Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Apple maakt het vanaf iOS 9 mogelijk om advertenties en cookies van websites te blokkeren. Voor het eerst opent het bedrijf de deuren voor ontwikkelaars om advertentie-blokkerende plug-ins te ontwikkelen. Maar dit betekent een legitiem gevaar voor mediabedrijven die hun winst juist halen uit online advertenties.
Safari extensie
Vorige week werd in San Francisco het World Wide Developers Conference (WWDC) gehouden, het jaarlijks evenement waar app-ontwikkelaars samenkomen om Apple’s laatste technologieën uit te testen.
Daar werd ook iOS 9 aangekondigd, de nieuwste versie van Apple’s mobiele besturingssysteem, dat voor het einde van dit jaar uitkomt. Eén van de nieuwtjes in iOS 9 zal ervoor zorgen dat gebruikers “inhoud-blokkerende Safari-extensies” kunnen installeren.
“Het blokkeren van inhoud geeft jouw extensies een snelle en efficiënte manier om cookies, afbeeldingen, pop-ups en andere inhoud te blokkeren“, aldus Apple over deze functie in de documentatie voor developers. Dergelijke plug-ins zijn al langer beschikbaar voor de Mac-versie van Safari, maar zullen vanaf nu dus voor het eerst ook in iOS worden geïntegreerd.
Media
Steeds meer mensen gebruiken advertentieblokkerende applicaties om websites ongestoord te kunnen bekijken. Zo’n 140 miljoen mensen, of 5 procent van de online bevolking, hebben momenteel al een ‘adblocker’ geïnstalleerd. Daarnaast zijn ook enkele Europese telecombedrijven van plan om advertenties op hun netwerken permanent te blokkeren.
Volgens Joshua Benton van Harvard University, is dit een zorgwekkende ontwikkeling. Veel mediabedrijven rekenen net op deze mobiele advertenties in hun bedrijfsmodel en dreigen door deze verschuiving dus heel wat winst mis te lopen. Apple-gebruikers zijn namelijk meestal meer vermogend, en zijn daarom een grotere doelgroep voor adverteerders.
Larry Page, de CEO van Google, ziet dit niet als een grote bedreiging voor zijn bedrijf. Hij zegt dat advertenties in zoekresultaten namelijk het minste worden geblokkeerd, aangezien ze echt nuttig zijn. Maar hij roept de industrie wel op om werk te maken van advertenties die minder vervelend zijn en sneller laden.
Verder lezen over Apple
Gaming08.04.2024
Je kunt nu een game-emulator gebruiken op je iPhone
Technology04.04.2024
Gerucht: Apple ontwikkelt een huisrobot
Gadgets02.04.2024
Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen
Technology27.03.2024
Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Mobile19.03.2024
iOS-apps download je straks direct vanaf een website
Mobile08.03.2024
Een verre reis? Na een maand stopt je iPhone met app-updates
Van alternatieve appwinkelsVerder lezen over iOS
Technology27.03.2024
Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Mobile19.03.2024
iOS-apps download je straks direct vanaf een website
Mobile18.01.2024
Update iOS 17.3 is uit: Apple maakt het iPhone-dieven moeilijker
Mobile04.01.2024
10 tips om je iPhone nog beter te gebruiken met iOS 17
Mobile26.10.2023
Update voor je iPhone: 3 dingen die nieuw zijn in iOS 17.1
Cybercrime08.09.2023
Apple lost twee zeroday kwetsbaarheden op in iOS
Advies: installeer deze update zo snel mogelijkMobile12.07.2023
Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018
Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?
Advertising06.02.2018