail niet goed weergegeven wordt…”-zin achterwege, deze eist een onnodig prominente plek op. Een korte term als “online versie” is ook prima te begrijpen door de lezer.
  • Een afmeldlink: als laatste is het van belang in afmeldlink bovenin je template op te nemen. Hiermee voorkom je dat een lezer die niet de moeite wil nemen om naar beneden te scrollen op “ongewenste e-mail” klikt. Dit heeft gevolgen voor de aflevering van de rest van je mailing.

4. De tijd van tekst-heavy mails is voorbij, leg de nadruk op je doel

Beperk je tekst tot een aantal regels of bullets en verwijs de lezer met een opvallende button naar een landingspagina. Door een duidelijke call-to-action button wordt de nadruk gelegd op het doel van je mailing. Dit verbetert de doorklikratio en maakt de mailing goed scanbaar voor de lezer.

5. Het eindigt niet bij mail: laat je content delen via social media

Als je graag stimuleert dat jouw lezers je volgen via je social media kanalen, dan is het advies om social media buttons in de header of footer op te nemen. Vermijd daarbij makkelijk te voorkomen fouten: een oud Twitter logo met een “t” in plaats van het vogeltje, of een verwijzing naar het niet langer bestaande Hyves. Wil je daarnaast ook dat lezers jouw content delen via hun eigen kanalen? Plaats dan social sharing icoontjes onder je artikelen. Hiermee kun je het virale effect van jouw artikelen stimuleren.

Tijd voor eenduidige, frisse uitstraling: het rapport van forTop

Een drukke mailing met veel informatie maakte de mailings van forTop onoverzichtelijk voor de lezer. En daarnaast sloot de moderne website niet meer aan bij het huidige template. Na het versturen van het rapport kregen we al snel reactie van forTop. Ze wilden zeker het template aanpassen op basis van het rapport. Bekijk hieronder het resultaat.

NieuwsbriefForTop
NieuwsbriefForTop

Ook behoefte aan advies op basis van jouw template?

Neem contact met ons op via 079 -363 70 60 of info@blinker.nl. Samen kunnen we kijken welke optimalisaties er nodig zijn om jouw template weer up-to-date te krijgen.

Meer tips?

Benieuwd hoe je een e-mail design maakt waar mee je scoort? Download dan het white paper “Design e-mail nieuwsbrief” inclusief checklist.

Deze blogpost is geschreven door Yvonne Rosheuvel / Projectleider @ Blinker BV.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial