Telefoongids adverteert met Gouden Gids

Vorig artikel Volgend artikel
1138875276gouden gids

Onze nationale telefoonklapper De Telefoongids heeft blijkbaar hard bezoek nodig voor haar sites als het gaat om het zoeken naar bedrijven via Google in plaats van personen.

De concurrent van de Gouden Gids heeft namelijk bij Google de merknaam van Gouden Gids in meerdere spellingsvarianten ingekocht via Adwords. Het effect is dat gebruikers van de zoekmachine bij het zoeken naar Gouden Gids) een gesponsorde koppeling te zien krijgen van de Telefoongids.

Gedeponeerde merknamen zouden niet door anderen in tekstadvertenties bij Google mogen worden gebruikt. Dat heeft een rechter in de Verenigde Staten bepaald. Omtrent de discussie over het misbruik maken van merkanmen heeft Google een speciale pagina opgenomen op haar site.

In Europa had in ieder geval de uitspraak van een Franse rechter tegen Google grote gevolgen voor het adverteren bij zoekmachines. De rechter verbood het gebruik van merknamen van derden als trefwoord voor het vertonen van de eigen reclame.

Google werd hierin veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 75 duizend euro aan een online reisbureau. Concurrenten waren bij Google in staat om de merknaam van het reisbureau vast te leggen als zoekterm, op basis waarvan ze hun reclame vertoonden.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies