Het ​post-Snowden tijdperk: overweeg jij al te stoppen met Dropbox, Facebook of Google?

Het ​post-Snowden tijdperk: overweeg jij al te stoppen met Dropbox, Facebook of Google?

Vorig artikel Volgend artikel

Edward Snowden adviseerde onlangs om Dropbox, Facebook en Google in te ruilen voor diensten die beveiliging en privacy hoog op hun prioriteitenlijstje hebben staan. F-Secure toont nu de meest recente onderzoeksresultaten waarin te zien is hoeveel consumenten bereid zijn deze 'switch' te maken. Het onderzoek dat in 6 landen werd gehouden, geeft ook aan dat de meerderheid zijn internetgewoonten vanwege privacyaangelegenheden heeft aangepast.

In het onlangs verschenen video-interview waarschuwt klokkenluider Snowden de kijkers tegen de gevaren van grote internetdiensten en dat deze eigenlijk vermeden moeten worden. 53% van de geïnterviewden geeft aan bereid te zijn diensten als Google in te wisselen voor meer 'privédiensten' en zo search-based profiling te voorkomen. 

56% van de ondervraagden geeft aan behoedzamer geworden te zijn voor in de VS gebaseerde diensten in het afgelopen jaar. 46% geeft aan bereid te zijn extra te betalen om er zo zeker van te zijn dat hun persoonlijke data niet via de VS wordt doorgevoerd. En ten slotte is 70% van de ondervraagden bezorgd over het potentieel dat massasurveillance van intelligence agencies in zich draagt via wie de data doorgang vindt.

Duitsland, Brazilië en de Filippijnen scoren hoog wanneer het neerkomt op de zorg rondom data-privacy. Als voorbeeld: wanneer er wordt gevraagd of mensen hun internetgewoonten in de afgelopen maanden hebben veranderd naar aanleiding van de zorgen rondom data-privacy, gaf 56% aan inderdaad iets te hebben aangepast (45% in het Verenigd Koninkrijk, 47% in de VS en 49% in Frankrijk). In Duitsland ligt dit percentage zelfs op 60%; de Filippijnen en Duistland scoren het hoogst met 67%.

"De resultaten van het onderzoek geven aan dat er dingen veranderen," zo licht Samu Konttinen toe, Executive Vice President, Consumer Security bij F-Secure. "Mensen zijn oprecht bezorgd. De beveiligingsindustrie is een vertrouwenskwestie, en veel van onze concullega’s hebben back doors of geen versleutelingsmogelijkheden. Voor consumenten die er klaar zijn en meer privacy-respecterende beveiligingsdiensten willen gebruiken, heeft F-Secure een aantal goede oplossingen zonder back doors." 

En ben jij ook al gestopt met het gebruik van Dropbox, Facebook of Google? Zo ja, dan horen we de reden graag hieronder in de comments. 

Afbeelding: Mike Mozart - Flickr CC.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies