De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Zonder enige waarschuwing verwijderde Google vrijdag de advertenties aan de rechterzijde van de pagina. Nu hoor ik je denken: dus? Maar deze ogenschijnlijke kleine wijziging heeft grote impact op je zoekmachine advertising. Een kleine uitleg.
Slechts vier topadvertenties
Waar Google eerst in haar zoekresultaten drie topadvertenties en overige advertenties aan de rechterzijde liet zien, zal vanaf vandaag de advertentie-indeling in de Search Engine Result Page (SERP) worden gewijzigd. Hierbij is het uitgangspunt dat slechts vier topadvertentieposities bovenin, en drie advertenties onderin de zoekresultaten worden getoond. Hiermee komt ‘het rechterrijtje’ zoals we deze gewend zijn, helemaal te vervallen.
Google zelf geeft aan deze advertentie-indeling te hebben getest bij een klein aantal commerciële zoekopdrachten. “We blijven veranderingen in de zoekresultaten aanbrengen met als uitgangspunt dat we nog relevantere zoekresultaten kunnen tonen aan gebruikers,” aldus Google. “Wij geloven erin dat het verlagen van het aantal zichtbare advertenties zowel de gebruikerservaring als de resultaten van de advertenties zal verbeteren.” Ook benadrukt Google dat dit concept niet nieuw is en er constant verbeteringen in de zoekresultatenweergave worden aangebracht.
Mobiele weergave
De mobiele zoekresultaten tonen al langer slechts de topadvertenties, maar nu volgen ook de weergaven voor desktop en tablet. Willem Blom, Directeur Expand Online: “Mobiele weergave wordt hiermee leading, aangevuld door drie advertenties onderaan de resultaatpagina. Deze verandering wordt nu wereldwijd doorgevoerd, in iedere taal.”
Verandering voor adverteerders
Welke impact het wijzigen van de advertentie-indeling precies op adverteerders zal hebben, is nog onduidelijk. Robbert Visser, Directeur Expand Online: “Dit is echt een grote wijziging en heeft zeker impact op biedingsstrategieën. Waarschijnlijk ook op CPC’s voor top-3 posities op desktop en laptop.” Het positieve aan deze wijziging is echter wel dat het wegvallen van de rechter zoekresultaten ruimte laat om advertenties met productvermeldingen prominenter weer te geven. Wat kansen geeft voor adverteerders.
Deze blogpost is geschreven door Maudy Ballijns, SEA Consultant Expand Online.
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over Online Marketing
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023
HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s
Marketing18.08.2023