Online advertising overstijgt markt voor televisiereclame

Vorig artikel Volgend artikel

Dankzij een aanzienlijke omzetgroei is de digitale advertentiemarkt de markt voor televisiereclame voorbij gestreefd in omvang. De groei resulteert in een netto omzet van 962 miljoen euro in 2010. Naar verwachting zet deze stijgende lijn de komende jaren voort. Zo blijkt uit de Online Adspend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB.

De groei van online advertising zorgt er, samen met de zich herstellende televisiemarkt, voor dat de gehele Nederlandse advertentiemarkt in 2010 weer een omzetstijging kende. Daarmee is de teneur van twee opeenvolgende jaren krimp doorbroken, ondanks de nog steeds dalende advertentie-inkomsten voor kranten en tijdschriften.

"Kijkend naar het aandeel van de verschillende media in de totale advertentiebestedingen verwachten we dat internet nog veel dominanter gaat worden", vertelt Roel van Rijsewijk, inhoudelijk verantwoordelijk voor het Online Business Innovation programma binnen Deloitte. "Een logisch en onvermijdelijk gevolg van de verschuivende aandacht van consumenten van kranten en tijdschriften naar online media."

Binnen de online advertising markt is de financiële sector als grootste adverteerder goed voor 11% van de totale bestedingen. Producenten van consumentengoederen en telecomaanbieders volgen op de voet met een aandeel van elk 10%. De internetuitgevers die in de studie zijn ondervraagd, verwachten voor 2011 een groei van de omzet van meer dan 10%. Daarmee zullen de bestedingen dit jaar boven de 1 miljard euro uit komen. Vooral het aandeel van advertenties van online retail zal naar verwachting flink toenemen.

Voor de Online Adspend Study 2010 heeft Deloitte, in opdracht van IAB, 32 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd, die samen meer dan 4.000 websites vertegenwoordigen. Om de ontwikkelingen in de dynamische markt nauwkeurig te monitoren, zal Deloitte in samenwerking met IAB de studie elke zes maanden herhalen. Hiermee voorziet IAB de Nederlandse online advertising sector van noodzakelijke informatie en inzichten om optimaal te kunnen presteren.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies