Advertising06.01.2011

Succes online reclamecampagnes moeilijk te bepalen?


succes-online-reclamecampagnes-moeilijk-.jpg
succes-online-reclamecampagnes-moeilijk-.jpg

Waar bureaus op dit moment het liefst inzetten op online advertising (84%), zien adverteerders hun reclame nog steeds het liefst in de krant (57%), gevolgd door online (49%). Dit blijkt uit onderzoek van Adrime (PDF) dat door Panelwizard werd uitgevoerd onder 420 bureaus en adverteerders.

Bijna de helft van de adverteerders heeft moeite om het succes van hun online campagne te bepalen. Dit komt vaak omdat er teveel manieren zijn om effectiviteit te meten. Een groot deel van de adverteerders (51%) en de bureaus (38%) geeft dan ook aan behoefte aan één meetstandaard te hebben.

Om het succes van campagnes te bepalen kijkt bijna 40% van de adverteerders naar de sales die eruit voortkomen. Ook bureaus (26%) nemen sales als uitgangspunt om het succes te bepalen. Na sales bepaalt het bereik van de online campagne het succes voor adverteerders (24%). Bureaus vinden het bereik opmerkelijk minder belangrijk (15%) en hechten meer waarde aan de zichtbaarheid van de campagne (25%). “Bereik wordt geschat door NOM en is daardoor dus hypothetisch. Zichtbaarheid geeft een veel realistischer beeld van het aantal mensen dat de reclame daadwerkelijk ziet en is daardoor dus waardevollere informatie,” aldus David de Jong CEO van Adrime.

De belangrijkste redenen om online reclame in te zetten zijn voor adverteerders het bereik (69%), gevolgd door de prijs van de online campagne (56%). Voor bureaus is de meetbaarheid de belangrijkste reden om te kiezen voor een online campagne (73%). “We merken dat meetbaarheid essentieel is, maar dat er op dit moment nog teveel verschillende manieren zijn om succes te meten,” aldus De Jong.

Dit bevestigt het onderzoek waaruit blijkt dat bijna de helft van de adverteerders duidelijkheid mist over hoe ze de effectiviteit kunnen meten. “Het is daarom essentieel om zo snel mogelijk tot één standaard te komen waarmee de effectiviteit kan worden gemeten. Belangrijk is om data meer te centraliseren via één systeem. Hiervoor hebben wij onlangs nieuwe software ontwikkeld die een oplossing moet bieden. De uitdaging is nu om de neuzen in de gehele online reclamemarkt dezelfde kant op te krijgen,” zo vertelt De Jong.

Zowel bureaus (71%) als adverteerders (54%) zijn het erover eens dat de mogelijkheden van online reclame onderschat worden. Hoewel bijna de helft van de adverteerders aangeeft niet goed op de hoogte te zijn van de technische mogelijkheden van online advertenties, is 53% toch graag bereid om te experimenteren met nieuwe technieken. Zo geeft ruim 40% aan graag meer te willen doen met de ontwikkeling van software om op smartphones te adverteren. “De ontwikkelingen gaan razendsnel. Een smartphone van nu is bijna even krachtig als een computer van vijf jaar geleden. En met de schermen die steeds groter worden en hogere resoluties hebben, worden de mogelijkheden van bijvoorbeeld display-advertising ook steeds groter,” aldus De Jong.

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s